Mens klubber som Vålerenga og Stabæk satser på rene og pene spillertrøyer til stor glede hos tilhengerne, går Brann motsatt vei. Foran serieåpningen mot Molde klistres nok et sponsormerke på drakta. Se det skrekkelige synet av årets drakt her :
http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=3958&brann=418e3909313b3211ba88c378a284be16Passer ikke innDenne gangen er det snakk om en grell, rødrosa BKK logo. Denne er blitt plassert der Hansa hadde sine to logoer. I tillegg er det komt en flott stygg rødrosa sak mellom disse to, nemlig Toro sin logo. De nye BBK og Toro-logoene er stygg på drakten, og passer jo ikke inn i feltene som er ledig.
VIf og Stabæk har skjønt detI Bærum er man opptatt av at spillertrøyene på mange måter er klubbens ansikt utad. I fjor hadde Stabæk kun hovedsponsor Nordeas logo på framsiden av drakten. Vålerenga har også skjønt at en ren drakt er viktig.
- Vi har de siste årene forsøkt å «renske» drakten og gjøre den som du sier mest mulig «ren og pen», forteller Lene Carr, profil-ansvarlig i Vålerenga. Vår filosofi er at profilering på en forholdsvis ren drakt gir mer oppmerksomhet, noe vår generalsponsor Hafslund er enig i, og som en konsekvens av det er nå Hafslund den eneste som profileres i front sa Carr i fjor.
Er det jul allerede?Brann har derimot nok en gang gitt sponsorene for stort spillerom, og derfor ser drakten ut som et juletre. Det virker på meg som Brann mangler en strategi på dette området. I Brann er det så enkelt at bedrifter som betaler godt nok, får klistre på logoen uansett hvor jævlig det ser ut.
Drakten er "komplett"Med dette har Brann gjort årets drakt "komplett". De har produsert drakten i rød og svart (!!), og gjort den så stygg så mulig med å slenge på ørten sponsorlogoer. Hvor mange ganger har ikke jeg nevnt at EN STOR SPONSOR er tingen! Faen i helvete for en suppegjeng! La oss inderlig håpe at bestemødre og andre foreldre ikke lar seg lure å kjøpe denne julepynten til poden! Finnes vel ikke en vettug mann som vil betale penger (600 kroner!!!) for å gå rundt med det lappeteppet der?
Less is moreMerkverdig at Sparebanken Vest finner seg i disse elendige plasseringene, spesielt med tanke på at Toros logo nesten dekker øvre del av Sparebanken Vest sin logo. Brann må snart lære seg det engelske ordtaket "Less is more"! Du kan samtidig plusse på stolthet og estetikk.
Trafalger SquareDer andre klubber tilbyr sponsoravtaler og en plass på brystet som det aller dyreste og mest eksklusive man har , er Brann sin drakt å regne som lystavlen på Trafalgar Square. Dt får være måte på til respektløshet, arroganse og undervurdering av Branns-upporterne. Skal vi betale 600 kroner for å gå rundt med en reklameplakat for Sparebanken Vest, Chess og BKK, Gaia, Toro, BA og Frydenbø? Ikke faen!!
Drakten må kunne brukes til hverdagsDet er ikke sånn at det å få Brann-drakten i bare hvit/rød eller kun 1 reklame er noe vi jobber med for kun oss selv. Personlig gjør jeg det fordi jeg ønsker at flest mulig skal bruke drakten på andre tider enn på Brann Stadion. Brann vil også tjene på dette. En sponsor betaler beløpet som det 7 sponsorer betaler i dag, Brann øker draktsalget og får mer profilering i hverdagen siden flere vil da bruke den til hverdags.
Drakten blir slik i 3 år fremoverJeg innser at det er umulig å skifte på drakta slik den er i dag, men jeg synes BBB burde sende ut et signal om at det ikke bør gjenta seg, og at Brann innrømmer det. Det er sikkert som å tro på nissen. BBB er KUN opptatt av TIFO og andre uinteressante ting, og Brann er døv. De nye sponsoravtalene vil, såvidt jeg har skjønt, ha en lengde på 3 år. Dermed skal ikke jeg kjøpe en jævla drakt de neste tre årene!
Boikott draktenBrann er en bedrift, men det er også en fotballklubb. Den kan ikke sammenlignes med en bedrift som Statoil f.eks hvor penger er ENESTE verdien som utvikles. Brann er også oss, supporterne. Jeg har sesongkort på stadion, og er medlem i BBB. Og jeg blir eitrende, rasende forbanna av å se hva arrogante (Jæger) og inkompetente (Aase) gjör med klubben. Det er faktisk mulig å øke verdien på klubben OG beholde litt estetikk i utseendet (jfr. FCK/Bröndby/etc), men da må man ha gangsyn nok til å se lenger enn snusrestene i barten. Mitt oppfordring er at alle skal boikotte drakten, så kan Brann sitte der og lure seg grønn over hvorfor draktsalget går tregt!