Thursday, March 31, 2005

Tabelltipping

Gerre Gås har endelig komt opp med hvordan årets tabell vil se ut i slutten av oktober.

1. Brann
2. Rosenborg
3. Hamarkameratene
4. Vålerenga
5. Lyn
6. Viking
7. Tromsø
8. Lillestrøm
9. Bodø/Glimt
10. Aalesund
11. Odd
12. Molde
13. Fredrikstad
14. Start

Som alle ser har det rablet fullstendig for Gerre Gås. Men i rettferdighetens navn må det sies at Brann er for en gangs skyld tippet med hjerte, og ikke med hjernen. Sistnevnte sier nemlig ikke 1. plass men 3. plass.

Det snør, det snør tiddelibom...

I går måtte jeg nok en gang lide meg gjennom en hel landskamp, og Norge var som vanlig ræva! Etter kampen kom unnskyldningene like tett som snødrevet. Kampen burde ikke vært spilt, og forholdene var dårlige blabla

Merkelige uttalelser. Hver gang Norge møter store fotballnasjoner ønsker de seg 20 minusgrader og snø. Dette for at de kan dra fordel av slike kjente forhold. Men når de driter seg ut mot svakere nasjoner under slike forhold er det plutselig den samme kulden og snøen sin skyld.

...og når skal det bli slutt på denne kompis uttakningen? Rudi, Andersen, Hoseth...Jeg sitter bare og venter på at Trond Strande blir å finne i troppen mot Italia.

Wednesday, March 30, 2005

Sponsorer

Førstkommende søndag er det generalprøve mot AAFK på stadion, og ydmyke Brann har satt billettprisen til syke 150,-! Service blir som oftest definert etter hvor mye du må betale for tjenesten eller varen. Vi kan allerede nå konkludere med at Brann tar en pris for varen som definitivt ikke vil innfri forventningene!

En ny gruppering på arenaene
Hele poenget med en business er å få og beholde kundene. Uten kunder vil det ikke være grunnlag for å starte en business. Med slike priser er Brann godt på vei å skremme vekk store deler av kundemassen, og gjøre fotballen til en ekslusiv sport. Skremmensbildet vi alle har fryktet er på vei til å bli virkelighet. Sponsorer og folk med stor lommebok overtar plassene, og atomosfæren med å gå en fotballkamp forsvinner.

Hvorfor bruker de penger på fotball?
Er det virkelig sponsortullinger som fortjener å bli oppvartet til tusen i hodet og i ræven? Ja, mange har nok fete titler på visittkortene, i alle fall et par av de. De bidrar med en god slump penger til Brann, og sånn sett er de viktig. Men det må være lov å spørre hvorfor de bruker disse pengene. De er jo ikke spesielt interessert i fotball. Jeg skjønner til en viss grad at Brann yter gjengen silke-service. Det er bare idioter som biter matmor i hånden. Uansett er det en gåte for meg at enhver idiot fra Gaia, Toro etc skal hensyntas. Firmaene er i gjennomsnitt tross alt bare sponsor for Brann i noen år, maks 5. Mens vi som er der hele livet kommer alltid i annen rekke.

Cupfinalen
Ta det med ro. Jeg skal ikke begynne å mase opp billettfordelingen. Det blir det tid nok til nær vi nærmer oss november. Istedenfor vil jeg si noe positivt om sponsorer som er på cupfinalen. Til hver cupfinale tar Brann med seg hele restlageret og selger unna harryting som bøttehatter og annet drit. Det flotte er jo at sponsorene kjøper dette. Dermed får du en rimelig høy mongobøffel gruppering i hovedstaden. De hattene får jo selv en medisinfri statsminister til å se ruset ut.

Respekt
Brann viser sponsorer utrolig mye respekt, mens vi blir sett på som et nødvendig onde. Men hva er respekt i fotballsammenheng for oss? Først og fremst handler det om forståelse, og at man tenker på hverandre. Vi er i samme båt.
Respekt er å ikke ta sirkuspriser for å se en treningskamp. Det er heller ikke å komme med et arrogant svar når du kommuniserer med den største kundegruppen via tlf eller e-mail. Men respekt er å ta i mot publikum med varme, og et brennende ønske om at alle skal føle seg godt mottatt. Hjelpe til med evt. praktiske ting noen kanskje må ha hjelp til. Å prate sammen, og gi uttrykk for at det er bra at folk kommer.

NFF
At NFF har komt lenger i tankegangen enn Brann sier sitt om hvor dårlig det står til i klubben. NFF har utrolig nok tatt seg sammen, og anser i dag fotballsupportere for å være en viktig del av fotballfamilien. Brann kommer aldri til å innse dette!

Friday, March 25, 2005

Service og identitet

Påsken er over, og dermed kommer media igjen til å boble over med stoff om Tippeligaen. Før vi vet ordet av det viser kalenderen 11 april (10 for alle andre). På motsatt banehalvdel vil Brann finne et lag som ofte har vært en av utfordrerne til Rosenborg, men som i fjor nesten rykket ned. 2004 vil derimot bli husket som tidenes sesong i Bergen og Brann. Rødtrøyene "ranet" til seg en 3. plass, og sesongen ble kuliminert med en knusende 4-1 seier over Lyn på landslagsarenaen.

AFU
Gjennom en lang vinter har vi fått sett Brann spille mot andre nordiske lag, og gjort en middels innsats. Samtdig har vi blitt litt bedre kjent med spillerne og de ansatte i klubben. Min egen betegnelse på de ansatte i denne klubben blir fra å med nå AFU (ARROGANSE, FREKKHET OG UNDERTRYKKELSE). Jeg har oppdaget at det er problematisk å identfisere seg med klubben. Ikke greier jeg å identfisere meg med verdiene og etikken Brann har. Ikke greier jeg å identfisere meg med klubbens største salgsobjekt, nemlig drakten. Ikke greier jeg å identfisere meg med spillere(n) som hever 3 mill (før bonuser!). Ikke greier jeg å identfisere meg med klubb som ser på sponsorene som det viktigste. Ikke greier jeg å identfisere seg med en klubb som i 2001 hadde lavere sponsorinntekter enn det Ham-Kam hadde i 1. divisjon!!!

Distansert seg
Brann har sakte men sikkert greid å distansere seg fra kjerneverdiene som de visstnok følger...Derfor har de også distansert seg fra supporterne. For 12-15 år siden følte du at Brann faktisk brydde seg om deg. Du fikk ok service når du ringte de, og det var vanlig å møte opp knappe 2 timer (!) før kamp. I dag er virkeligheten en helt annen. Om du mailer eller ringer Brann vil du bli møtt med en surt og kjapt svar, og alle kommer på stadion de siste 30 min før avspark. Publikum kommer i siste rekke. Klubbene prioriterer kun sponsorer, og ikke minst tv-selskaper. I forretningslivet er det vanlig høflighet å gi sine mest trofaste kunder skikkelig service. Pussig at Brann gir de minst trofaste best service...

Moment of truth
I fotballens verden kommer jeg (altså en av klubbens kunder) ikke bare i kontakt med de ansatte i Brann (spillere, administrasjon etc), men også med andre kunder. Det gjør at vi, publikum, er en del av produktet Brann selger. Vi er dermed integrert i merkevaren Brann, og en viktig brikke i markedsføringen av klubben. Derfor er det en skam å se at Brann aldri har hørt om ordet kundebehandling. Tidligere SAS-direktør Carlsson presenterte i sin tid noe han kalte "moment of truth". Dette uttrykket gjelder hver gang du kommer i kontakt med SAS. Som f.eks å booke en reise, eller når du "boarder" et fly. Derfor poengterte han viktigheten av å gi godt førsteinntrykk. Branns "moment of truth" kommer i 99 av 100 tilfeller til å gi et negativt inntrykk.

SWOT
Jeg håper at noen snart vil ta en SWOT analyse av sportsklubben Brann. Hele poenget med en slik analyse er å se hvordan klubben behandler markedet akkurat nå!

I Chelsea sine fotspor?
Identitetsproblemer har allerede en klubb som Chelsea (og resten av klubbene i PL) opplevd. Derfor har mange av traverne som før sto på "The shed" begynt å se på klubber nedover i divisjonene. På bakgrunn av dette er den største grupperingen på Stamford Bridge såkalte "cosmopolitan". De går på kampene fordi det er trendy, og de vil bli sett. Konsekvensen av dette blir at tribunekulturen dør ut, slik som den har gjort i England (uansett hva anglofile nordmenn sier).

Brann-supportere
Samtidig har Brann-supporterne et stort problem. De fleste har et nærere forhold til en engelsk klubb enn Brann. Dermed skaper dette splid, som f.eks mot Liverpool for 8 år siden. Det som ergrer meg og som jeg vil ha flere til å si åpent er hvor irriterende unødvendig det er å se at andre, utenlandske klubber enn Brann får til dels store lojale fansgrupper i byen. Jeg vil rett og slett ha folk til å si at det er latterlig å bo i Bergen, være bergenser og holde med . f. eks Arsenal. Det må da gå an å si det? Å vise utad at en forventer lojalitet. Man burde kunne stå frem og si; - enten er du supporter av Brann, eller så er du ikke supporter i det hele tatt. Akkurat som andre fans forventer at det eneste naturlige i verden er å holde med akkurat DET ENE som de støtter.

NFF har stått stille
I rettferdighetens tegn skal det sies at NFF ikke har gjort noe for å få bukt med dette. Vi skriver nå 2005, og engelske kamper trollbinder folk foran tv-kassen. Ennå har ikke Norsk Fotball selv noen strategi på hvordan vår hjemlige liga skal ta opp kampen mot fotballen fra andre land i nordmenns øyne. Men kanskje dette er på vei til å forandre seg? I år har klubbene opplevd et rekordsalg av sesongkort, og ca 1.5 millioner vil besøke arenaene i vår øverste divisjon. Dette betyr forhåpentligvis at folk finner tilbake til de lokale røttene sine.

Flo
Jeg velger å bruke enda et eksempel på hva vi sliter med her i Bergen. I 1997 gikk Flo bak ryggen til Brann, og kunne dermed gå til Chelsea for en slikk og ingenting. Etter at dette ble kjent var supporterne delt. En gruppe mente han var en sviker, mens andre kom med den klassiske " ... må da gå an å oppfør seg som voksne folk og være fine representanter for Brann ....." 1. prisen går til vedkommende som sa at han gledet seg til å se Flo på laget i hans hjerte. BBB og Brann har en lang vei å gå...!

Tuesday, March 22, 2005

Løv Ham - Brann

I kveld møter Brann et lag av avdankete Brannspillere, og kampen koster hele 100,-. Derfor skal ikke jeg nærme meg Krohnsminde. Å betale 100,- for å se Brann sitt halve a-lag (+ en invalid brigdespiller) er ikke verdt prisen. Men Løv Ham trenger sikkert pengene, men mine får de faen meg ikke!

Episode 2
Som vanlig eier ikke jeg viljestyrke, og det endte naturligvis med at jeg tok turen til Krohnsminde...*sukk*

Sunday, March 20, 2005

Skandale!

Tidligere denne uken annonserte Brann at "selveste" Birmingham kommer til Bergen for å spille en ubetydelig treningskamp. Dette høres jo faen meg ut som 30 år gammelt materiale. Hvordan skal vi noen gang bli kvitt luen-i-hånden-holdningen til engelsk fotball når media og Brann fyrer opp med sånne nesegruse dyrkingsforsøk?

"Knut'en" slår til igjen
Naturligvis er det sjefsklovn Knut Kristiansen som står bak dette. Jeg trodde at hans rolle var som konsulent var å støtte og hjelpe Brann. Det gjør han ikke med dette påfunnet. Istedenfor satser han tungt på å få unge gutter og jenter til å holde med engelske lag

Reprise fra 1998
Noen som husker kampen mot Man.Utd i 1998? Det får vi nå en reprise på. Spillere, ledere og andre idioter står klar med kameraene for å la seg avbilde med folk som Steve Bruce og Emile Heskey. I tillegg må Brann betale både reise og opphold!

Billettpriser
I Ba uttalte Knut Kristiansen at han håpet at Brann ville tjene penger på dette her. Derfor blir nok billettene minst like dyre som til en vanlig seriekamp. Dyre billettpriser er noe "Knut'en" har erfaring med. Som vi alle husker satte han billettprisen mot det ELENDIGE Irske laget Shelbourne til 200,- i 1996. som en konsekvens av dette kom det bare 2.100. Forhåpentligvis greier folk å holde seg borte fra denne idiotkampen, slik at det maks kommer 1000 stk.

Saturday, March 19, 2005

God påske!

På denne tiden begynner gulfargen å komme frem. Nei, jeg snakker ikke om piss i snøen, men at det er påske. Det er synonymt med ferie, og derfor tar også Klag og Syt en velfortjent ferie. Ergo slipper du å dra med deg det tunge propanmodemet på hytta for å få tilgang til disse latterlige linjene. Men det har jo hendt før at Klag og Syt skriver når vi har sagt at vi ikke skal gjøre det. Pakk dieselaggregat, propanmodem, satelittelefon og andre nødvendige tekno-dingsebomser, så er du sikret.

Friday, March 18, 2005

Vinnerkultur

Dette gikk jo rett til helvete!

Med uttalelser som "dette var en gedigen opptur" viser Mjelde og Brann at de mangler vinnerkultur. Dette er noe Bengt Sæternes allerede påpekte i oktober i fjor.

Det blir spennende å se om Brann unngår kvallik i år.

Wednesday, March 16, 2005

Ikke flere billetter til supporterne

I går presenterte NFF og NSA en ordning av billettkvotene til cupfinalen.
Nyheten om den nye fordelingen av cupfinalebilletter til garantert føre til bråk og ståk blant småklubbene og kretsene.

"Tåredryppende" historier fra småklubbene
Småklubbene mener at NFF tenker altfor mye på de store i norsk fotball, og vil nok få mer vann på møllen med denne fordelingen. Jeg forventer at avisenes svar på Se&Hør (VG) kommer opp med en tåredryppende artikkel om oppmannen fra f.eks Mo IL som jobber ræven av seg for klubben, og som ikke en gang kan få en finalebillett som takk for innsatsen.

Brann og RBK på sponsorens side
Forslag om flere billetter til finalelagene har vært oppe på diverse fotballting. Men forslaget har aldri blitt vedtatt. Hvorfor? Jo, fordi storklubber som Brann og Rosenborg torpederte dette forslaget!!! De har begrunnet dette med at det er viktigere å tenke på NFF sin økonomi enn at supportere skal få billett.

Ekstrakvoten vil havne hos sponsorene
Som kjent vil finalelagene få 1000 ekstra billetter å rutte med, men jeg er rimelig sikker på at denne kvoten også havner hos sponsorene. I fjor viste Brann med all tydelighet hvem som betyr noe for klubben. Det var nemlig sponsorene, og ikke supporterne. Faktisk var de ærlige nok til å innrømme det også. I år vil fordelingen bli enda verre. I fjor fikk alle med sesongkort tilbud om å kjøpe en finalebillett. Om Brann kommer til finalen i år er situasjonen en helt annen. I år vil bare 2300 sesongkortinnehavere få tilbud om en evt. cupfinalebillett. Dermed vil mer enn 6000 sesongkortinnehavere stå uten billett, og det vil det bli bråk av. I tillegg vil nok BBB avspist med en altfor liten kvote akkurat som i fjor. Da fikk BBB 200 billetter, og dermed satte Brann ny rekord! Aldri har supporterne til et finalelag blitt avpist med så få billetter.

Med denne avtalen greide NSA å få til noe storklubbene har vært i mot, og mitt tips er at verken sesongkortinnehavere eller BBB vil få nyte godt av denne avtalen

Tuesday, March 15, 2005

Viper og sponsorer mister cupfinalebilletter

Etter billettbråket rundt cupfinalen i fjor har Norges Fotballforbund og Norsk Supporterallianse blitt enige om en ny billettfordeling. NSA klarte sammen med NFF å frigjøre 2500 billetter, noen som tilsvarer 10% av billettene på Ullevaal på finalen. Denne avtalen trår i kraft i 2006, og dermed får vi bare 1 år til med en skandalefordeling av billetter.

Hvem får disse billettene?
2000 av disse billettene blir delt mellom finalelagene, mens de siste 500 billettene legges ut til telefonsalg. Dermed øker den kvoten fra 2000 til 2500. NSA har bedt NFF om ikke å gjennomføre denne økningen med mindre Stortinget viser ansvar og vedtar en lov mot svartebørshandel av billetter. NFF vil vurdere å eventuelt la finalelagene få også disse 500 billettene hvis politikerne feiler.

Hvem mister sine kvoter?
Klubbene og kretsene får halvert sin kvote. Det betyr at de går fra 3250 til 1625. Det samme gjelder journalistene. De har hatt 500 billetter, men må i fremtiden nøye seg med 250. Det som gleder mest er at Norsk Fotballs Venner med sjefsklovn Tom A. Schancke i spissen mister hele sin kvote på 250 billetter. Om vi ser bort fra Schancke & co er det de ansatte i NFF, UBC og tilhørende selskap som rammes hardest. De må tåle mer enn en halvering av sine kjøpskvoter. Dette har nok en sammenheng med at Tv2 i fjor kunne avsløre at store deler av denne kvoten havnet på svartebørsen. Ellers mister NIF sine frikort, og NFTF må også tåle kutt i sin kvote.

Færre billetter fordelt flatt
Det blir også en endring i fordelingen mellom de to finalelagene. Færre billetter vil bli fordelt flatt, og flere fordelt etter gjennomsnittlig tilskuertall i Tippeligaen. Om alt blir som i fjor, og at Brann og Lyn møtes i finalen har NSA satt opp eksempelet :

Brann vil få 8750 billetter (mot 6750 i 2004), mens Lyn vil få 4250 (som i 2004)

"Alle" får kutt
Stort sett mister alle, unntatt klubbene og NSA, hele eller deler av sin kvote. NSA og NFF har virkelig snudd på alle steiner, og fått til en brukbar avtale. Det er verdt å legge til at når Ullevaal blir bygget ut, og får en kapasitet på 30.000 vil også disse nye 7000 plassene tilfalle finalelagene.

Monday, March 14, 2005

Faen i helvete!!

Mens klubber som Vålerenga og Stabæk satser på rene og pene spillertrøyer til stor glede hos tilhengerne, går Brann motsatt vei. Foran serieåpningen mot Molde klistres nok et sponsormerke på drakta. Se det skrekkelige synet av årets drakt her : http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=3958&brann=418e3909313b3211ba88c378a284be16

Passer ikke inn
Denne gangen er det snakk om en grell, rødrosa BKK logo. Denne er blitt plassert der Hansa hadde sine to logoer. I tillegg er det komt en flott stygg rødrosa sak mellom disse to, nemlig Toro sin logo. De nye BBK og Toro-logoene er stygg på drakten, og passer jo ikke inn i feltene som er ledig.

VIf og Stabæk har skjønt det
I Bærum er man opptatt av at spillertrøyene på mange måter er klubbens ansikt utad. I fjor hadde Stabæk kun hovedsponsor Nordeas logo på framsiden av drakten. Vålerenga har også skjønt at en ren drakt er viktig.

- Vi har de siste årene forsøkt å «renske» drakten og gjøre den som du sier mest mulig «ren og pen», forteller Lene Carr, profil-ansvarlig i Vålerenga. Vår filosofi er at profilering på en forholdsvis ren drakt gir mer oppmerksomhet, noe vår generalsponsor Hafslund er enig i, og som en konsekvens av det er nå Hafslund den eneste som profileres i front sa Carr i fjor.

Er det jul allerede?
Brann har derimot nok en gang gitt sponsorene for stort spillerom, og derfor ser drakten ut som et juletre. Det virker på meg som Brann mangler en strategi på dette området. I Brann er det så enkelt at bedrifter som betaler godt nok, får klistre på logoen uansett hvor jævlig det ser ut.

Drakten er "komplett"
Med dette har Brann gjort årets drakt "komplett". De har produsert drakten i rød og svart (!!), og gjort den så stygg så mulig med å slenge på ørten sponsorlogoer. Hvor mange ganger har ikke jeg nevnt at EN STOR SPONSOR er tingen! Faen i helvete for en suppegjeng! La oss inderlig håpe at bestemødre og andre foreldre ikke lar seg lure å kjøpe denne julepynten til poden! Finnes vel ikke en vettug mann som vil betale penger (600 kroner!!!) for å gå rundt med det lappeteppet der?

Less is more
Merkverdig at Sparebanken Vest finner seg i disse elendige plasseringene, spesielt med tanke på at Toros logo nesten dekker øvre del av Sparebanken Vest sin logo. Brann må snart lære seg det engelske ordtaket "Less is more"! Du kan samtidig plusse på stolthet og estetikk.

Trafalger Square
Der andre klubber tilbyr sponsoravtaler og en plass på brystet som det aller dyreste og mest eksklusive man har , er Brann sin drakt å regne som lystavlen på Trafalgar Square. Dt får være måte på til respektløshet, arroganse og undervurdering av Branns-upporterne. Skal vi betale 600 kroner for å gå rundt med en reklameplakat for Sparebanken Vest, Chess og BKK, Gaia, Toro, BA og Frydenbø? Ikke faen!!

Drakten må kunne brukes til hverdags
Det er ikke sånn at det å få Brann-drakten i bare hvit/rød eller kun 1 reklame er noe vi jobber med for kun oss selv. Personlig gjør jeg det fordi jeg ønsker at flest mulig skal bruke drakten på andre tider enn på Brann Stadion. Brann vil også tjene på dette. En sponsor betaler beløpet som det 7 sponsorer betaler i dag, Brann øker draktsalget og får mer profilering i hverdagen siden flere vil da bruke den til hverdags.

Drakten blir slik i 3 år fremover
Jeg innser at det er umulig å skifte på drakta slik den er i dag, men jeg synes BBB burde sende ut et signal om at det ikke bør gjenta seg, og at Brann innrømmer det. Det er sikkert som å tro på nissen. BBB er KUN opptatt av TIFO og andre uinteressante ting, og Brann er døv. De nye sponsoravtalene vil, såvidt jeg har skjønt, ha en lengde på 3 år. Dermed skal ikke jeg kjøpe en jævla drakt de neste tre årene!

Boikott drakten
Brann er en bedrift, men det er også en fotballklubb. Den kan ikke sammenlignes med en bedrift som Statoil f.eks hvor penger er ENESTE verdien som utvikles. Brann er også oss, supporterne. Jeg har sesongkort på stadion, og er medlem i BBB. Og jeg blir eitrende, rasende forbanna av å se hva arrogante (Jæger) og inkompetente (Aase) gjör med klubben. Det er faktisk mulig å øke verdien på klubben OG beholde litt estetikk i utseendet (jfr. FCK/Bröndby/etc), men da må man ha gangsyn nok til å se lenger enn snusrestene i barten. Mitt oppfordring er at alle skal boikotte drakten, så kan Brann sitte der og lure seg grønn over hvorfor draktsalget går tregt!

Kamp eller ikke kamp....

I dagens utgave av BT sier Boye Skistad : – Vestlandshallen er ikke helt utelukket. Å spille inne, er et alternativ, men samtidig det siste alternativet. Vi må ta kontakt med rettighetshaverne. Til slutt vil det bli en vurdering der både hensynet til TV og sikkerheten blir avgjørende.

RL har utspilt sin rolle
Om kampen blir utsatt har RL utspilt sin rolle. Turneringen kommer ikke til å bli sett på som noe annet enn en turnering der reklameeksonering er viktigst. Skistad snakker om sikkerheten, noe som bare er tull. Det viktigste for RL er at reklameskiltene kommer opp i tide. Det ble ubønnhørlig bekretftet i forbindelse med avlysningen av VIF - IFK Göteborg. I og med at RL ikke har vekket den store interessen er det helt greit å spille Vestlandshallen. Kapasiteten blir riktignok bare 3500, men jeg tror ikke vi hadde fått sett så mange flere på stadion. Hvem vil se Brann når de spilte ræv mot IFK, det er kaldt og kampen er tv-sendt på TvNorge? Vestlandshallen er oppsatt som reservearena, men hva er poenget med dette når verken Vestlandshallen eller Valhall er gode nok for ledelsen i RL?

RL er historie om 2 år
Jeg tror vi får se at RL skyter seg selv i foten. Turneringen skifter på kampdatoer og tider på 2-dagers varsel, noe som gjør at det også for hjemmesupporterne er umulig å planlegge. I tillegg lever vi i Skandanavia, og her snør det om vinteren. Det er utopi av RL å tro at alle kampene kan spilles utendørs! Turneringen vil nok gå av stabelen også neste år, men om de viser supporterne like lite respekt som nå graver RL sin egen grav. Det er tross alt bare de mest ihuga (les : dummeste) som orker å gå på kampene i Royal League. Derfor er det viktig at de som går behandles med respekt. Men prioriteringene er dessverre annerledes. Tv har all makt, og flytter kampene på kort varsel. Dermed kan ikke noen planlegge å reise på bortekamper, og får derfor f.eks ikke billige fly eller togbilletter. I tillegg ser vi nå avlysninger, noe som ikke akkurat er med å heve reklamen av RL som en troverdig turnering. Svenskene har allerde skjønt at RL er noe tull. Nå må bare vi og danskene skjønne det!

Sunday, March 13, 2005

Passive supportere

Hver gang Brann møter kritikk fra supporterhold blir de fornærmet, og sier "Er du eller vi som kan dette med å styre en fotballklubb". Det viser hvordan fotballen har utviklet seg. Fotball-Norge har de siste 4-5 årene drevet en massiv kampanje for å passivisere oss - gjøre oss til skuere fremfor supportere. De sterke følelsene har svake vekstvilkår, uansett hvor mye Brann snakker om "mulighetenes og følelsenes arena". Brann vil kun ha to ting fra deg og meg!

  • Trokaste kunder
  • Trofaste kunder som ukritisk konsumerer produktet de tilbyr
Brann ønsker BBB som en organisk, ukritisk del av Brann-familien, en medløper til alt de foretar seg av tragiske sprell utenfor gressmatta, være seg markedsføring av sponsorer og oppiskere av patetisk pauseunderholdning. Det er på tide noen sier fra om at dette ikke er mulig, ekte fans er ikke bare etterdiltende idioter uten kritisk sans, slik tilfellet har vært for Brannsupporten så alfor lenge (og på en måte fremdeles er)

Fremmedgjøring
Fra å være aktive er vi blitt passive. I gode gamle dager møtte folk opp 2-3 timer før kampstart. Nå kommer de aller fleste til stadion en knapp halvtime før kampstart. Den kraftige økonomiske utviklingen fra klubb til akjeselskap har ført til en ytterligere fremmedgjøring av klubbens identitet. Supporterne føler ikke lenger at vi har noe å bidra med - verken på tribunen eller utenfor. Fra et glødende engasjement for klubben kommer vi nå på kampene, sitter ned og forventer å bli underholdt i 2 x 45 min.

Blir det Engelske tilstander?
Jeg tror vi snart får se engelske tilstander her i Norge. Tippeligaen vil bli oppfattet som en gjennomkommersialisert tulleserie, preget av sponsorer og spillere uten klubbfølelse. 1 div er derimot preget av røtter, personlighet, tribuner i tre og klubblojalitet. Derfor kan hende vi får se at flere og flere går på kamper nedover i divisjonssystemet, mens du vil bare finne sponsorer og investorer igjen i Tippeligaen. Slik er det i England, og slik kan det hende det blir i Norge

Friday, March 11, 2005

Anders Frisk slutter

BT melder i kveld at den svenske dommeren Anders Frisk slutter med umiddelbar virkning. Grunnet er visstnok at svensken skal ha mottatt en rekke trusler.

Fikk lighter i hodet
For å begynne med truslene. Jeg forsvarer de ikke, men jeg forstår jævlig godt hvorfor de er sendt. Via tv-skjermen har vi sett Frisk sin dømming, og han har begått feil på feil. Det hele toppet seg i Roma der han fikk en lighter i hodet. UEFA og resten av fotballfamilien var i harnisk og forlangte sykere og sykere sanksjoner mot Roma. Men ingen spurte seg hvorfor han fikk ting slengt etter seg.

Anders frisk sin skyld også?
Grunnen er enkel. Anders Frisk dømte elendig, og da kommer det naturligvis reaksjoner. Dermed er han ikke helt uten skyld her. Om Anders Frisk hadde vært en GOD dommer hadde han sluppet unna dette ubehaget. Selv etter denne uheldige episoden har Anders Frisk fortsatt å dømme "uheldig", senest i kampen Barcelona - Chelsea.

Lavt nivå
At Anders Frisk blir regnet som en av Sveriges beste dommere sier sitt om nivået der borte. Vi har alle fått se hvordan nivået på de andre dommerne ligger via Royal League, og kan dermed konkludere med at nivået er skremmende lavt! Heldigvis har Frisk nå valgt å slutte, og dermed er en av "kreftsvulstene" innen fotballen ute av bildet.

Klovner

Stein på stein opp i fålet til Mjelde & co! Royal League er idioti. Dermed er den saken grei (igjen).
Muligens skifter jeg mening på torsdag (igjen). Heldigvis gjør Brann alt de kan for å skremme tilskuerne til det forestående tapet mot VIF. Som eneste klubb i Royal League opererer de med en pris på 200,- pr. billett! Resten har priser på mellom 50 og 150,-.

Thursday, March 10, 2005

Foran IFK Gøteborg - Brann

18:30 spiller Brann nok en gang på Nya Ullevi. Denne gangen er det ikke Halmstad, men IFK Gøteborg som står på motsatt banehalvdel. Før kveldens kamp sakser jeg fra hva våre supporterkollegaer i IFK Gøteborg skriver.

Nu är det dock SK Brann från Bergen, mest känt som Edvard Griegs hemstad, som vi hälsar välkomna till Göteborg och multievenemangsarenan Ullevi för vad som har alla förutsättningar att bli en riktigt intressant match. För att Branns supportrar skall känna sig som hemma så har en skidsprintbana anlagts runt om löparbanorna inför kommande världscup och möjlighet att "gå på tur" ges efter matchen. Ryktet gör också gällande att det i halvtid bjuds på underhållning i form av just skidsprint där GotEvents egen kalas-Leif Nilsson utmanar supporterklubben Änglarnas ordförande Andreas Toll, Örgrytes tränare Zoran Lukic och Häckens danske nyförvärv Stig Töfting att i ett superheat göra upp om titeln skidbäst i väst. Det blir ett evenemang man inte bör missa!

Sitatet
Dagens sitat er hentet fra hjemmekampen mot Odense.

Cato Gunntveit : Hey! Dokkar må snakke sammen!
Helge Haugen : Ka ska vi snakke om då?

Wednesday, March 09, 2005

Draktsponsorene

Ikke før har jeg skrevet nok en sak om draktsaken, så kommer det et opplsag i avisen om årets drakt. I dagens utgave av BT er Jæger ute og brisker seg, igjen. Skrytet hans skyldes at verdien på Branndrakten er nå drøye 16 millioner. Nå skal vi se, hvem er det som har sponsorlogoene sine på drakten? Sparebanken Vest, Chess, Toro, Frydenbø, Hansa (blir skiftet ut) og Gaia.

Men er denne avtalen virkelig så fantastisk?

Klubber som Hammarby, FCK og Vålerenga har folk som innser verdien i at klubbfargene er viktigst (Hei Lokøy) og KAN gjøre vel så gode inntekter på ei stilren drakt gjennom meget høye salgstall. Brann går motsatt vei. Får litt lommerusk for å redusere salget og nøyer seg med det.

Nei, nei, nei!
Hva er det som får Jæger til å tro at man absolutt får så mye mindre sponsorpenger av å ha én draktsponsor? De greier det utmerket i FCK, Vålerenga gjør det ikke så verst de heller. Dessuten - selv om man skulle få mindre for å ha bare en eksklusiv sponsorplass enn å dekorere hele drakten, ville garantert det økte draktsalget veid opp for dette. Som det ble nevnt her - FCK har økt draktsalget sitt med 20%. Og de hadde tilogmed ei pen drakt fra før. Hva kunne vel ikke vi få til?! Til de som ikke vet det, har FCK 1 sponsor på drakten, mens VIF har 3. For å holde oss til VIF, så drar de inn så å si like mye på drakten med 3 sponsorer som Brann drar inn med 6!!

Tuesday, March 08, 2005

Avstemning

Nettsiden skbrann.org har for tiden en avsteming ang. designet av den nye drakten. Det foreløpige resultatet er at 46.07% IKKE er fornøyd med årets drakt. 44.50% er fornøyd med årets drakt. 9.42 sier at de ikke bryr seg.

Hva får vi se neste år? At Branndrakten blir gul og blå? Pga. dette var farger som ble brukt i en eller annen kamp i 1909?

Draktsaken (igjen) og inntektspotensial (igjen)

Det er tatt opp før, men jeg vil ta det opp igjen. Nemlig om å få kun EN sponsor på drakten. Alle som tror jeg vil ta opp fargene på drakten kan dermed bare roe ned. Men de som tror at jeg er ferdig med Brann sin svake utnyttelse av sitt eget inntektspotensial tar feil. Det er nemlig skremmende at VIF er milevis foran Brann på inntektsfronten når begge har hatt 1 sesong med stor sukkess. Kristian Jæger sa til BT tidligere i år at Brann har et større sponsorpotensial enn RBK...Men det blir tydeligvis med potensialet.

Mer ekslusivitet
Det å fly rundt med klistremerker og plastikk på hele drakten, det blir det bare lommerusk av. Drakten må bli et eksklusivt produkt, et plagg som fremhever Brann og den ene store samarbeidspartneren som er inn med et titalls mill i året for å være der. Det irriterer med grundig at småkjeder skal kunne ri på medgangsbølgen. og høste billige avtaler som ikke engang er prisledende innenlands. Da virker jo suksess mot sin hensikt. Suksess skal jo gjøre Brann til et mer eksklusivt produkt.

Bli uredde
Til en viss grad har Brann blitt mer ekslusiv, men det er grunn til å rope varsko når en klubb som VIF går Brann en høy gang i sponsorinntekter. Man må bli mer uredd når det gjelder å tyne penger ut av næringslivet. De store aktørene som på mange måter har satt pengegaloppen igang, bør bidra mer når utgiftene til lønninger og administrasjon skal betales.

Drakten må være fin!
Drakten er et rent nytteplagg uten afeksjonsverdi, på linje med håndballdrakter og kondomdresser. Tror man. Eller skjønner Brann bare rett og slett ikke skjønner at drakter betyr mye. Og da skal de ikke se ut som boss.

Lokale sponsorer
Branns lokale sponsorer er små i forhold til de nasjonale og internasjonale. Likevel ser jeg viktigheten med f.eks å ha med Hansa fordi bedriften har et eierskap til klubben som er betydningsfullt. Men totalt sett er det viktig å øke inntektene ettersom utgiftene, spesielt lønningene til spillerne, stadig øker. I det lange løp er derfor lokale sponsorer negativt.

Få skikkelige folk inn i administrasjonen
Spillerne har blitt stadig mer profesjonelle, men jeg synes ledelsen og administrasjonen av kluben fortsatt står på stedet hvil her. Skrekkeksemplene er jo når spillere med lang og tro tjeneste går rett inn i lederstillinger i klubben og leder forhandlingene med potensielle sponsorer osv. Den eneste grunnen til slike ansettelser er at de har hatt suksess på banen.
Ingen vil vel foreslå å ansette Einar Hålien som hovedtrener fordi han har hatt suksess i BT? Derfor er det også helt feil å la tidligere spillere, trenere etc. få toppjobber i klubbens administrasjon, kun fordi de har hatt sportslig suksess i klubben.

Hvorfor?
Hva er så grunnene til Brann sine lave inntekter i forhold til f.eks Vålerenga? Begge to har det siste året hatt stor sportslig sukkess, men VIF er et par hestehoder foran Brann når det gjeelder inntekter. Uten at jeg skal si at dette er fasiten, kan det være en kombinasjon av disse tingene :
  • Udyktighet - manglende peiling på området
  • Vennetjenester - være snill med lokalt næringsliv og ikke kreve mer enn hva de helst vil betale

Skjerp dere Jæger og Aase! I det minste må Sparebanken Vest betale ekstra for å være trøyesponsor i RL - ikke la det være med i "Tippeliga-pakken"!

Monday, March 07, 2005

Billettpriser for 2005 og billettfordeling med en evt. finale

Billettprisene for årets Tippeliga er blitt publisert, og Brann kommer til å være blant de dyreste.
Om vi ser bort fra billigplassene på nedre del av Hansa og feltene F og G, vil Brann i år operere med tre prisklasser for de andre sitteplassene. Disse billettene vil koste mellom 230 og 250.

Den beste fordelen med sesongkort
For oss med sesongkort er ikke prisene så avskrekkende. En av fordelene med sesongkort er at vi betaler mindre pr. billett enn andre som kjøper billetter til enkeltkamper. Som et eksempel vil jeg bruke meg selv. Jeg sitter på Felt C, rad 2, plass 15. Om jeg skulle kjøpt den plassen for en (1) kamp ville det kostet meg 230,-. Men siden jeg har sesongkort betaler jeg "bare" 152,- pr. kamp

Hva skjer om Brann kommer til cupfinalen?
I år har Brann fått 3-4000 nye sesongkortinnehavere. Disse vil ikke få tilbud om kjøp av cupfinalebilletter, hvis Brann kommer til finalen. Den retten er forbeholdt de 2300 første som fornyet sitt gamle sesongkort. Men om Brann, mot formodning, skulle komme til cupfinalen blir det bråk. De nye sesongkortinnehaverne vil garantert ha "glømt" at Brann sa i fra om dette, og vil gå til BT og BA med sine "tåredryppende" historier.
Eksempel 1 : Ola (15) fikk ikke cupfinalebillett.
-Det er en skandale. Jeg har vært på mer enn halvparten av hjemmekampene siden 2002, og i år kjøpte jeg sesongkort. Jeg føler meg forrådt, hulker Ola.

I tillegg vil nok markedsavdelingen til Brann komme opp med noen nye sprell.
Eksempel 2 : 5000 av Brann sine 6000 finalebilletter gitt vekk til Gaia
-Gaia har betalt 10.000 for dette privilegiumet, og sponsorene er det viktigste for oss. De inngikk denne avtalen i fjor, men nå har plutselig pågangen for billetter økt. Slikt var det ikke i 1999. Da greide vi knapt nok å selge ut kvoten vår, sier Kristian Jæger.

Sunday, March 06, 2005

Brann - VIF i Vestlandshallen?

I forrige hjemmekamp måtte Brann trekke innendørs. Om knappe 2 uker kan det samme skje igjen. Om værprognosene slår til vil nok en RL-kamp bli flyttet innendørs og til Vestlandshallen.

Kapasitet
Kapasiteten i Vestlandshallen er ikke stor. Den er satt til 3500, og vil naturligvis føre til at mange ikke får billett. I tillegg vil Klanen ta turen over fjellet. Brann vil dermed operere med 5% regelen når det gjelder billettkvote til bortelaget. I praksis betyr dette at Klanen vil få i underkant av 200 billetter. Denne billettkvoten vil de, naturligvis, fylle opp. Dermed blir det bare drøye 3000 billetter igjen for oss andre.

Sesongkortinnehavere og BBB
Hva vil Brann gjøre denne gangen dersom kampen blir flyttet? Brann har flere sesongkortinnehavere enn 3000, og bare 300 på Store Stå har sesongkort. En av fordelene med å ha sesongkort er at du skal ha forkjøpsrett, og Brann lovte etter kampen mot Odense at de ville prioritere sesongkortinnehaverne til neste hjemmekamp. Om dette skjer stiller jeg meg heller tvilende til. Jeg tipper at Brann vil legge billettene ut for åpent salg, og at det dermed blir førstemann til møllen, igjen. Uansett hva de gjør, vil det uansett bli bråk. Men la oss håpe at værprognosene ikke slår til, og at kampen kan gå på Brann Stadion.

Saturday, March 05, 2005

Naive supportere

Vi, fotballsupporere, er rimelig naive. For eksempel tror vi at spillerne og trenerne har de samme følelsene for klubben som oss. Dette er naturligvis helt feil.

Tro og håp
Hver gang Brann har signert en ny spiller håper og tror vi at spilleren vil ha det samme forholdet til klubben som oss. Om du tenker deg godt om, så tror du egentlig ikke på det, men velger å tro å det - igjen og igjen. En ny spiller kommer til klubben, og sier at dette har alltid vært drømmen hans, og supporterne er helt fantastiske. Et halvt år senere klager spilleren over lite spilletid, og ønsker seg vekk.

Vi vil bedras
Fotball er underholdning, og som den viktigste kundegruppen vil vi bedras. Ingenting er herligere enn å få høre at din favorittspiller erklærer sin udødelige kjærlighet til klubben. Men vær beredt på å få en nedtur. Noen måneder senere kan han være solgt til en rivaliserende klubb. Dermed føler du et hat ovenfor den spilleren. Men om spilleren med neste korsvei kommer tilbake igjen til Brann, så er han plutselig "helt" igjen.

Azar Karadas
Overnevnte tekst eksemplifiseres best med Azar Karadas. Han dro fra Bergen som en hatet mann, men kommer han tilbake vil han bli sett på som en frelser. Men denne statusen er det slutt på med en gang han forlater oss, igjen (evt. legger opp)
Hvorfor?
Vi elsker klubben vår, og derfor er vi lojale mot de 11 på banen. Men om spillerene tror at de blir forgudet for alltid er dette helt feil. Spillerne er bare midlertidige helter. Å holde med et lag er nemlig ikke om å forgude de 11 overbetalte idiotene på banen. Det er våkne opp på søndag med sommerfugler i magen, siden det er kampdag. Det er å kjøre den samme veien til stadion. Det er å sitte/stå med de samme vennene/venninnene. Det er å dele spenningen, gleden, fortvilelsen, frustrasjonen og kjedsomligheten. Dermed blir ikke spillerne noen annet enn statister. Det er nemlig klubben vi støtter, ikke spillerne.

Teksten er basert på en artikkel i "Fanzina", og er delvis omskrevet

Flott av VIF

Pressemelding
Etter at Royal League avlyste gårsdagens kamp mellom Vålerenga og IFK Gøteborg, ønsker Vålerenga å markere dette overfor IFK Gøteborg sine supportere.
Vålerenga har ingen økonomiske forpliktelser ovenfor IFK Gøteborg og deres supportere i denne saken, men ønsker allikevel å kompensere for bomturen med en reisegaranti på inntil 30.000 kr. Pengene er ment som et tilskudd til den omberammede kampen som spilles 3. april på Ullevaal Stadion. Dette er ment som en gest fra Vålerengas side, etter forslag fra de ansatte. Noen ganger er det fint å vise hensyn, uten at man må gjøre det.

Meldingen ble positivt mottatt hos IFK Gøteborg i dag, og Vålerenga vil ta ny kontakt til uken for å klarere detaljene med IFK Gøteborg sin supporterklubb.

Med vennlig hilsen
Vålerenga Invest Fotball ASA

VIF har skjønt det
Dette er et flott og positivt tiltak, og dette viser at de faktisk bryr seg om oss uten dress og slips. I tillegg til å få en god porsjon "goodwill" fra egne og eksterne rekker, er dette fantastisk merkevarebygging!

Friday, March 04, 2005

Pampene slår til igjen

Etter gårsdagens avlysning på Ullevaal hagler konspirasjonsteoriene. Det mest interessante er hva Kjell Grønning, VIF Klanen sin formann, (av alle) sier.
- Vi var helt sikre på at denne kampen ville gå som planlagt ettersom man ikke engang hadde gardert seg med Vallhall. Det er veldig klønete å finne ut av dette så kort tid før kamp, sa Kjell Grønning til Dagsavisen.
-Man kunne kanskje spekulere i at Vålerengaledelsen brukte sprengkulda som brekkstang for avlysning i og med at halve stallen var syke: Var det virkelig så ille på Ullevaal, sa han til nettstedet vpn.no

Reklameplakater
Jeg har også lyst til å tro at VIF gjorde dette helt med vilje. Men beklagevis er vi nok litt nærmere en oppklaring om vi ser på de høye herrer i RL.
- Vi vurderte det slik at vi hverken klarte å flytte TV-biten eller reklameplakater til Vallhall på så kort tid, sa RL direktør Børge Bach til VG.
Dermed har vi nok nådd kjernen. Uten reklameplakatene på plass kan ikke fotballkamper spilles, enkelt og greit. Nok et bevis på at fotball er blitt kommersialisert til det ytterste.

Thursday, March 03, 2005

Billettpriser for mellomrunden i RL

Mens Brann flår sine trofaste tilhengere med å ta 180,- pr. billett i Royal League, går RBK og VIF den andre veien. Til kveldens kamp mot IFK Gøteborg har VIF en billettpris fra 90-115,- på alle tribunene, med unntak av på Norsk Tipping tribunen hvor de tar 165,-.
I Trondheim har sesongkortinnehavnerne fått det fine tilbudet at de kan kjøpe plassene sine til begge kampene i mellomrunden for kun 150,-. De uten sesongkort blir heller ikke neglisjert. Tilbudet til dem er at de kan kjøpe plasser til hver kamp for mellom 100 og 140,-.

RBK og VIF tar vare på egne supportere, Brann gir sine finger'n. Vanskeligere er det ikke!

Draktsalg

I år har Brannbutikken v/Hans Lokøy budsjettert med 4000 solgte drakter. Han tror dermed på en dobling av fjorårets antall, som til slutt endte på 1800. Dette tallet representerte et rekordsalg av drakter. Men Brann har fremdeles et stykke igjen til sine argeste konkurrenter.

Draktsalg hos Rosenborg
De siste årene har Rosenborg solgt mellom 5-6000 drakter, og de forventer å selge det samme i år. På sikt har klubben som mål å selge 10.000 drakter pr. år. Dette målet vil de prøve å nå med å opprette butikker både i Trondheim og Oslo (!) Til rbkweb sier salgs- og markedsdirektør Erik Espeseth : - Oslo tror jeg kan bli et marked nummer to for oss. Årsaken til det er at det er veldig mange turister der, spesielt på sommeren, og at det er veldig mange Rosenborg-supportere i Oslo. Jeg tipper at vi har butikk på plass i Oslo i løpet av 2006. Før vi i verksetter prosjektet, skal vi imidlertid gjennomføre grundige analyser i forhold til potensielt salg.

Draktsalg hos Vålerenga
I fjor stoppet draktsalget til VIF på 5200, og i og med at de lanserer en ny drakt i år forventes det en oppgang. Håpet er at de skal komme i nærheten av 7000.

Ingen planer om butikk i Bergen sentrum
Brann har foreløpig ingen planer om å opprette en ny Brann-butikk i Bergen sentrum, og dermed blir det vanskelig å konkurrere med RBK og VIF. I tillegg har Brann aldri lagt vekt på å selge supporterutstyr på bortekampene. Da ser jeg bort i fra storkamper som cupfinaler etc. I forbindelse med borteturen til Malmö i Royal League solgte Brann visstnok supporterutstyr på båten, men å tro at dette blir en "tradisjon" på alle bortekampene er og blir en utopi.

Vår første utenlandsproff

Det er ikke bare vi i Bergen som vet at Jan Tore Ophaug skal flytte nedover til Danmark. Lokalavisa for Orkanger og omegn, Sør-Trøndelag, har også skrevet om dette. Avisen nevner at Jan Tore er Orkangers første utenlandsproff! Orkanger har også "æren" av å ha fostret opp personer som Nils Arne Eggen og Roar Ljøkelsøy. Roger Ophaug er Jan Tore sin storebror, og kaptein på Orkla.

Kil/Hemne og Alex Valencia
Det er forøvrig Kil/Hemne som er Orkla sin "hatklubb" og omvendt. Kil/Hemne holder til i bygden Kyrksæterøra, og har b.l.a fostret opp spillere som Erik Hoftun og Ardian Gashi. Alex Valencia har også spilt for klubben i 1 år, men da på guttenivå. For de med ski-interesserte foreldre kan det nevnes at skilegendene Ove og Berit Aunli også bor i bygden, og driver sin egen sportsforretning.

Sesongkort, NSA og cupoppsett

Brann slår seg på brystet, og skryter over at de har solgt 8590 sesongkort. Men dette tallet er lavt, og om noen år når nye Brann Stadion er ferdig, er det skuffende om tallet ikke blir 12-13.000. Til sammenligning har AAFK, takket være ny optimisme og stadion, solgt hele 7500 sesongkort. De kunne solgt mye mer, men måtte si stopp siden Color Line Stadion "bare" tar 10.300. Rosenborg har solgt 9800, og forventer å selge over 11.000 (!!!!!) sesongkort. Viking har solgt 8100, mens VIF har solgt 5200 sesongkort.

NSA (Norsk Supporter Allianse)
Det er ikke bare Brann, Lillestrøm og Rosenborg som har hatt årsmøte denne uken. NSA har også hatt sitt årsmøte, og der ble Per Arne Flatberg (nok en gang) valgt inn til å sitte i styret. BBB har valgt å ikke være med i NSA, og derfor representerer PAF den kristne supporterorganisasjonen ARG. Som en konsekvens av dette får BBB 0 billetter ved en evt. Cupfinale. Billlettene vil da, som i fjor, bli fordelt mellom BBB-Øst og ARG. I fjor var resultatet at begge disse organisasjonene fikk 100 billetter hver.

Cupoppsettet
Årets cupoppsett er klart, og dermed er det bare å krysse av disse datoene i kalenderen.

1. runde - 11. mai
2. runde - 18./19. mai
3. runde - 15. juni
4. runde - 29./30. juni
Kvartfinaler - 20. august
Semifinaler - 21./22. september
Finale - 6. november

Om Brann blir et av finalelagene i Royal League vil mai måned bli travel. (det er den allerede). Bare se her :
02.05 : AAFK - Brann
05.05 : Brann - Bodø/Glimt
09.05 : FFK - Brann
12.05 : Brann - IFK Gøteborg
16.05 : Brann - LSK
18.05 : 2. runde i NM (evt dagen etter)
22.05 : Brann - Start
26.06 : Evt. finale i Royal League
29.05 : Brann - Lyn

Wednesday, March 02, 2005

Jon Olav Hjelde

Om Brann henter Jon Olav Hjelde vil det mest interessante bli hva Trønderen får i lønn. Jeg frykter at Brann nok en gang punger ut for mye. Dvs. 1-2 mill for "sign on fee", og deretter en pen årslønn på ca 1 mill (eller mer). Så mye er ikke en avdanket Englandsproff verdt!

Tuesday, March 01, 2005

Kunstgress på Brann Stadion?

UEFA har nå bestemt seg for å godkjenne spill på kunstgress både i Champions League og UEFA-cup til høsten - de legger fram nyheten i dag, tirsdag, faktisk, og alt tyder på at dette er framtiden. Dermed overasker det meg om vi ikke får se kunstgress på Brann Stadion. Som kjent skal gressmatten byttes ut i forbindelse med ombyggingen. kunstgress for oss her i nord gir oss allerede nå bedre muligheter for å drive helårsfotball.

Kunstgressbaner er fremtiden
Med tanke på hvor langt man er komt i utviklingen av gode kunstgressbaner, og ikke minst været i Bergen mener jeg absolutt at kunstgress er løsningen. Med kunstgress slipper vi flere Royal League kamper i Vestlandshallen, og det samme gjelder for evt. UEFA-cup eller CL-kamper. Mange vil kanskje mene at naturgress er noe som hører fotballen til. Men vi må huske at vi bor i det kalde nord, og selv med undervarme gir det ikke nødvendigvis gode baneforhold. Et godt eksempel på dette er RBK sin hjemmekamp mot Panathinaikos like før jul.

Kunstgress og tak på Lerkendal og Ullevaal
På Lerkendal og Ullevaal har de allerede luftet planene om kunstgress, og ikke minst tak over banen. I Trondheim håper de at et tak vil være på plass i midten av 2007-sesongen. De har beregnet denne kostnaden til drøye 100 mill. I tillegg virker det som om planene er å legge kunstgress på Lerkendal i 2008 eller 2009. I dagens utgave av VG luftet eierne planene om kunstgress og tak for nasjonalarenaen, men det det fremstod som planer som først (kanskje) blir igangsatt om 3-4 år. I Trondheim har de komt mye lenger i planleggingen, og derfor får nok Lerkendal æren av å bli Norges første fotballarena med tak.

Sponsorinntekter for 2005

Tidligere i år sa Kristian Jæger til BT at Brann har et større sponsorpotensial enn RBK. Derfor er det pussig at han ikke greier å utnytte dette. Det gjør derimot en viss klubb fra Oslo Øst. Bare etter en god sesong vil de runde 30 millioner i sponsorinntekter. Dermed er de nesten oppe på RBK sitt nivå, siden Trønderne håvet inn drøye 36 millioner i fjor.

Brann - alltid bak
I Brann er de ikke i nærheten av sine to største konkurrenter. Markedsinntektene for 2005 er beregnet til ca 25 millioner, og i BT sier Dahl at 85% av dette allerede er hentet inn. Med andre ord stammer disse 85% fra den nye partneravtalen. Dvs. de 7 firmaene som til sammen betaler 20 mill pr. år. Som sagt før er denne nye "planen" fra Brann positiv, men økonomisk sett er den allerede for svak. Heldigvis spenner denne avtalen seg "bare" over 3 år. Dermed forlanger jeg en kraftig økning av denne avtalen i 2008.

Regnskapet i Brann og Rosenborg for 2004

Det var ikke bare Brann som hadde årsmøte i kveld, også Rosenborg avholdt årsmøte i dag. Dermed er det interessant å se på hva de to store i Norge holder på med.

Omsetning i Brann
I Brann omsatte de for hele 78.5 mill, og hadde et rekordoverskudd på pene 12 millioner. Dette blir likevel bare "peanuts" i forhold til Rosenborg.

Omsetning i RBK
I Trondheim omsatte de for 205.6 mill. Rosenborg, altså fotballaget sto for 188.8 mill av disse drøye 205 millionene. Det resterende beløpet sto de fire datterselskapene for. Samtidig er det interessant å merke seg at Rosenborg bare hadde et overskudd på 6.2 millioner. Hovedgrunnen til dette er at avskrivningene har vært store samtidig som at de ennå ikke har mottatt alle premiepengene fra UEFA i forbindelse med Champions League. Dermed er nok overskuddet endel større.

Egenkapital
Brann har i dag en egenkapital 19.7 millioner, mens Rosenborg sin egenkapital ligger som vanlig på ca 250 millioner...

CL - den største inntektskilden
Den største inntektskilden til RBK er ikke spillersalg som i Brann, men stammer naturligvis fra Champions League. Inntektene fra UEFA ble på litt over 43 millioner, mens de innkasserte pene 25.8 millioner fra hjemmekampene.

De som tror at RBK får problemer om de ikke kvalifiserer seg til Champions League tar skammelig feil. I Trondheim gjør de ikke som i Leeds, som budsjettette med CL-spill før kvalliken. Rosenborg budsjetterer kun med inntekter fra Champions League-kvalik og én runde i UEFA-cupen.

Spillerlønninger
Spillerlønningene i Norges tredje største by ligger, ikke overaskende, på et helt annet nivå enn her i Bergen. I 2004 utbetalte Rosenborg ut 74,4 millioner kroner i spillerlønninger. For Branns vedkommende ble tallet 28.4 millioner.

Driftskostnader hjemmekamper
Lerkendal Stadion er en ny arena, mens Brann Stadion er gammel. Dermed blir arrangementkostnadene mys større i Trondheim. I fjor var driftkostnadene på hjemmekampene 32, 54 millioner. Til sammenligning var kostnadene til Brann på rundt 4-5 millioner.

Dessverre har brann.no valgt å bare legge ut regnskapet i grove trekk, og derfor avstår jeg fra flere sammenligninger med RBK. Rosenborg er selvsagt på et helt annet plan enn Brann, og disse sammenlignene er ikke gjort for å vise at Brann tjener mindre enn RBK. Sammenlignene er gjort for å vise hvor suveren RBK er, økonomisk sett, i forhold til alle andre lag.