Friday, May 02, 2008

De fire store inngår samarbeid

I midten av april sprakk bomben i fotball-Norge. Brann, Rosenborg, Viking og Vålerenga går sammen for å få felles sponsoravtaler fra næringslivet. Klubbene har arbeidet med dette prosjektet siden i fjor høst, og har etter sigende fått positive signaler fra næringslivet.

Profilering i de fire store byene
Aktuelle sponsorer vil få tilbud om avtaler som sikrer de profilering i alle de fire klubbene. Dette vil enten bli på nettsidene deres eller som arenareklame. Ettersom ingen dokumenter er blitt skrevet under på har aktørene ikke vært villig til å røpe altfor mye. Men det er ingen hemmelighet at de sannsynligvis vil velge å gå etter statlige konsern som Telenor og Statoilhydro. Sistnevnte samarbeider allerede med Viking, men Statoilhydro er først og fremst opptatt av breddefotball. Men med en slik løsning som skissert over vil de kanskje være mer villig til å sprøyte enda mer av oljepengene inn i norsk fotball.

Money talks
Utfordringen ligger i hvordan pengene fra en slik avtale blir fordelt. For det som er klart er at Brann er mer populær enn Viking, og Rosenborg er mer populær enn Vålerenga. Vil f.eks Brann gå med på at Viking får en like stor del av potten? Eller vil Viking være fornøyd om fordelingen av godene foregår etter mediaoppmerksomhet, antall seere i tv-kamper, antall publikum på arenaene etc? For det er ingen tvil om at samarbeidet er gjort motivert ut i fra økonomiske hensyn, og hvem vil ikke ha mer?

Større avstand
Hva avtalen vil innebære er foreløpig veldig usikkert. Men avtalen vil sannsynligvis føre til at lagene i de fire største byene i Norge vil få et konkurransetrinn, og det de fire store klubbene håper på er at avtalen vil gjøre at avstanden ned til resten av lagene i Eliteserien vil bli enda større.

Samme stadionnavn?
Det mest interessante med den forestående avtalen er hvordan denne vil utvikle seg på sikt. I første omgang vil avtalen, som sagt, kun gjelde nettsidene og arenareklame, men det ligger i kortene at det vil bli mer enn dette. Jeg håper aldri vi får se f.eks fire arenaer i henholdsvis Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger som heter Telenor Oslo Stadion, Telenor Bergen Stadion etc. Det samme gjelder drakten som tross alt er noe av det aller helligste for mange supportere. Om vi ser økonomisk på det er den uttalelsen kanskje ikke så lur, men penger er ikke alt...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home