Friday, March 25, 2005

Service og identitet

Påsken er over, og dermed kommer media igjen til å boble over med stoff om Tippeligaen. Før vi vet ordet av det viser kalenderen 11 april (10 for alle andre). På motsatt banehalvdel vil Brann finne et lag som ofte har vært en av utfordrerne til Rosenborg, men som i fjor nesten rykket ned. 2004 vil derimot bli husket som tidenes sesong i Bergen og Brann. Rødtrøyene "ranet" til seg en 3. plass, og sesongen ble kuliminert med en knusende 4-1 seier over Lyn på landslagsarenaen.

AFU
Gjennom en lang vinter har vi fått sett Brann spille mot andre nordiske lag, og gjort en middels innsats. Samtdig har vi blitt litt bedre kjent med spillerne og de ansatte i klubben. Min egen betegnelse på de ansatte i denne klubben blir fra å med nå AFU (ARROGANSE, FREKKHET OG UNDERTRYKKELSE). Jeg har oppdaget at det er problematisk å identfisere seg med klubben. Ikke greier jeg å identfisere meg med verdiene og etikken Brann har. Ikke greier jeg å identfisere meg med klubbens største salgsobjekt, nemlig drakten. Ikke greier jeg å identfisere meg med spillere(n) som hever 3 mill (før bonuser!). Ikke greier jeg å identfisere meg med klubb som ser på sponsorene som det viktigste. Ikke greier jeg å identfisere seg med en klubb som i 2001 hadde lavere sponsorinntekter enn det Ham-Kam hadde i 1. divisjon!!!

Distansert seg
Brann har sakte men sikkert greid å distansere seg fra kjerneverdiene som de visstnok følger...Derfor har de også distansert seg fra supporterne. For 12-15 år siden følte du at Brann faktisk brydde seg om deg. Du fikk ok service når du ringte de, og det var vanlig å møte opp knappe 2 timer (!) før kamp. I dag er virkeligheten en helt annen. Om du mailer eller ringer Brann vil du bli møtt med en surt og kjapt svar, og alle kommer på stadion de siste 30 min før avspark. Publikum kommer i siste rekke. Klubbene prioriterer kun sponsorer, og ikke minst tv-selskaper. I forretningslivet er det vanlig høflighet å gi sine mest trofaste kunder skikkelig service. Pussig at Brann gir de minst trofaste best service...

Moment of truth
I fotballens verden kommer jeg (altså en av klubbens kunder) ikke bare i kontakt med de ansatte i Brann (spillere, administrasjon etc), men også med andre kunder. Det gjør at vi, publikum, er en del av produktet Brann selger. Vi er dermed integrert i merkevaren Brann, og en viktig brikke i markedsføringen av klubben. Derfor er det en skam å se at Brann aldri har hørt om ordet kundebehandling. Tidligere SAS-direktør Carlsson presenterte i sin tid noe han kalte "moment of truth". Dette uttrykket gjelder hver gang du kommer i kontakt med SAS. Som f.eks å booke en reise, eller når du "boarder" et fly. Derfor poengterte han viktigheten av å gi godt førsteinntrykk. Branns "moment of truth" kommer i 99 av 100 tilfeller til å gi et negativt inntrykk.

SWOT
Jeg håper at noen snart vil ta en SWOT analyse av sportsklubben Brann. Hele poenget med en slik analyse er å se hvordan klubben behandler markedet akkurat nå!

I Chelsea sine fotspor?
Identitetsproblemer har allerede en klubb som Chelsea (og resten av klubbene i PL) opplevd. Derfor har mange av traverne som før sto på "The shed" begynt å se på klubber nedover i divisjonene. På bakgrunn av dette er den største grupperingen på Stamford Bridge såkalte "cosmopolitan". De går på kampene fordi det er trendy, og de vil bli sett. Konsekvensen av dette blir at tribunekulturen dør ut, slik som den har gjort i England (uansett hva anglofile nordmenn sier).

Brann-supportere
Samtidig har Brann-supporterne et stort problem. De fleste har et nærere forhold til en engelsk klubb enn Brann. Dermed skaper dette splid, som f.eks mot Liverpool for 8 år siden. Det som ergrer meg og som jeg vil ha flere til å si åpent er hvor irriterende unødvendig det er å se at andre, utenlandske klubber enn Brann får til dels store lojale fansgrupper i byen. Jeg vil rett og slett ha folk til å si at det er latterlig å bo i Bergen, være bergenser og holde med . f. eks Arsenal. Det må da gå an å si det? Å vise utad at en forventer lojalitet. Man burde kunne stå frem og si; - enten er du supporter av Brann, eller så er du ikke supporter i det hele tatt. Akkurat som andre fans forventer at det eneste naturlige i verden er å holde med akkurat DET ENE som de støtter.

NFF har stått stille
I rettferdighetens tegn skal det sies at NFF ikke har gjort noe for å få bukt med dette. Vi skriver nå 2005, og engelske kamper trollbinder folk foran tv-kassen. Ennå har ikke Norsk Fotball selv noen strategi på hvordan vår hjemlige liga skal ta opp kampen mot fotballen fra andre land i nordmenns øyne. Men kanskje dette er på vei til å forandre seg? I år har klubbene opplevd et rekordsalg av sesongkort, og ca 1.5 millioner vil besøke arenaene i vår øverste divisjon. Dette betyr forhåpentligvis at folk finner tilbake til de lokale røttene sine.

Flo
Jeg velger å bruke enda et eksempel på hva vi sliter med her i Bergen. I 1997 gikk Flo bak ryggen til Brann, og kunne dermed gå til Chelsea for en slikk og ingenting. Etter at dette ble kjent var supporterne delt. En gruppe mente han var en sviker, mens andre kom med den klassiske " ... må da gå an å oppfør seg som voksne folk og være fine representanter for Brann ....." 1. prisen går til vedkommende som sa at han gledet seg til å se Flo på laget i hans hjerte. BBB og Brann har en lang vei å gå...!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home