Monday, February 28, 2005

Draktsaken på årsmøte

Ikke overaskende endte kveldens årsmøte med å godta årets drakter. På brann.no kan vi lese

Et medlem lanserte forslag om at klubbens farger, rødt og hvitt, skulle etterfølges på draktene, uten noen andre fargeinnslag, falt mot fire stemmer etter en lang debatt.
Flere av klubbens eldre medlemmer minnet årsmøtet om at svart er en tradisjonell Brann-farge, som har vøært benyttet på Brann-drakter siden før andre verdenskrig.


For å begynne med det siste, så har den eldre garde helt rett i at fargen svart ble brukt før 1940. Den har også preget drakten etter dette, senest i 1992. Da var overdelen rød og hvit, og shortsen var svart. Men å gå så langt i å si at dette er en tradisjonell farge for klubbens vedkommende er å strekke det vel langt.

Branndrakten er klubbens største salgsobjekt
Det de eldre glømmer er at drakten er Brann sitt største salgsobjekt. Personlig har jeg ikke tenkt å kjøpe årets eller neste års drakt slik som fremstår nå. Jeg regner med at Brann mister inntekter i hundretusenkroners klassen på grunn av at fargene nå er svart og rød.

Uansett er det nå bestemt at årets drakter blir i fargene rød og svart, og ingen kan gjøre noe med det. Men denne debatten kan ha vært nyttig på lang sikt, slik at vi i 2007 slipper andre farger enn rød og hvit på drakten.

Sponsorlogoer
Jeg begynner snart å mistenke Kristian Jæger å lese disse sidene. Først kom han med den nye partneravtalen, som rett nok er ræva økonomisk sett, men som er et skritt i riktig retning. På kveldens årsmøte kom det frem, i følge bataljonen.no, at sponsorlogoene på drakten fremdeles skal være rød og hvit. (med unntak av BA og Gaia sine miniatyrer). Dette er nok et skritt i riktig retning, og noe av det jeg har mast på.

RBK går motsatt vei
Interessant nok går RBK den motsatte veien. På Lerkendal har de bestemt å ikke ha sponsorlogoer i svart og hvit, men ha sponsorlogoene i sponsorenes orginale farger. Dette har selvsagt satt sinnene i kok hos Kjernen, og de har krevd et svar fra klubbledelsen. Svaret var at fargede logoer synes bedre enn logoer i svart og hvit, og det er nok rett. Men at Brann nå går til dette skrittet er positivt, og er et eksempel til etterfølgelse for klubber som f.eks RBK.

Årsmøte i SK Brann

I kveld er det årsmøte i Brann. Nå er jeg IKKE medlem i Brann, og skal derfor ikke gå. Med nærmere ettertanke hadde det kanskje vært en idè å være medlem. Som kjent får medlemmer i Brann alltid cupfinalebilletter, mens f.eks årets nye sesongkortinnehavere får 0 billetter av klubbens kvote til en evt. finale...

Men i forbindelse med årsmøte står det på brann.no :
Det er kun innkommet ett forslag fra medlemmene vedrørende klubbens farger på hjemmedrakt som det foreslås skal være kun hvitt og rødt.

For min del hadde jeg håpet at medlemsmassen ikke bare var opptatt av det sportslige, men også det utenomsportslige. Da tenker jeg i første rekke på markedsavdelingen. Men ikke misforstå, jeg vil ikke ha et mistillitsforslag mot Kristian Jæger og Steinar Aase! Men det er grunn til å kreve en forklaring på hvorfor Brann har mye svakere avtaler enn Rosenborg og Vålerenga.
Beklagevis, for klubbens vedkommende, ser det ut til at medlemmene KUN fokuserer på det sportslige.

Sunday, February 27, 2005

Markedsavdelingen

Senere i år skal markedsavdelingen til Brann utvides, men hvem blir egentlig overrasket om det ansettes en eller annen forhenværende spiller som har fusket litt i faget etter karrieren ...
La meg få slippe å se nok en stor spiller blamere seg i en slik rolle. Skal slike beholdes i klubben, bør det være i den sportslige administrasjonen. La de styre med det eneste de kan. Fotball.

Bjørn Dahl er heller ikke helt god.
- Det er ikke tilfeldig at Rema 1000 er hovedsponsor i Rosenborg. Både klubben og Rema 1000 er folkelige. Der har vi noe å lære. Vi må ha en merkevare som passer sammen med våre samarbeidspartnere, sier direktør Bjørn Dahl til Bergens Tidende.
Hva faen? Hvis Brann mener at Rosenborg er gode på dette området og har mye å lære bort, så viser det egentlig bare hvor dårlig det står til i klubben.

Vinnerinstinkt

Mye kan sies om trenere som Nils Arne Eggen og Jose Mourinho, men begge to er ufattelige dårligere tapere. I mine øyne har de to det veldig mange andre mangler, nemlig et enormt vinnerinstinkt. Som mange har vært innpå smitter dette over på spillerne, og det er kanskje en av grunnene til at de har sukkess. Andre prater om stein på stein, og å holde fokus...men de mangler vinnerinstinktet. Mangelen på dette er også noe Bengt Sæternes har savnet. Mjelde og Steffensen vil, som vanlig, aldri innrømme at dette er en utfordring eller et problem før om 3-4 år.

Friday, February 25, 2005

Ingen fryd er som skadefryd

Som vanlig skal jeg prøve å unngå å skrive noe om kampen. Istedenfor la jeg våre svenske venner slippe til. Dette er hva de hadde å si etter dagens kamp :

Dagens passningsspel var i klass med Råsundas gräs! Inte en jävla boll orkade fram, Ingelsten blev jag bara trött på, samma med Joel. Begriper mig inte på karln faktiskt, inte snabb, inte passningssäker...

Helt otroligt vad stillastående det var bland spelarna i slutet.. Jag är mycket missnöjd med spelet, trodde knappt mina ögon när vi slog bort passningar som knappt går att slå bort.

Uffeduff: Fick bara en tragikomisk tanke. Hur ska en match se ut om man i efterhand inte ens säger att "dom kämpade bra iallafall"?

Brann var skickliga på att få matchen dit de ville, det måste vi komma ihåg.

Jag blir så less... Dagens insats var det absolut sämsta jag någonsin sett i fotbollsväg.

Det här var tamigfan det sämsta anfallsspel jag sett på år och dar! Ett tag trodde jag att det var Gullbrandstorps B-lag som sprang omkring där ute. Det finns ju ingen strategi! Alla blir förvånade så fort de får bollen: "Oj, nu fick jag bollen, det var inte bra, vad ska jag göra nu, jag tror jag sparkar iväg den så att jag inte blir av med den, för man får inte bli av med den, då är det bättre att tjonga bort den, långa bollar på Mackan, långa bollar på Mackan." Utspelade av Brann. Bedrövligt!

Siktar bollklubben på Nobels fredpris? Något mer ofarligt och tandlöst än HBK:s anfallsspel får man leta efter. Joel och Ante Pip kan inte slå en passning. Joel måste bort direkt. Tegelsten är ju nästan lika tunn som Lasse Nilsson. Det såg faktiskt ut ungefär som när Ellos är på turné med sina eviga talanger. Gonatt.

Helvete också!!!

Thursday, February 24, 2005

Drømmeteorien

Knappe 5 timer igjen til avspark, og alle hjerter gleder seg.

La oss krysse fingrene for følgende utfall i aften:

Halmstad - Brann 0-0
Vålerenga - Esbjerg 0-0
Djurgården - Rosenborg 1-0

Da gir nemlig mellomspillet seg selv, og Brann får en lett vei til finalen: Brann, IFK og Esbjerg i en pulje. Vålerenga, FCK og Malmö i den andre. Finale i Parken i mai. ai. ai. ai.

Wednesday, February 23, 2005

Hva om...

I tilfelle Brann skulle overaske å ta poeng mot Halmstad, har Brann allerede tatt sine forholdsregler. Klubbens hjemmesider kan melde om at plasten er lagt ut, og at en evt. hjemmekamp 3 mars kan spilles på Brann Stadion. Det er vel og bra, men trøbbel vil nok de få uansett. Etter kampen mot Halmstad lovet de på tro og ære at sesongkortinnehaverne ville få forkjøpsrett i neste runde. Om Brann går videre vil dette (selvsagt) ikke skje. Det er bare 1 uke igjen til kampen, og Brann må da sende ut drøye 4000 sesongkort SENEST på lørdag. De må beregne litt treghet fra posten sin side, og dermed vil det åpne salget sannsynligvis ikke starte før på onsdag, som er dagen før en evt. hjemmekamp.

Men vi skal ikke ta alle sorger på forskudd. Brann kan ryke ut, og Brann kan få en bortekamp først. RL vil foreta trekningen førstkommende fredag klokken 13:00 på SAS Radisson Hotel i København

Tuesday, February 22, 2005

Jæger, Inntekter og Brann som merkevare

Med sponsoravtalen til 60 millioner over tre år, er Kristian Jæger på vei til å prøve å bygge opp Brann som merkevare. Problemet er bare at han ikke er flink nok. For det første har han ikke greid å bygge opp Brann til en såpass ekslusiv merkevare som jeg har mast om før. Som en konsekvens blir ekslusiviteten til å sponse Brann solgt vekk for en altfor billig penge (dvs. 1 mill pr år). Men når det er sagt må jeg nok en gang rose (!) Brann for å være på rett spor.

Sponsorskandalen i 2001
Men jeg sier det igjen, at kristian Jæger er markedsansvarlig er trist for Brann sin del! I 2001 var de samlede sponsorinntektene i Brann lavere enn sponsorinntektene Ham-Kam hadde i 1. divisjon. Spesielt flaut blir dette når 2001-sesongen var sesongen Brann skulle følge opp sølvmedalje i Tippeligaen, og spille kvalifisering til Champions League. Hvis du i tillegg sammenligner antallet tilskuere på Brann stadion med antallet på Briskeby, og tar hensyn til antall TV-sendte kamper og dekning i pressen forøvrig, sier det seg selv at Brann greide å få rekordlite ut av inntektspotensialet. I rettferdighetens navn må det sies at økonomisk nød kan ha fremtvunget dårlige avtaler med lange tidsintervaller. Men selv med dette i bakhodet er det flaut å tenke på hvor lite som ble gjort. Med tanke på at Brann fikk sølvmedalje og CL-kvallik, burde Brann og Jæger fått mye, mye, mye mer ut av dette.

Det nye partnerkonseptet
Det nye partnerkonseptet vil rydde opp i færre forskjellige sponsorplakater på stadion, og man har inne 7 (kan evt bli 10) partnere på lange kontrakter som gir sikkerhet. Neste skritt bør bli å rydde opp i Branndrakten. Jeg messer om det gang på gang, men Brann må se til våre danske venner i FC København. FCK har én eksklusiv reklameplass på drakta si, Carlsberg, men den er til gjengjeld kostbar. Glimrende. Akkurat slik burde vi også hatt det. Hvis Brann kunne nærmet seg noe lignende hadde jeg blitt en lykkelig mann. Hvis de hadde fjernet Gaia, Chess, BA og all den andre søpla som dekker drakten i dag, og bare latt en enkel, rød/hvit logo pryde forsiden, burde nettopp denne plassen blitt relativt kostbar for potensielle sponsorer også. Med andre ord vil jeg ha en drakt a la den som brukes i Royal League. På en annen side burde kanskje første skritt være å fjerne den helvetes svarte fargen på drakten! (go Jæger og Lokøy!)

VIF
I vinter skrev VIF under på en ny sponsorkontrakt med hovedsponsor Hafslund. Denne lukrative avtalen er verdt 50-60 mill, og et av punktene i avtalen var:

1) Grunnbeløp. Draktreklame - uten andre sponsorer. Det vil si en helt «ren» drakt - bare med Hafslund på den blå drakta.

Det er verdt å merke seg at avtalen går over seks år. I praksis betyr det at VIF får drøye 10 mill pr. år fra Hafslund. Til sammenligning får Brann 20 mill pr. år i sin nye sponsoravtale. Men dette er med 7 sponsorer. Forsåvidt gledelig å se at andre klubber har dyktige folk i markedsavdelingen, bare så synd at Brann ikke har det.

Brann Stadion som merkevare
Samtidig har Brann i sammarbeid med Stor-Bergen BBL vært flinke. Nye Brann Stadion kommer ikke bare til å forbedre forholdene for media og sponsorene, men også for supporterne. På den måten skaper Brann seg et merkenavn også hos fansen. I Trondheim har de dessverre ikke vært like flinke. Der er Lerkendal Stadion nesten blitt et skjellsord, og Kjernen er alt annet enn stolt over Nye Lerkendal Stadion.

Mons Ivar Mjelde
I det siste har Mjelde fått mye pepper fra meg, siden han har oversett Brann sine problemer på dødball. Men nå skal han få en klapp på skulderen. I intervjuer snakker Mjelde ofte om hvor viktige supportere og publikum er for Brann (dette er selvsagt bare løgn, men det er en annen historie), og dette er også med på å opprettholde Brann sitt rykte som det laget med størst publikumstekke i Norge. Dermed bygger Mons ikke opp merkevaren Store Stå, men han bygger merkevaren om at alle på Brann Stadion teller.

Da den nye partneravtalen ble publisert skrøt Kristian Jæger seg selv og Brann opp i skyene, men jeg håper at de har nok gangsyn til å se at de ligger lysår bak der de burde være.

Monday, February 21, 2005

Nårsk

Her finner du en liten tekst som ble skrevet før kampen mot Odense. Teksten er basert på Jæger sine utrolige ferdigheter i "nårsk" ((http://www.brann.no/dokumenter/Sponsor_konsept_05.pdf)

I morgen forventer jeg "øktet" (hei K. Jæger) innsats. I tilegg skal spillerne være "målbeviste" (Hei K. Jæger), og legge "skjelen" (Hei K. Jæger) sin i Brann. Om Hans Lokøy er litt smart vil han selge "supporterartikkler" (Hei K. Jæger) der ute også. Det er flott med slike "partner avtaler" (Hei K. Jæger). I morgen kan du forresten ikke kjøpe billetter i døren. Men du kan kjøpe plasser "i" (Hei K. Jæger) Brann Stadion når det er kamper der. Lurer på om det er "møte rom" (Hei K. Jæger) for sponsorene i Vestlandshallen...

RL

Etter en pause er Klag og Syt tilbake igjen. Siden forrige oppdatering har Brann slått Odense 2-1 i Vestlandshallen, og Geir har vært sportslig (dvs. stått på ski).

Førstkommende torsdag spilles den avgjørende kampen i RL. Alt er opp til Brann. Med poeng mot Halmstad er Brann videre til mellomspillet. I praksis betyr det 1.25 mill rett inn på konto. For oss betyr det at vi får se Brann i action i de tre neste ukene.

I forbindelse med kampen på torsdag har brann.no som hovedsak at TvNorge har Halmstad - Brann som hovedkamp. Hans Lokøy fremstiller det som at TvNorge, etter kampen mot Odense, bestemte seg for at Halmstad-Brann skulle være hovedkampen. Dette er da totalt feil. Det ble bestemt for mange uker siden at Halmstad-Brann skulle være hovedkampen på TvNorge.

Saturday, February 19, 2005

Pause

BT har i dag annonsert at Brann har tegnet en treåring sponsoravtale til 60 mill. Jeg ville gjerne hatt mer detaljert info, men på overflaten virker det brukbart...De gjør fremdeles ikke helt som jeg vil, men de er på god vei.

Grunnet diverse årsaker blir det ingen oppdateringer her før mandag. Dermed blir det hele 3 dagers pause. Skandale!

Thursday, February 17, 2005

Lord of the clowns!

Hvem snakker jeg om? Jo, trenerteamet Mjelde/Steffensen. Dagens artikkel i BT var intet annet enn en komplett skandale!! Det er totalt uakseptabelt at de to idiotene først nå har funnet ut at Brann faktisk er ræva på dødball!

TT x 2
Dette problemetet har eksistert i Brann siden TT x 2 sine dager. Allerede i 2000 spurte jeg TT x 2 om Brann sine problemer på dødball. De skjønte ikke spørsmålet, og mente de ikke var dårligere på dødball enn andre lag.

Mjelde og Steffensen
De to nye klovnene fortsatte som TT x 2. Absolutt ingen terping på dødball, verken for eller i mot. Resultatet har vi sett. Hver gang motstanderen har corner eller frispark er det livsfarlig. Hver gang Brann har corner eller frispark er de like farlig som et spedbarn. Det morsomme er at Mjelde trekker frem LSK som et lag som er gode på dødball. I følge vår kjære hjelpertrener er de nemlig ingen trussel. Dette var hva Steffensen sa etter 1-5 tapet mot LSK i fjor, hvor 3-4 av målene kom etter dødball : "Vi har ikke problemer på dødball". Undertegnede spurte han om denne uttalelsen og dødballer i september. Selvsagt så ikke idioten problemstillingen da heller.

Fikk svakhetene skriftlig av Hauge
I tilegg fikk Mjelde og Steffensen en d-oppgave fra Robert Hauge, som påpekte hvor svake Brann var på dødball. Om noen ikke vet hvem det er, så er det han som leder Brann sitt fotballgymnas. Dette ga naturligvis de to idiotene også blaffen i.

Grus på grus
Det er grunn til å spørre seg hvordan i h..... de analyserer kampeme. At de har unngått å se dødballproblemet er helt utrolig! I mine øyne viser dette at Mjelde/Steffensen har meget liten innsikt og en total mangel på kompetanse. De har nemlig nå satt seg på den høye hesten. Dvs. "jeg har d-kurs, det har ikke du. Derfor er jeg ferdig utlært, og vet alt". Jeg skal ikke gå så langt å si at Mjelde/Steffensen bør få sparken, men det frister. Det er grunn til å sette store spørsmålstegn med disse to når de først fant ut dette nå. Vi andre fant det ut for 4-5 år siden!
Mjelde messer til det kjedsommelige om at Brann skal bygge stein på stein. Vel, siden han og Steffensen er så treig, så vil jeg skifte det ut med å bygge grus på grus. Brann kommer aldri til å vinne serien når trenerteamet viser så stor mangel på innsikt og kompetanse. Etter denne sesongen er en vurdering av Mjelde/Steffensen absolutt nødvending!! Å ha trenere som først oppfatter ting som den vanlige mannen i gaten har visst i mange år er nifst, og ikke minst trist!

VEKK MED PAKKET!!!!!!!!!

Wednesday, February 16, 2005

Dagen før dagen

1 dag. En hall. Over 3500 tilskuere. 22 spillere. 3 svartkledde og 2 trenere. I morgen er det d-dag for Brann. Med tap vil Brann sannsynligvis være ute av Royal League. Med seier lever håpet fremdeles. I skrivende stund melder ticnet.no om at det er få billetter igjen, og dermed er nok kampen utsolgt innen kort tid.

Ikke verdens undergang
Om Brann skulle ryke ut av den såkalte "Iskremligaen" er ikke det verdens undergang. Det er, som alle påpeker, serien som gjelder. I tilegg er det viktig å huske på at spillerne faktisk skal ha "dårlig utholdenhet". Dette på grunn av det nye treningsopplegget, som er i sammarbeid med den tidligere treneren i roing (noen som husker navnet hans?). Såvidt jeg har forstått er treningene såpass harde, at løpeturene rundt Tveitevannet under TT bare var peanuts i forhold til dette.

Hva om Brann går videre?
Om Brann skulle gå videre i Royal League er jeg usikker på hva de langsiktige konsekvensene blir. Med videre spill kommer belastningen til å bli enorm. Dermed kan vi oppleve at rødtrøyene får det jeg kaller "Rosenborg-syndromet". I praksis vil det si at vårsesongen blir dårlig, men at Brann kommer råsterkt igjen på sensommeren og høsten. Jeg tror heller ikke publikumstallene vil øke om Brann går videre. Som i hjemmekampen mot M almö er det en kjerne på 5-6000 som alltid kommer, mens resten holder seg borte. Slik blir det også i fortsettelsen. Unntakene er om Brann evt får Rosenborg eller Vålerenga. Da bør Brann forvente å få 8-9.000 på "läktarna"

Lagoppstillingen
Jeg registerer at "Big Mac" er valgt til fordel for Voss sin store sønn. For meg spiller dette ingen rolle. I mine øyne tilfører begge to Brann like mye (dvs. de tilfører ikke en dritt!). Den andre forandringen er at Orkdals største sønn (Hva? Gløm det Eggen!) til fordel for Ørn 2. Helt greit for min del. Ophaug er en spiller jeg har stor sans for. Riktignok er ikke ferdighetene hans på topp, men han gir alltid 100%. Det samme gjelder forsåvidt både Gunn Tveit, Helge Haugen og Martin Knudsen. Problemet er at Brann kanskje har for mange slike spillertyper. Det hjelper ikke om alle gir alt, når de mangler mye av basisferdighetene. Mye kan sies om griske Martin Andresen, men sportslig er jeg sikker på at han kan tilføre Brann stabilitet. Men det gjenstår å se om Brann har kjøpt en ny Kristian Kalvenes...

Tuesday, February 15, 2005

Arsenal

I gårsdagens kamp mot Crystal Palace mønstret Arsenal et helt lag uten engelskmenn. I anglofile Norge har dette skapt en debatt, noe jeg finner komisk.

Men så trenger DU heldigvis ikke bekymre deg for AFC, siden du tilsynelatende er norsk og holder med Brann (eller et annet norsk lag). Det er vel ikke mange Arsenal-fans som er engelske der du bor heller, tenker jeg. Så da går det opp i opp. Engelskmenn skammer seg over turistifiseringen av tribunene. Turistene fra Bergen og Oslo (etc) skammer seg over internasjonaliseringen av laget...

BBB og Malmö igjen

Jeg kan ikke dy meg, men mine bange anelser om turen til København/Malmö gikk inn. Om du vil lese hva jeg sikter til, så scroll nedover til du finner artikkelen "BBB og Malmö". Ikke overaskende stilte usselige 250 av 500 på kampen, og mange av disse 250 stakk inn i bussene UNDER kampen.

For en gjeng med bønder! Mer er det ikke å si.

Monday, February 14, 2005

Vestlandshallen og RL

Som alle har fått med seg skal kanskje torsdagens kamp mot Odense gå i Vestlandshallen. Til BT sier Bjørn Dahl -Det som bekymrer oss mest, er at vi nå får et tak på antall tilskuere på mellom 3200 og 3500.

Under 3000 billetter til salgs
Såvidt jeg vet er Vestlandshallen godkjent for i underkant av 4500 tilskuere. Men det er jo tydelig at reglene er blitt innskjerpet for Norden sitt svar på "toppkamper", men som egentlig bare er "treningskamper". I realiteten betyr dette at UNDER 3000 billetter blir lagt ut for åpent salg. Men om det er grunn til panikk gjenstår å se. Tross alt spilte Brann en fryktelig dårlig kamp på lørdag, og i tilegg begynner kampen såpass tidlig som 18:30. Men samtidig vil det overaske og skuffe meg om Brann ikke greier å selge ut Vestlandshallen.

Dobbeltmormal
Før RL startet og i de 1-2 første kampene kom det kritikk fra våre to naboland om at RL bare var tull, og at dette var en turnering som ikke ville bli prioritert. Nå har det gått brukbart for de "utenlandske" lagene, og dermed har pipen fått en annen lyd. Nå er plutselig RL blitt en god og viktig cup...

Tv

I kveld sender Tv2 dokumentaren "Viktigere enn fotball". Dette er en dokumentar om Ståle Solbakken sitt comeback i fotballen, og Ham-Kam sin klatring fra 1. div til å bli nr 5 i Tippeligaen. Regner med at den er verdt å ta en titt på...

I ettertid kan vi si at det var flaks at lørdagens kamp mot Malmö FF ikke var tv-sendt. Om du ikke skal på torsdagens kamp mot Odense slipper du dog ikke unna. Den er nemlig tv-sendt på Canal Digital. Brann sin siste kamp i gruppespillet, mot Halmstad, er også tv-sendt. Denne går IKKE på Canal Digital, men i beste sendetid (20:30) på TvNorge.

Saturday, February 12, 2005

Brann - Malmö

Dette gikk jo til helvete...Royal League er idioti. Dermed var den saken grei. Jeg skifter muligens mening om det blir seier på torsdag.

Friday, February 11, 2005

Mer om sponsorinntekter

Bare for å oppklare litt. I artikkelen "Lys i sikte" skriver jeg nederst at Brann bør satse på enda mer ekslusivitet enn det som er planen. Da tenker jeg ikke på de 8-10 sponsorene som kommer til å inngå i Partneravtalen. Jeg tenker mer på alle i neste gruppe. Denne gruppen kan fort komme opp i rundt 70-80 navn. Det burde kanskje være bedre å halvere denne gruppen, og dermed kan Brann pleie relasjonene til de gjenværende bedriftene tettere og bedre. Naturligvis betaler disse sponsorene mer enn hvis gruppen f.eks teller 70-80 navn.

Veiskille
Når nye Brann Stadion er ferdig står Brann på en måte med et veiskille. Skal vi satse på mange sponsorer, eller skal vi satse på få sponsorer? Heldigvis ser det ut som om Brann velger det sistnevnte. For en tid tilbake, nærmere bestemt 11.01, uttalte Kristian Jæger til BT at - Brann har større inntektspotensial enn Rosenborg. Jeg er helt enig, og nettopp derfor bør det bli ekslusivt å sponse Brann. I samme artikkel hevdes det at mange nasjonale selskap har henvendt seg til Brann, og dette må Brann ikke lukke øynene til.

Ikke gjør som RBK!
Samtidig er jeg ørlite redd for hva som vil skje med Branndrakten når nasjonale sponsorer kommer inn. Brann greier jo allerede å herpe drakten, så hva de finner på når nasjonale sponsorer evt. begynner å få logoene sine på drakten kan bli interessant. Det Brann må unngå er å gå i fotsporene til Rosenborg. Draktsaken der oppe er og blir heftig debattert. Som en konsekvens at av deres drakt er i alle regnbuens farger går draktsalget trått. Dette har de også sett og oppfattet. Men sponsorens makt er stor. Telenor, Bygger`n, Fokus Bank etc. vil alle ha logoen sin slik som den er, og IKKE i svart og hvit. Heldigvis har hovedsponsoren, Rema 1000, gått med på at deres logo skal presenteres i klubbens farger. Rosenborg har drevet med lobbyvirksomhet for å prøve å å få sponsorene på gli, men dette ser foreløpig ikke ut til å ha noen virkning. For å være helt ærlig forventer jeg at Branndrakten blir helt jævlig. Når de på en eller annen måte har plutselig funnet at Branndrakten skal være svart og rød, så er det ingenting som overasker meg ang. drakten lenger.

Nye tribunenavn
Når nye Brann Stadion blir ferdig vil sponsorene også kunne kjøpe navnet til en tribune. På dette punktet MÅ Brann være forsiktig. Brann har allerede to tribuner med navn, nemlig Hansa og Umbro. De to andre navnene må bestemmes med forsiktighet. Skrekkscenariet er f.eks at tribuner blir kalt Trønderfår eller Porsgrunn Porselen. For min del hadde det vært ønskelig å oppkalle tribuner etter gamle legender, men jeg innser at dette ikke gir mye penger i klubbkassen...og dermed er nok denne muligheten usannsynlig. Men noe jeg ikke vil at tribunene skal hete er f.eks Vollviksvingen!!!!!

Fremtiden
Med tanke på sponsorinntekter ser fremtiden ytterst lys ut. For å beholde den såpass lys er det et "must" at Brann bygger nye Brann Stadion kjappest mulig, og at Brann blir, hold dere fast, et stabilt topplag. Marerittet er at Brann kan ende opp med å bli det LSK er nå. Etter noen sesonger med 6-7. plasser har de fått et stempel som et lag som spiller kjedelig fotball, og det gjør ikke saken noe bedre at de gikk med 16 mill i underskudd. På en måte står også Brann med et veiskille her. Det er nå Brann, RBK og VIF har sjansen til å bykse i fra alle andre, og etablere seg som de tre store i norsk fotball. Forhåpentligvis benytter Brann seg av denne unike muligheten, både sportslig og økonomisk sett!

Thursday, February 10, 2005

Foran Brann - Malmö

Som en konsekvens av at RL ikke fikk lov å flytte lørdagens kamp mot Malmö sendes den ikke på tv. Kampene som blir sendt denne helgen er :

Lørdag
Rosenborg BK-Esbjerg fB 16.00 Canal Digital kanal 100/81 (RL 1)
Djurgårdens IF-Vålerengan IF 16.00 Canal Digital kanal 101/82 (RL 2)

Søndag
IFK Göteborg - Brøndby IF, 15.00 Kanal 5 (dansk)
København-Tromsø 17.05 TVNORGE

Dermed må nok vi som ikke reiser til København nøye oss med oppdateringene via diverse nettaviser.

Wednesday, February 09, 2005

Lys i sikte

Det har gått sakte, men endelig ser det ut som om Brann har fått opp øynene. Dagens lesning i BT var intet annet enn gledelig. Brann melder at de vil ha færre sponsorer, og dermed skape ekslusivitet. Som en konsekvens av dette må disse sponsorene naturligvis betale mer. Slik som jeg forstår avtalen blir den så å si en kopi av den såkalte partneravtalen RBK har med 10 forskjellige bedrifter. Disse 10 bedriftene har i år disse fordelene :

Bransjeeksklusivitet
Deltagelse i Sponsorforum med møter, turer, RBK Sponsorcup, med mer.
Egen kombinasjonslogo: "Offisiell RBK Partner"
1/1 side annonse i kampprogram, logo med link på www.rbk.no, reklamefilm på storskjerm før og etter kamp samt logoeksponering i kampannonser.
10% av all arenareklame i nasjonale TV-sone på Lerkendal.
Arenareklame på alle treningsfelt.
25 sesongkort til alle seriekamper på Lerkendal.
Egen Partner-losje på beste VIP-tribune på Lerkendal. Losjen kan benyttes hele året til møter og lignende. Partnere disponerer losjen også under E-cup kamper og andre kamparrangement.
God middag med drikke før kamp. Dessert og kaffe i pausen.
To plasser til turer i forbindelse med bortekamper i E-cup dersom RBK er kvalifisert.
Lokalleie og kurs/konferanser i regi av RBK til en verdi av kr. 100.000,- er inkludert i avtalen.
"Fri" tilgang til ressurspersoner fra RBK i foredragssammenheng.
Egen parkering i forbindelse med kamper.
Fritt tildelt kampprogram - alle kamper.
Underholdning over egne TV-skjermer ute og inne før kamp og i pausen.
Avtaletid: 4-5 år

...og bedriftene som er med her er :

Rema 1000, Adidas Norge, Adresseavisen ASA, Byggern Norge AS, Coca Cola Drikker AS, Fokus Bank, Norsk Tipping, Shell, Telenor Mobil.

Det som er viktig å legge merke til her er at bare to av disse sponsorene er regionale. Resten er nasjonale som på sikt vil bringe større inntekter inn i klubbkassen til RBK. Jeg håper at Brann
vil følge i de samme fotsporene, og ikke bare ha lokale (og små) sponsorer fra Bergen.

Plass til lokale sponsorer også
Men med denne partneravtalen neglisjerer ikke RBK de andre regionale sponsorene (evt. nasjonale) som vil sponse "Troillungan". De får nemlig plass under den såkalte "sponsoravtalen". Denne avtalen er naturligvis billigere, men med færre fordeler og i tilegg har den ikke den samme ekslusiviteten som partneravtalen. I denne avtalen finner vi ca 80 bedrifter. I tilegg er avtaletiden på 2 år, partneravtalen går over 4-5 år.

Øke ekslusiviteten?
Alt i alt er jeg veldig positiv til det Bjørn Dahl sier, samtidig kan en spørre seg om Brann kanskje burde satse på enda større bransjeekslusivitet. RBK har nemlig planer om å kutte ned på sine sponsorer, og dermed skape (enda) større ekslusivitet, samtidig som de gjenværende sponsorene pumper enda mer penger inn i klubben for å få denne fordelen. I og med at Brann ikke kommer til å iverksette dette konseptet før nye Brann Stadion står ferdig er dette et alternativ de bør vurdere.

Tuesday, February 08, 2005

Totalopplevelsen

Om vi går noen år tilbake i tid, nærmere bestemt til 1999, var det Harald Schjeldrup som var formann i Brann. Han hadde den gang noen interessante sitater ang. den såkalte totalopplevelsen vi skal få på stadion. Denne totalopplevelsen skal visstnok ikke bare være kampen. Men aktivitetene i forkant, og ikke minst i pausen er, i Branns øyne, like viktige som selve kampen

-Totalopplevelsen er noe publikum skal oppleve, men vi må bare erkjenne at vi har mye arbeid igjen før vi er der, sa Harald i 1999.

Mislykkede totalopplevelser
Denne totalopplevelsen har Brann ennå ikke fått til. Harry mente at totalopplevelsen var å bruke 3-4 mill (som Brann ikke hadde) på et sinnsykt lydanlegg. Senere har vi også fått tragikomiske GullBrann. Absolutt ingen finner denne maskoten morsom! Høydepunktet med han kom for noen år siden. Da snublet han nemlig i sine egne bein og masken hans falt av, selvsagt til stor jubel og latter for oss andre.

Guttene
Men i fjor toppet det hele seg. Under pausen i hjemmekampen mot Sogndal var det de såkalte "Guttene" som skulle underholde. "Guttene" var for anledningen Tommy Sulen og Trond Jensen. For oss med noen år på stadion huskes de best som Fyllingen sine ledere på supportersiden! For andre er de kanskje mest kjent som utkledde troll (!) på Bystasjonen. De er også sannsynligvis den første pauserunderholdningen som faktisk er blitt pepet ut. Kampen var tv-sendt på Tv2, og vi kan alle prise oss lykkelige over at tv-seerne ikke fikk se dette virkelige flaue og pinlige pauseinnslaget (som forøvrig var Toros idè).

Pauseunderholdning er dårlig reklame
Pauseunderholdningen er det sponsorene som står for, og da som oftest dagens kampsponsor. Det er tydelig at markedsavdelingen for disse tror at de får flere kunder med å ha en eller annen tåpelig konkurranse i pausen. Da tenker jeg på ting som en straffesparkkonkurranse eller å drible noen. Disse konkurransene er som oftest så barnslig og utrolig dårlig at det er mer sannsynlig at dagens kampsponsor faktisk mister kunder på å ha slike "gøye" sprell i pausen. Men disse tingene er da et av tiltakene for å få turen til Brann Stadion til å bli en totalopplevelse.

Storskjerm
Som vi alle vet har Brann en storskjerm i Klokkesvingen. Dette er faktisk en av de smarteste investeringene Brann har gjort i et forsøk på å skape denne totalopplevelsen. Det er stort pluss å kunne se scoringer og dueller i reprise. Men storskjermen har også et uforløst potensial. Storskjermen burde Brann også bruke i pausen. Der kunne de vist høydepunkter fra 1. omg, og hatt resultatservice fra de andre arenaene rundt om i landet. Dette er mye mer interessant enn å se å høre et eller annet patetisk sponsorstunt som åndssvake straffesparkkonkurranser etc. Bruk storskjermen mye mer, og Brann kan (kanskje) få den totalopplevelsen de leter etter. For det er definitivt ingen totalopplevelse å se firmaer som reklamerer for seg selv i pausen!

Monday, February 07, 2005

Målsetninger

Den siste uken har media gitt Brann på pukkelen siden Mjelde gikk ut å sa at de vil være fornøyd med en 4. plass i årets sesong. Jeg tror ikke at trener Mjelde forteller hele sannheten her, men at han vil dempe presset på seg selv og laget.

A-laget
Brann bør ha som mål å være blant de beste hver sesong, det tror jeg de også har som mål i år. At de nå tar en liten hvit løgn er for meg helt forståelig. Jeg kan se for meg hva slags overskrifter som hadde komt om Mjelde hadde gått ut og sagt at "Vi skal ta gull". Samtidig ser jeg for meg overskriftene om Brann evt. ikke når dette målet. Mange mener at for å være best må du tørre å si at du skal være best. Dette tror jeg Brann gjør, men (heldigvis) internt.

Markedssiden
Etter fjorårets sesong regner jeg med at Kristian Jæger & Co har som målsetning å øke inntektene betraktelig fra i fjor. Brann sikter seg først og fremst inn mot lokale firmaer. I en årrekke har har navn som Hansa og Toro vært synonymt med Brann. Som hovedsponsor har Brann nå også en lokal aktør, nemlig Sparebanken Vest. Jeg er tilhenger av at lokale aktører skal være "småsponsorer" for Brann, men som hovedsponsor hadde jeg helst ønsket at Brann hadde sett vekk fra Bergen. Det er vanskelig å øke sponsorinntektene med bare sponsorer som er basert i Bergen, og derfor ville jeg hatt en nasjonal sponsor evt en stor internasjonal sponsor. Dette hadde kanskje tatt vekk litt av identiten som at Brann er en klubb for bergensere. Men se på spillerstallen, det er ikke mange bergensere der. Derfor ser jeg ikke problemet med å ha sponsorer som ikke er fra Bergen heller.

Spillere
Spillerne som kommer til Brann må greie å tilpasse seg i klubben, og de bør få vite hva som forventes av dem når de tar på seg Branndrakten. For noen blir overgangen til Brann og "heltestatus" for mye. Eksemplene er mange, men Lennart Fridh er et godt eksempel, det samme er Azar Karadas. Altfor mange av disse oppfører seg plutselig som de er "konger på by'n", og selvbildet blir beklagevis überhøyt. Heldigvis ser det ut som om denne ukulturen er på vei ut, og at spillerne faktisk har bakkekontakt. Det beste eksempelet her er selvsagt Bengt Sæternes. Selv med tre mål i en cupfinale beholdt han begge beina godt plantet på jorden. Kanskje for godt for noen...Om Azar hadde opplevd det samme hadde vi opplevd hyling, skriking, lovnader om å være i Brann for evig og stripping.

Brann2
Brann2 bør ha som mål å være på øverste halvdel i 2. div. Men om dette målet kan bli oppnådd med Espen Steffensen er annen ting....

Junioravdelingen
Etter at velvillige investorer har gitt Brann pengestabel på pengestabel har Mjelde indirekte sagt at talentutviklingen blir nedprioritert. Dermed kan det bli mange år til Brann produserer et talent igjen. Skrekkscenarioet er at talentene som Brann evt. produserer går til andre klubber, og om x-antall år spiller på Brann Stadion...men da for feilt lag.

Mangel på Branndrakter (igjen)

Brann snakker hvert år om at Brann skal begynne å utnytte det store markedspotensialet som er knyttet til klubben. Men hvert år avslører Brann at de ikke er i stand til å sette dette ut i livet. Nok en gang vil jeg bruke eksempelet av mangel på Branndrakter i Brannbutikken som eksempel.

Branndrakter må alltid være tilgjengelig
I en supporterbutikk må regel nummer 1 være at man faktisk har de mest populære produktene til salgs. Dette har vist seg gang på gang at Brann ikke har. Hans Lokøy er mannen som har ansvaret for Brannbutikken. Med tanke på at Hans har jobbet i Man.Utd sin norske supporterklubb, og har erfaring med bestilling av "merchandise" (som han sier) burde det tilsi at han har kompetanse på dette området. Men det er tydelig at ustrukturerte bestillingsrutiner har ført til at Brann blir uten Branndrakter. Når et parti så kommer, så viser det seg at ikke hele partiet kommer.

Konsekvenser
Jeg har selv vært innom Brannbutikken på stadion endel ganger for å se om de har Branndrakter. Tanken har da vært å kjøpe drakter til smårollinger i slekten slik at de får et tettere forhold til Brann, og ikke blir endel av den anglofile kulturen som finnes i Norge. Men når de gang på gang ikke har drakter fører dette selvsagt til irritasjon hos vi som faktisk er kjøpevillige, og tapte inntekter for Brann. Dermed taper alle parter.

Tv-kamper, Brann og den gemene hop

Som tidligere nevnt på denne siden har Brann, ikke overaskende, flyttet (endel av) sine hjemmekamper til mandag for å blidgjøre sponsorene. Dette overgrepet mot den gemene hop strider helt med hva Bjørn Dahl sa i 1999. -Vi er helt og holdent avhengig av et trofast publikum. Det har vist seg at vi ikke kan ta publikum for gitt, sa Bjørn Dahl den gang. Men Bjørn Dahl og Brann tar nettopp publikum for gitt nå!

Hele Vestlandet sitt lag
Brann er ikke bare Bergen sitt lag, men (nesten) hele Vestlandet sitt lag. Mange tror at det bare er bergensere som kommer på Brann Stadion, det er helt feil. En stor del av den trofaste kjernen kommer langveisfra, og er ofte avhengig av ferge(r) for å komme seg til og fra Bergen. Derfor er det de som kommer langveisfra som lider mest med en slik holdning fra Brann. Når Brann tar publikum for gitt som de gjør nå fører det til at Brann f.eks mister alle fra Stord med å sette opp kamper på mandag kl. 8. I tilegg er det mange av de minste som ikke får lov til å gå på kamper mandag kl. 8. Grunnen til dette er at de har skole dagen etter, og dermed er de sannsynligvis ikke hjemme før i 11-tiden. Vil ikke ha Brann ha rekuttering?

Østlandet
Brann har kanskje ikke fått med det med seg, men det er en stor gjeng fra Oslo og omegn som følger Brann mest. Det er ikke tilfeldig av to stk (Magne og Bjarte) fra daværende BST Øst fikk årets supporterpris henholdsvis i 2000 og 2001. Mange i denne trofaste gjengen på østlandet må selvfølgelig melde avbud på når hjemmekampene går på en mandag.

Bortesupportere
Få, om noen, kommer til å komme på stadion. De fleste som kommer vil nok være studenter og andre som bor i Bergen. Dette gjelder forsåvidt også oss på bortekamper. Mange av Brann sine bortekamper er flyttet til tidspunkt som gjør det umulig for mange å reise.

Rosenborg
Mye kan sies om RBK, men de har faktisk skjønt på hvilket tidspunkt fotballsupportere vil at kampene skal gå på. RBK vet at de er Trøndelags fotballstolthet, og at mange kommer langveisfra for å bivåne (fallende) stjerner som Hoftun, Brattbakk, Riseth etc. Derfor har de sagt klart i fra til tv-selskapene at de vil ha sine hjemmekamper på søndager. I tilegg hjelper klubben sine tilhengere ute på bygden med å komme til og fra kamper. De har nemlig i mange år hatt et sammarbeid med busselskapet Team. Det som skjer på kampdager er at Team, i sammarbeid med RBK, setter opp fotballbusser som frakter tilhengere til og fra steder som f.eks Orkanger, Kyrksæterøra og Levanger. Prisen for dette er heller ikke avskrekkende. Busstur t/r og en kampbillett på Tribune Vest (Rema-tribunen) koster 150,-.

Ta vare på oss!
Det er av ekstrem betydning at Brann faktisk tar vare på alle, og ikke bare personene i dress og slips. Det er "oss" Brann må basere seg på og pleie. Sjansen er stor for at vi alltid vil være her, mens sponsorene bare er der i 2-3 år. Om ikke det skjer en endring vil Brann ende opp til å få tilstander a la Real Madrid. Dvs. at 90% på tribunen består av sponsorer og andre som er på fotballkamper for å bli sett, og bare halvinteressert i det som foregår på banen. Dermed kommer Brann også til å miste ryktet sitt som en fryktet arena, og stemningen kommer til å bli like bra som på oppgjør som Sogndal - Kongsvinger.

Friday, February 04, 2005

BBB og Malmö

Om en drøy uke skal Brann til Sverige og spille mot Malmö FF. Dette er regnet som årets bortetur, og dermed har mange hundre Brannsupportere meldt seg på båtturen som BBB arrangerer.

Ordene danskebåten og Brannsupportere klinger ikke bra i mine ører. Da er vi tilbake til det som har vært oppe før, nemlig dette med kamper og alkohol, og at det virker som at alkoholen drar folk mer enn selve klubben og støtte den på tribunen...Jeg er bombesikker på at altfor mange kommer til å kubbe på en pub i Malmø evt. på selve kampen. Slike folk har ingenting å gjøre på en Brannkamp! At folk velger å 2000 spenn på en båttur til Danmark bare for å drekke seg så drita at de skjønner hvor de er er for meg et mysterium.

Kanskje på tide at alle går i seg selv og "sjekker ut med sin egen oppførsel" på kamp. Når man er på kamp burde jo kampen være hovedsaken. Ikke at man skal drikke billig øl for man er i Danmark..eller andre steder. Folk i Europa må jo tro vi er rimelig gale. Det går da an å drikke noen øl uten at man skal sette andre folk i forlegenhet? Om det bare er snakk om 1 eller 2% - så er det faktisk for mye! Man bærer drakten/skjerfet og er dermed en del av Sk Brann, Bergen og Norge. Akkurat DET burde tilsi at man skjerper seg, og viser klubben og medsupportere litt respekt.

Folkene jeg prater om har til stadighet "kuppet" BBB sine borteturer. Disse apene er de samme taperne som snakker høylytt HELE TIDEN FOR DE ER SÅ JÆVLA KULE, roper ØØØYYHH mellom hver setning når f.eks flyvertinnen leser sikkerhetsinstruksene, roper SNAKK BERGENSK DA'! til bussjåføren som ønsker oss velkommen til Liverpool med andre ord: oppfører seg som om Norge, Bergen og Brann og dem selv er sentrum av all eksistens i hele universet. Nå sitter det sikkert et par av dere som leser dette som føler dere bittelittegrann truffet og som tenker "Dette er jo bare for morro skyld!" og "Ikke vær så seriøs hele tiden". Poenget er at det faen ikke moro, det er ikke originalt, det er utbrukt, gammelt, passé og de fleste av oss er dritt lei denne überbondske oppførselen. Idiotiet deres drar Brann-navnet ned på et lavmål som ingen oppegående folk lenger kan identifisere seg med! Så slutt med dette eller hold dere hjemme!

VIP og K.J

Allerede før kalenderen viste desember hadde Brann solgt ut alle VIP-plassene for årets sesong. I og med at Brann og fotball er blitt "trendy" kom ikke dette som en stor overaskelse. VIP-plassene på Brann Stadion finnes i dag på den såkalte "Altanen" og på Hansa. Hvem finner vi der? Jo, mennesker som pøser penger inn i idretten for å bruke den som arena for egen navlebeskuelse. Det herligste er at disse sitter og klapper til rytmene av den jævla radio1 musikken før kampen (og i pausen), og demonstrerer hver gang de snakker om hvor lite de faktisk kan om fotball.
I tilegg viser ingen av de faktisk holder med Brann, de bare responderer til det som skjer ute på banen.

Personlig ville jeg aldri i verden betale i dyre dommer for et overtrukket sete og en middag. Men fotballen sikter seg mer og mer inn mot firmaer med store bankkonti, og konsekvensen av dette er åpenbar. Jo mer av disse folkene som finnes på tribunene, jo dårligere vil atmosfæren bli. Men beklagevis betaler de i dyre dommer, og på grunn av dette kan billettprisene for "den gemene hop" være akseptabel. Derfor må de bli tolerert.

Hva sponsorene får servert av "underholdning" før kampen og i pausen er et kapittel for seg selv. Det er nemlig vår alles kjære Kristian Jæger som står for det. Før kampen mot Fredrikstad i fjor kom han b.l.a med dette utsagnet "Olofinjana gikk bare og daffet i 1. omgangen mot Hødd. Han må vise bedre innsats enn det han gjorde da, ellers blir han tatt av banen". Jeg trodde det var Mons Ivar Mjelde og Espen Steffensen som hadde ansvaret for slikt...Mens vi er inne på Kristian Jæger er det en glede å se at han ikke har rettet opp skrivefeilene fra i fjor. Som sagt mange ganger tidligere var fjorårets VIP-hefte full av feil. Dermed skrev undertegnede en mail til K.J der jeg poengterte hvor feilene var, og at det hadde vært ok om dette hadde vært rettet opp til årets sesong. Naturligvis har K.J ikke brydd seg om det. Som en konsekvens av det er årets VIP-hefte en kopi av fjorårets...Trist.

Firmaet som er matchsponor har en liten ekstra fordel. Det er de som får æren av å velge Branns beste spiller. Personlig ville ikke jeg stemt på noen av spillerne. Hvorfor? Jeg ville stemt på Mr. Steffensen. Kanskje han dermed ville komt frem i lyset, og da kunne jo han forklart hvorfor han påstår at Brann ikke har problemer på dødball.

Wednesday, February 02, 2005

Nye Brann Stadion

Skisseprosjektet til nye Brann Stadion er endelig lagt ut på nett, og dermed har Klag og Syt tatt en nærmere kikk på hva som vil skje med anlegget som for tiden har 6 forskjellige tribuner!

VIP Losjer
Det første som nevnes er at losjer vil utgjøre en stor del av finaniseringen. Plan 4 viser at disse losjene vil være på hovedtribunen, og bare der. Dermed gjør Brann heldigvis ikke som Rosenborg som har spredd VIP arealet sitt over alle tribunene. 22 losjer skal bli bygget, og 3 av disse losjene blir større enn de andre. To av disse tre losjene er plassert på midten, mens den siste er plassert helt ute på siden, og vil ha Hansatribunen som nærmeste nabo. Jeg regner med at Brann tar den ene losjen, og at den neste går til klubbens hovedsponsor. Hvem som får den siste store losjen er ikke godt å si.

Pølseboder
Dagens stadionanlegg har bare 3-4 pølseboder, og dette vil Brann selvsagt gjøre noe med. Som eksempel har de trukket frem trønderne sin storstue som har hele 37 (!) pølseboder. Plan 1 viser at Brann ikke vil strekke seg så langt. De vil nøye seg med rundt 14-15 boder.

Toaletter
Toaletter. Dette er et fremmedord for alle som har sett kamper på stadion. Dette skal det nå bli en slutt på. Det skal komme 8 toaletter på Umbro, 4 i Klokkesvingen og 9 på Hovedtribunen.

Inn/utganger
Ut og innganger er noe som nesten er totalt fravæende i dag. Verst er det på Umbrotribunen der Store stå og de som sitter bare har to inn/utganger. Disse er lokalisert i hver sin ende av tribunen. I følge Plan 2 vil nye Brann Stadion ha 5 utganger på Umbro, 4 i klokkesvingen og 10 på hovedtribunen. Grunnen til at hovedtribunen får 10 utganger er at øverste del blir en slags stor altan for VIPer (a la Viking Stadion), og dermed får disse sin egen inn/utgang.
På Umbro er inn/utgangene plassert helt nede på bakkenivå. I Klokkesvingen begynner de på rad 2, mens på hovedtribunen begynner de på rad 4.

Transport og parkering
Som vi alle vet er parkeringsforholdene rundt stadion elendig. Det ser dessverre ikke ut til at det blir bedre i fremtiden. Riktignok vil de bygge en garasje under Umbro, men denne vil bare ta rundt 200 biler. Dermed blir forholdene like ille som de alltid har vært. Pussig nok mener prosjektgruppen at Bybanen (!!) vil ta hovedtyngden av trafikken under arrangementer.

Leilligheter
Leilighetene på nye Brann Stadion vil ligge på begge sider av Hansatribunen. De vil IKKE ha vinduer eller altaner mot banen. Som kjent har Åråsen valgt en slik løsning. Dermed blir det ingen gratis kamper for disse leieboerne. Ut i fra skissene ser ut som om at det kommer flere boliger i hjørnet mellom Hansa og Umbro, enn i hjørnet mellom hovedtribunen og Hansa.

Garderober
Prosjektgruppen har foreslått at garderobene skal bygges under bakken, slik at det blir større plass til kontorer etc på gatenivå.

Kontorer
Når hovedtribunen står ferdig vil Brann flytte alle sine kontorer dit. Dermed frigjøres kontorene i Hansa. I tilegg vil store næringsareal i Klokkesvingen og på Umbrotribunen bli leid ut.

Nymark Vel
Det er med overaskelse jeg leser at Nymark Vel forventer en utvikling av Brann Stadion. Dermed vil de, om vi skal tro det som står på side 4, ikke stille seg på bakbeina når utbyggingen begynner.

NFF
Som vedlegg ligger det et illevarslende brev fra NFF. Jeg siterer
"De lag som ikke imøtekommer kravene 1-4 ovenfor, må ha utbedret manglene innen 1.4.2005, eller må senest 1.4.2005 sende NFFF kopi av forpliktende økonomiske og politiske vedtak som sikrer at manglene blir utbedret i løpet av sesongen 2005".
Dermed sier det seg selv at Monica Meland må slutte å tenke på den helvetes byarenaen, og gi Brann grønt lys. Om Monica Meland fortsatt står på sitt i april, er det bare for Stavanger å ønske Brann velkommen til Viking Stadion!

Tuesday, February 01, 2005

Brann - RBK

Gunntveit (!), Soma (!!) og Mcallister (!!!) gjorde kvelden riktig så bra...En bonus var selvsagt at Ødegaard misset fra krittmerket. Det satte den velkjente prikken for ien.

Brann på tv

Vårens tv-kamper ble presentert i dag, og ikke overaskende er mange av Brann sine hjemmekamper flyttet til mandag. Hvorfor Det er nemlig det Brann ønsker. Det passer bedre for sponsorerene å ha kampene på mandagskvelden. På søndag er det viktigere å være på hytten, og vanskeligere å ta med seg kunder på kamp.

Supporterne gir både folka i RL, NFF og klubben(e) blaffen i. De tar oss for gitt, og tråkker på oss for å kunne tiltrekke nye kundegrupper som er ikke er interessert nok i klubben sin til å prioritere kampene.

Dermed er disse hjemmekampene blitt omberammet :

11.04, 19:00: Brann - Molde, Canal+
25.04, 19:00: Brann - Tromsø, Canal+
05.05, 20:05: Brann - Bodø/Glimt, TV2

Til sammen blir Brann vist 7 ganger i vårsesongen. RBK og VIF må nøye seg med å komme på skjermen 5 ganger.

Før Brann-RBK

I morgen er det Brann-RBK på La Manga. Selv om dette bare er en treningskamp vil den gi en god pekepinn på hvor Brann står. Det er tross alt bare knappe 2 uker igjen til RL starter opp igjen, og avansement er viktig både økonomisk og sportslig sett. Brann har hatt ferie i 3 uker, og det "Brann2" viste mot Start var elendig! Forhåpentligvis blir det bedring når Brann i morgen stiller med toppet lag. Om forestillingen i morgen blir like begredelig som det vi så på fredag kan de tre siste kampene i RL bli en dyster affære. Om ikke annet fastslo kampen mot Nordlie & co at Mjelde har veldig mange steiner igjen å bygge om Brann har tenkt å være et topplag i 2005.

Kampen starter 18.00, og den kan følges på diverse nettsteder.