Tuesday, February 08, 2005

Totalopplevelsen

Om vi går noen år tilbake i tid, nærmere bestemt til 1999, var det Harald Schjeldrup som var formann i Brann. Han hadde den gang noen interessante sitater ang. den såkalte totalopplevelsen vi skal få på stadion. Denne totalopplevelsen skal visstnok ikke bare være kampen. Men aktivitetene i forkant, og ikke minst i pausen er, i Branns øyne, like viktige som selve kampen

-Totalopplevelsen er noe publikum skal oppleve, men vi må bare erkjenne at vi har mye arbeid igjen før vi er der, sa Harald i 1999.

Mislykkede totalopplevelser
Denne totalopplevelsen har Brann ennå ikke fått til. Harry mente at totalopplevelsen var å bruke 3-4 mill (som Brann ikke hadde) på et sinnsykt lydanlegg. Senere har vi også fått tragikomiske GullBrann. Absolutt ingen finner denne maskoten morsom! Høydepunktet med han kom for noen år siden. Da snublet han nemlig i sine egne bein og masken hans falt av, selvsagt til stor jubel og latter for oss andre.

Guttene
Men i fjor toppet det hele seg. Under pausen i hjemmekampen mot Sogndal var det de såkalte "Guttene" som skulle underholde. "Guttene" var for anledningen Tommy Sulen og Trond Jensen. For oss med noen år på stadion huskes de best som Fyllingen sine ledere på supportersiden! For andre er de kanskje mest kjent som utkledde troll (!) på Bystasjonen. De er også sannsynligvis den første pauserunderholdningen som faktisk er blitt pepet ut. Kampen var tv-sendt på Tv2, og vi kan alle prise oss lykkelige over at tv-seerne ikke fikk se dette virkelige flaue og pinlige pauseinnslaget (som forøvrig var Toros idè).

Pauseunderholdning er dårlig reklame
Pauseunderholdningen er det sponsorene som står for, og da som oftest dagens kampsponsor. Det er tydelig at markedsavdelingen for disse tror at de får flere kunder med å ha en eller annen tåpelig konkurranse i pausen. Da tenker jeg på ting som en straffesparkkonkurranse eller å drible noen. Disse konkurransene er som oftest så barnslig og utrolig dårlig at det er mer sannsynlig at dagens kampsponsor faktisk mister kunder på å ha slike "gøye" sprell i pausen. Men disse tingene er da et av tiltakene for å få turen til Brann Stadion til å bli en totalopplevelse.

Storskjerm
Som vi alle vet har Brann en storskjerm i Klokkesvingen. Dette er faktisk en av de smarteste investeringene Brann har gjort i et forsøk på å skape denne totalopplevelsen. Det er stort pluss å kunne se scoringer og dueller i reprise. Men storskjermen har også et uforløst potensial. Storskjermen burde Brann også bruke i pausen. Der kunne de vist høydepunkter fra 1. omg, og hatt resultatservice fra de andre arenaene rundt om i landet. Dette er mye mer interessant enn å se å høre et eller annet patetisk sponsorstunt som åndssvake straffesparkkonkurranser etc. Bruk storskjermen mye mer, og Brann kan (kanskje) få den totalopplevelsen de leter etter. For det er definitivt ingen totalopplevelse å se firmaer som reklamerer for seg selv i pausen!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home