Monday, February 07, 2005

Målsetninger

Den siste uken har media gitt Brann på pukkelen siden Mjelde gikk ut å sa at de vil være fornøyd med en 4. plass i årets sesong. Jeg tror ikke at trener Mjelde forteller hele sannheten her, men at han vil dempe presset på seg selv og laget.

A-laget
Brann bør ha som mål å være blant de beste hver sesong, det tror jeg de også har som mål i år. At de nå tar en liten hvit løgn er for meg helt forståelig. Jeg kan se for meg hva slags overskrifter som hadde komt om Mjelde hadde gått ut og sagt at "Vi skal ta gull". Samtidig ser jeg for meg overskriftene om Brann evt. ikke når dette målet. Mange mener at for å være best må du tørre å si at du skal være best. Dette tror jeg Brann gjør, men (heldigvis) internt.

Markedssiden
Etter fjorårets sesong regner jeg med at Kristian Jæger & Co har som målsetning å øke inntektene betraktelig fra i fjor. Brann sikter seg først og fremst inn mot lokale firmaer. I en årrekke har har navn som Hansa og Toro vært synonymt med Brann. Som hovedsponsor har Brann nå også en lokal aktør, nemlig Sparebanken Vest. Jeg er tilhenger av at lokale aktører skal være "småsponsorer" for Brann, men som hovedsponsor hadde jeg helst ønsket at Brann hadde sett vekk fra Bergen. Det er vanskelig å øke sponsorinntektene med bare sponsorer som er basert i Bergen, og derfor ville jeg hatt en nasjonal sponsor evt en stor internasjonal sponsor. Dette hadde kanskje tatt vekk litt av identiten som at Brann er en klubb for bergensere. Men se på spillerstallen, det er ikke mange bergensere der. Derfor ser jeg ikke problemet med å ha sponsorer som ikke er fra Bergen heller.

Spillere
Spillerne som kommer til Brann må greie å tilpasse seg i klubben, og de bør få vite hva som forventes av dem når de tar på seg Branndrakten. For noen blir overgangen til Brann og "heltestatus" for mye. Eksemplene er mange, men Lennart Fridh er et godt eksempel, det samme er Azar Karadas. Altfor mange av disse oppfører seg plutselig som de er "konger på by'n", og selvbildet blir beklagevis überhøyt. Heldigvis ser det ut som om denne ukulturen er på vei ut, og at spillerne faktisk har bakkekontakt. Det beste eksempelet her er selvsagt Bengt Sæternes. Selv med tre mål i en cupfinale beholdt han begge beina godt plantet på jorden. Kanskje for godt for noen...Om Azar hadde opplevd det samme hadde vi opplevd hyling, skriking, lovnader om å være i Brann for evig og stripping.

Brann2
Brann2 bør ha som mål å være på øverste halvdel i 2. div. Men om dette målet kan bli oppnådd med Espen Steffensen er annen ting....

Junioravdelingen
Etter at velvillige investorer har gitt Brann pengestabel på pengestabel har Mjelde indirekte sagt at talentutviklingen blir nedprioritert. Dermed kan det bli mange år til Brann produserer et talent igjen. Skrekkscenarioet er at talentene som Brann evt. produserer går til andre klubber, og om x-antall år spiller på Brann Stadion...men da for feilt lag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home