Wednesday, February 16, 2005

Dagen før dagen

1 dag. En hall. Over 3500 tilskuere. 22 spillere. 3 svartkledde og 2 trenere. I morgen er det d-dag for Brann. Med tap vil Brann sannsynligvis være ute av Royal League. Med seier lever håpet fremdeles. I skrivende stund melder ticnet.no om at det er få billetter igjen, og dermed er nok kampen utsolgt innen kort tid.

Ikke verdens undergang
Om Brann skulle ryke ut av den såkalte "Iskremligaen" er ikke det verdens undergang. Det er, som alle påpeker, serien som gjelder. I tilegg er det viktig å huske på at spillerne faktisk skal ha "dårlig utholdenhet". Dette på grunn av det nye treningsopplegget, som er i sammarbeid med den tidligere treneren i roing (noen som husker navnet hans?). Såvidt jeg har forstått er treningene såpass harde, at løpeturene rundt Tveitevannet under TT bare var peanuts i forhold til dette.

Hva om Brann går videre?
Om Brann skulle gå videre i Royal League er jeg usikker på hva de langsiktige konsekvensene blir. Med videre spill kommer belastningen til å bli enorm. Dermed kan vi oppleve at rødtrøyene får det jeg kaller "Rosenborg-syndromet". I praksis vil det si at vårsesongen blir dårlig, men at Brann kommer råsterkt igjen på sensommeren og høsten. Jeg tror heller ikke publikumstallene vil øke om Brann går videre. Som i hjemmekampen mot M almö er det en kjerne på 5-6000 som alltid kommer, mens resten holder seg borte. Slik blir det også i fortsettelsen. Unntakene er om Brann evt får Rosenborg eller Vålerenga. Da bør Brann forvente å få 8-9.000 på "läktarna"

Lagoppstillingen
Jeg registerer at "Big Mac" er valgt til fordel for Voss sin store sønn. For meg spiller dette ingen rolle. I mine øyne tilfører begge to Brann like mye (dvs. de tilfører ikke en dritt!). Den andre forandringen er at Orkdals største sønn (Hva? Gløm det Eggen!) til fordel for Ørn 2. Helt greit for min del. Ophaug er en spiller jeg har stor sans for. Riktignok er ikke ferdighetene hans på topp, men han gir alltid 100%. Det samme gjelder forsåvidt både Gunn Tveit, Helge Haugen og Martin Knudsen. Problemet er at Brann kanskje har for mange slike spillertyper. Det hjelper ikke om alle gir alt, når de mangler mye av basisferdighetene. Mye kan sies om griske Martin Andresen, men sportslig er jeg sikker på at han kan tilføre Brann stabilitet. Men det gjenstår å se om Brann har kjøpt en ny Kristian Kalvenes...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home