Friday, February 11, 2005

Mer om sponsorinntekter

Bare for å oppklare litt. I artikkelen "Lys i sikte" skriver jeg nederst at Brann bør satse på enda mer ekslusivitet enn det som er planen. Da tenker jeg ikke på de 8-10 sponsorene som kommer til å inngå i Partneravtalen. Jeg tenker mer på alle i neste gruppe. Denne gruppen kan fort komme opp i rundt 70-80 navn. Det burde kanskje være bedre å halvere denne gruppen, og dermed kan Brann pleie relasjonene til de gjenværende bedriftene tettere og bedre. Naturligvis betaler disse sponsorene mer enn hvis gruppen f.eks teller 70-80 navn.

Veiskille
Når nye Brann Stadion er ferdig står Brann på en måte med et veiskille. Skal vi satse på mange sponsorer, eller skal vi satse på få sponsorer? Heldigvis ser det ut som om Brann velger det sistnevnte. For en tid tilbake, nærmere bestemt 11.01, uttalte Kristian Jæger til BT at - Brann har større inntektspotensial enn Rosenborg. Jeg er helt enig, og nettopp derfor bør det bli ekslusivt å sponse Brann. I samme artikkel hevdes det at mange nasjonale selskap har henvendt seg til Brann, og dette må Brann ikke lukke øynene til.

Ikke gjør som RBK!
Samtidig er jeg ørlite redd for hva som vil skje med Branndrakten når nasjonale sponsorer kommer inn. Brann greier jo allerede å herpe drakten, så hva de finner på når nasjonale sponsorer evt. begynner å få logoene sine på drakten kan bli interessant. Det Brann må unngå er å gå i fotsporene til Rosenborg. Draktsaken der oppe er og blir heftig debattert. Som en konsekvens at av deres drakt er i alle regnbuens farger går draktsalget trått. Dette har de også sett og oppfattet. Men sponsorens makt er stor. Telenor, Bygger`n, Fokus Bank etc. vil alle ha logoen sin slik som den er, og IKKE i svart og hvit. Heldigvis har hovedsponsoren, Rema 1000, gått med på at deres logo skal presenteres i klubbens farger. Rosenborg har drevet med lobbyvirksomhet for å prøve å å få sponsorene på gli, men dette ser foreløpig ikke ut til å ha noen virkning. For å være helt ærlig forventer jeg at Branndrakten blir helt jævlig. Når de på en eller annen måte har plutselig funnet at Branndrakten skal være svart og rød, så er det ingenting som overasker meg ang. drakten lenger.

Nye tribunenavn
Når nye Brann Stadion blir ferdig vil sponsorene også kunne kjøpe navnet til en tribune. På dette punktet MÅ Brann være forsiktig. Brann har allerede to tribuner med navn, nemlig Hansa og Umbro. De to andre navnene må bestemmes med forsiktighet. Skrekkscenariet er f.eks at tribuner blir kalt Trønderfår eller Porsgrunn Porselen. For min del hadde det vært ønskelig å oppkalle tribuner etter gamle legender, men jeg innser at dette ikke gir mye penger i klubbkassen...og dermed er nok denne muligheten usannsynlig. Men noe jeg ikke vil at tribunene skal hete er f.eks Vollviksvingen!!!!!

Fremtiden
Med tanke på sponsorinntekter ser fremtiden ytterst lys ut. For å beholde den såpass lys er det et "must" at Brann bygger nye Brann Stadion kjappest mulig, og at Brann blir, hold dere fast, et stabilt topplag. Marerittet er at Brann kan ende opp med å bli det LSK er nå. Etter noen sesonger med 6-7. plasser har de fått et stempel som et lag som spiller kjedelig fotball, og det gjør ikke saken noe bedre at de gikk med 16 mill i underskudd. På en måte står også Brann med et veiskille her. Det er nå Brann, RBK og VIF har sjansen til å bykse i fra alle andre, og etablere seg som de tre store i norsk fotball. Forhåpentligvis benytter Brann seg av denne unike muligheten, både sportslig og økonomisk sett!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home