Wednesday, February 09, 2005

Lys i sikte

Det har gått sakte, men endelig ser det ut som om Brann har fått opp øynene. Dagens lesning i BT var intet annet enn gledelig. Brann melder at de vil ha færre sponsorer, og dermed skape ekslusivitet. Som en konsekvens av dette må disse sponsorene naturligvis betale mer. Slik som jeg forstår avtalen blir den så å si en kopi av den såkalte partneravtalen RBK har med 10 forskjellige bedrifter. Disse 10 bedriftene har i år disse fordelene :

Bransjeeksklusivitet
Deltagelse i Sponsorforum med møter, turer, RBK Sponsorcup, med mer.
Egen kombinasjonslogo: "Offisiell RBK Partner"
1/1 side annonse i kampprogram, logo med link på www.rbk.no, reklamefilm på storskjerm før og etter kamp samt logoeksponering i kampannonser.
10% av all arenareklame i nasjonale TV-sone på Lerkendal.
Arenareklame på alle treningsfelt.
25 sesongkort til alle seriekamper på Lerkendal.
Egen Partner-losje på beste VIP-tribune på Lerkendal. Losjen kan benyttes hele året til møter og lignende. Partnere disponerer losjen også under E-cup kamper og andre kamparrangement.
God middag med drikke før kamp. Dessert og kaffe i pausen.
To plasser til turer i forbindelse med bortekamper i E-cup dersom RBK er kvalifisert.
Lokalleie og kurs/konferanser i regi av RBK til en verdi av kr. 100.000,- er inkludert i avtalen.
"Fri" tilgang til ressurspersoner fra RBK i foredragssammenheng.
Egen parkering i forbindelse med kamper.
Fritt tildelt kampprogram - alle kamper.
Underholdning over egne TV-skjermer ute og inne før kamp og i pausen.
Avtaletid: 4-5 år

...og bedriftene som er med her er :

Rema 1000, Adidas Norge, Adresseavisen ASA, Byggern Norge AS, Coca Cola Drikker AS, Fokus Bank, Norsk Tipping, Shell, Telenor Mobil.

Det som er viktig å legge merke til her er at bare to av disse sponsorene er regionale. Resten er nasjonale som på sikt vil bringe større inntekter inn i klubbkassen til RBK. Jeg håper at Brann
vil følge i de samme fotsporene, og ikke bare ha lokale (og små) sponsorer fra Bergen.

Plass til lokale sponsorer også
Men med denne partneravtalen neglisjerer ikke RBK de andre regionale sponsorene (evt. nasjonale) som vil sponse "Troillungan". De får nemlig plass under den såkalte "sponsoravtalen". Denne avtalen er naturligvis billigere, men med færre fordeler og i tilegg har den ikke den samme ekslusiviteten som partneravtalen. I denne avtalen finner vi ca 80 bedrifter. I tilegg er avtaletiden på 2 år, partneravtalen går over 4-5 år.

Øke ekslusiviteten?
Alt i alt er jeg veldig positiv til det Bjørn Dahl sier, samtidig kan en spørre seg om Brann kanskje burde satse på enda større bransjeekslusivitet. RBK har nemlig planer om å kutte ned på sine sponsorer, og dermed skape (enda) større ekslusivitet, samtidig som de gjenværende sponsorene pumper enda mer penger inn i klubben for å få denne fordelen. I og med at Brann ikke kommer til å iverksette dette konseptet før nye Brann Stadion står ferdig er dette et alternativ de bør vurdere.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home