Saturday, February 25, 2006

1. Økonomi 2. Sportslig suksess

I går hadde Verdens Gang en artikkel om at Viking selger baksiden av shortsen som reklameplass, og hadde innhentet kommentarer fra andre Eliteserielubber om hvordan de praktiserer dette. Blant annet hadde de snakket med vår gode venn Jæger som hadde følgende å si til Dagbladet : - Viking selger jo alt som beveger seg. De tenker jo bare på penger. Vi vil ikke se ut som et juletre. Heldigvis har Brann bare 7-8 sponsorer på sin drakt....Fint det Kristian! Kjempefint faktisk. En ting har dog Jæger rett i. Brann tenker absolutt ikke på penger i sponsorsammenheng!!!

Økonomi
Fotballen blir bare mer og mer kommersiell, og dermed havner sportslige resultater i bakgrunnen! I begynnelsen av denne måneden kunne Göteborgs-posten "avsløre" at FC København er på god vei til å nærme seg de store. Sannsynligvis vil klubben til Solbakken bli invitert til neste konferanse som G-14 klubbene avholder. I fjor var 25 klubber invitert foruten de 18 medlemsklubbene, men ingen lubb fra Skandinavia var representert der. Dermed ser det ut til at FC København blir den første klubben som virkelig får spise kirsebær med de store.

Svake sportslige resultater
Dette er kanskje et av de beste bevisene på at GOD økonomi er det som teller mest i dagens fotballverden. I FC København dominerer markedskreftene totalt, og dermed tjener de penger som gress. Sportslig har de ingenting å vise til, utenom hjemlig serie. Rosenborg er selvfølgelig det laget i Skandinavia som har hatt størst sportslig suksess utenfor hjemlandet, men ikke like fantastisk økonomi som våre danske venner. Dette beviser bare at RBK har gjort en skuffende jobb med å utnytte den fantastiske posisjonen de har.

Overskudd
I Brann begynner det å bli slutt på dagene med røde tall. De siste årene har vi overaskende nok sett overskudd. Målet til Brann må være å evner både økonomisk og sportslig. Da begynner det virkelig å lukte ....et eller annet. Det holder ikke i det lange løp å kun være god sportslig eller kun god på markedssiden. Bekymringsverdig nok ser det ut til at det er VIF som kommer til å få begge deler til først her i Norge....Skremmende, meget skremmende.

Sunday, February 19, 2006

Forandringer

Det er OL, og i de fleste norske hjem er det Aamodt og Bystøl som er samtaleemne, og ikke Eliteserien. Men tiden flyr, og snart er det ikke lenge igjen til det blir spill på baner som ser ut som potetåkre. Foran den kommende sesongen har klagogsyt sett på foreløpige forandringer som kommer til å "ramme" oss.

Brann
Dermed kan vi starte med Brann. De siste årene har bortefeltet på Brann Stadion vært på den provisoriske sittetribunen i Klokkesvingen. Ettersom Klokkesvingen endelig blir modernisert er bortefeltet flyttet til Felt-S. Dermed vil Brann Stadion i 2006 tilby bortesupporterne kanskje den beste plassen i Eliteserien. Forøvrig er det verdt å merke seg at frem til 16 mai er det (i skrivende stund) kun 579 ledige sitteplasser igjen. Resten er blitt snappet opp av sesongkortinnehavere.

VIF
På Ullevaal er det ikke gjort like store forandringer. Bortefeltet blir fremdeles på nedre del i VG-svingen. Forskjellen blir at de to feltene nærmest Postbanken tribunen kommer til å være reservert den såkalte "Miniklanen".

Lyn
Som kjent har ikke Lyn det samme publikumstekket som sine venner fra "øst", og derfor er alt som før. Dvs. at hele nedre del av VG-svingen blir reservert for bortesupporterne. Det er forøvrig verdt å merke seg at Lyn har mildt sagt sympatiske sesongkortpriser. Det dyreste sesongkortet for å se Powell & co koster kun 1450,- !

Tv2
Som kjent ble det den bergensbaserte kanalen som fikk tilslaget til fotballrettighetene. Denne uken publiserte de vårprogrammet sitt, og kampene går på Tv2 og Tv2 Zebra. Dermed kommer kanalen til å sende 3 kamper pr. runde. To av de går på Tv2 Zebra, mens rundens hovedkamp vil gå på Tv2 klokken 20:00. Selv om tv-programmet er publisert betyr det ikke at vi nå slipper forandringer. Med all sannsynlighet går kampene frem til 16 mai etter planen. Men derimot har Tv2 varslet at det kan bli gjort såkalte justeringer for 9, 10 og 11 serierunde.

Alle kampene går på tv
Selv om Tv2 bare sender 3 kamper pr. runde vil du få muligheten til å se de resterende 4 kampene. Det er nemlig blitt bekreftet at Canal Digital vil sende disse kampene. som pay-per-view/kiosk. Det blir både salg av enkeltkamper og sesongkort. Noen pris på dette har ennå ikke blitt publisert.

Saturday, February 18, 2006

Overskudd

Brann kunne for tredje året på rad presentere et overskudd. Denne gangen ble det på 4.6 millioner. Nok en gang har Brann "reddet" budsjettet som følge av et spillersalg. Uten salget av Scharner ville det blitt røde tall å bokføre. Det samme dilemmaet har vært gjeldende de to foregående årene. I praksis betyr det at Brann er avhengig av å selge en klassespiller pr. sesong for å karre seg på den rette siden av budsjettet.

Utbygging
Som kjent er utbyggingen av Brann Stadion allerede godt i gang, og nye Klokkesvingen holder på å reise seg. Men utbyggingen er ikke gratis. Brann må selv betale for så å si hele moderniseringen av Brann Stadion, og håper å få dekket dette inn med sitt nye VIP-konsept, og med et rekordsalg av sesongkort (eller partoutkort som vi liker å kalle det i Bergen). I og med Brann betaler kalaset selv er de totalt avhengig av at prosjektene deres slår til! Men i og med at det allerede er lange ventelister på å sikre seg av en av de 23 VIP-boksene som blir lagt ut trenger Brann sannsynligvis ikke bekymre seg. Men de har fremdeles et godt stykke igjen å gå når det gjelder supporterutstyr- og hovedsponsormarkedet (det siste er inntil videre)

Kontroll
I Brann påstår de at alt er under kontroll, selv om de ville gått med et lite underskudd om Paul Scharner ikke hadde blitt solgt. Uten salget at P.S ville Brann fått et underskudd på 2-3 mill, noe som er bemerkelsesverdig svakt med tanke på potensialet Brann hadde ettersom de i 2004 hadde "tidenes sesong".

Næringsvett er ikke akkurat det Brann eller Bergen er mest kjent for. Derimot er det nok at fantastiske ideer og stå på vilje. Men det går aldri når det mangler. Ganske sympomatisk for Brann at en kar som Idar Vollvik har gått inn som investor for rødtrøyene. Han symboliserer nettopp en god del av punktene ovenfor....Det er en sannhet at VIF vil alltid kapre de smarteste og mest kompetente folka, mens Brann vil fortsette å holde på med gutteklubben Grei

Sunday, February 12, 2006

10 mill

Brann slutter aldri å overaske, men for en gangs skyld overasker de faktisk positivt. Her forleden kunne BA bringe en aldri så liten gromnyhet. Kristian Jæger og Brann har satt en pris på ca 10 millioner pr. år for å bli Brann sin nye hovedsponsor. Som kjent går den nåværende avtalen med Sparebanken Vest ut etter årets sesong, og Brann har siden i fjor vært i samtaler med Sparebanken Vest om en evt. forlengelse.

-For dyrt
Sparebanken Vest mener naturligvis at Brann har priset seg for høyt. For de uinvidde kan klagogsyt opplyse om at rødtrøyene, med en slik pris, vil komme opp på nivå med VIF (og foran RBK!). I klagogsyt sine øyne er dette ikke for høyt. Brann er sammen med de to overnevnte de som glatt får mest mediaomtale. 10 millioner er beklagevis for evt. interesserte sponsorer ikke en overpris, men faktisk markedspris for et lag av Branns kaliber. I avtalen ligger det også et punkt om at hovedsponsoren får en av tribunene på Nye Brann Stadion oppkalt etter seg. Med den "rette" sponsoren kan jo dette bli riktig så interessant. Hadde jo blitt riktig så interessant med "Vossafår" tribunen....

Jæger
Om Kristian Jæger ikke greier å hente frem sine (ukjente) kremmeregenskaper å selge Brann for 10 mill er det bare å forlate Idrettsveien! Vi snakker her tross alt ikke om en umulig oppgave. Vi snakker her om å selge Brann til det som er markedspris!!!! Det er forøvrig utopisk og naivt å tro at det kan hentes slike summer fra næringslivet i Bergen. Dermed må Jæger heller skue til nasjonale og internasjonale firmaer. Som et eksempel har Petter V. Moen sin eksklubb Siemens (!!!!!!!!) som hovedsponsor. Men det lover bra at jakten på¨ny hovedsponsor allerede er begynt, og dermed har Brann god tid til å sondere markedet, og forhåpentligvis komme opp med tidenes sponsoravtale.

Sesongoppkjøring
Ellers er vi 3 uker unna årets første virkelige interessante treningskamp. Den skal foregå på Lerkendal eller i Abrahallen 3 mars, og motstanderen er naturligvis Rosenborg. Hva som skjer på La Manga er totalt uinteressant. Samtidig burde annonseringen av tv-kampene for vårsesongen være like om hjørnet. Dermed er det snart mulig å begynne planleggingen av årets sesong, og sist men ikke minst sponse SAS Braathens og Norwegian igjen...

Friday, February 10, 2006

Brudd

Som de fleste har fått med seg har Brann ganske nylig sendt ut bekreftelse på kjøp av partoutkort for sesongen 2006. Det interessante med dette er at Brann har gått bort i fra sin faste og tradisjonelle skrift (comic sans). På en annen side er det tydeligvis noen som syns dette er en synd og skam, og vil opprettholde denne flotte skriften. De som da har meldt seg er BBB. Ikke overaskende...men samtidig litt trist.

Skilsmisse
Erik Solèr har igjen lansert muligheten for at klubbene bør bryte med NFF, og danne sin egen liga (a la Premier League). Grunnen til dette er selvsagt fordi klubbene og E.S mener at NFF stikker av med altfor mye, og at klubbene bare blir sittende igjen med smuler. Dette skjer nok ikke med det første. Grasrotskjelen stikker dypere enn dypest i Norge, og Norges ledende lag (RBK) sender jevnlig ut signaler om at de er imot en slik "fæl og skummel" idè. Dermed må Trønderne være de eneste i Norge som mener at toppklubbene får altfor lite fra tv- og reklameinntektene....

En dag skal det skje'
Klagogsyt har sine tvil på om et slikt brudd skjer i nærmeste fremtid. Hver gang en slik debatt har blusset opp har NFF trua med rettssak, og kamphanene har roet seg. Det vil forbause meg mye om NFF ikke vil ta til vettet å gi klubbene mer av kaka, slik at det blir inngått et slags kompromiss. Klagogsyt tipper at den mest sannsynlige løsningen blir at topp- og breddefotballen blir skilt enda mere ut enn i dag. Som kjent har NFF i dag to ledere for hver av de to tingene. Karen Espelund har sjefsroret for breddefotballen, mens Sondre Kåfjord har det for toppfotballen.

Friday, February 03, 2006

Mix

Brann har som kjent overaskende nok bestemt seg for å ikke øke billettprisen på vanlige billetter til 2006-sesongen. Istedenfor har de bestemt seg for å flå den gruppen de smisker mest med, nemlig sponsorene.

60.000
Det "billigste" tilbudet Brann har er på 60.000. Flott Brann. De har endelig skjønt at det er en idè å la være å flå de som samlet gir mest i klubbkassen. Derfor flår de nå kundene som er minst trofaste, og minst interessert i fotball. Rett skal være rett. Noen ganger overasker Brann. De fleste ganger negativt som f.eks med leieavtalen av vrakgods. Men noen ganger også positivt som dette eksempelet viser.

Nye Brann Stadion
Brann har forøvrig annonsert at billettprisene vil bli dyrere i fremtiden ettersom byggingen av nye Brann Stadion ikke er gratis. Dermed kan vi forvente rimelig stive priser når Klokkesvingen står ferdig til 16 mai, og det samme med den nye hovedtribunen (som kommer der Umbro-tribunen er) som skal stå ferdig før sesongen 2007.

Brann-Sogndal
Forøvrig er det fryktelig lite som skjer i Sportsklubben Brann. Men i morgen (lørdag) er det treningskamp mot Sogndal i Vestlandshallen, og dermed er det muligheter for å se Eguren i aksjon. Brann har i god tradisjon overpriset billettene, men likevel er det nok dessverre mer enn 1000 idioter som finner det bryet verdt å se sirkus Brann på veien igjen.