Wednesday, December 21, 2005

Thank God It's Christmas...

Media bringer i dag nyheten om at Brann er interessert i duoen Helstad/Lundekvam. Førstnevnte er sannsynligvis helt uaktuell. Senest i oktober bekreftet offsideeksperten Helstad at han ikke er interessert i en overgang til rødtrøyene så lenge Mons I. Mjelde er hovedtrener. Forøvrig lurer klagogsyt på hva Brann skal med en "olding" som Lundekvam...For det første har Lundekvam aldri vært spesielt god. For det andre vil båtfreaken forlange en skamhøy lønn. Med andre ord er ikke Austevollingen noe å satse på.

Det er straks jul, og klagogsyt reiser på en velfortjent juleferie i morgen. Dermed blir det ingen oppdateringer på klagogsyt før 2-3 januar. Derfor ønsker Geir alle en riktig god jul og et riktig godt nyttår!

Tuesday, December 20, 2005

Hard to say goodbye

Den store nyheten i dag er naturligvis at midtstopper Scharner er på vei til Wigan. Overgangssummen skal visstnok være på rundt 30 mill.

3-4 kandidater
Klagogsyt har egentlig ingen mening om dette. At Scharner forsvinner er ok. Det har egentlig kun vært et spørsmål om tid. Det er nå vi får se hva Sportslig Leder, Per Ove Ludvigsen, sin "scouting" er god for. De har nok, mer enn oss andre, vært klar over hvor hot navnet Paul Scharner har vært på overgangsmarkedet. Derfor bør det være en selvfølge at "Peddi" og Brann allerede har 3-4 erstattere i kikkerten.

God pr
Men ellers er en overgang til PL noe av den beste reklamen Brann kunne ha fått. Brann har på kort tid solgt to spillere til England, noe som bør forsterke lysten og viljen til å spille for Brann. I tilegg har begge salgene vært salgsrekorder for rødtrøyene, noe som heller ikke er et minus. Det er kanskje en litt urettferdig sammenligning, men lege Winsnes endte opp i Aalborg. Scharner ender etter all sannsynlighet opp i England...Overaskende med tanke på at RBK har vært med i verdens beste utstillingsvindu, nemlig CL.

Klagogsyt ønsker årets spiller i Brann lykke til i England, og venter i spenning på en god erstatter. (Klock anyone?)

Sunday, December 18, 2005

Agurktid

Det nærmer seg jul, og Brann har tatt seg juleferie. Dette gleder nok spillergruppen som var i harnisk over og måtte trene i hele 3-4 timer pr. dag!! Kan du tenke deg for et helvete de må gjennom. Nei, å være fotballspiller er hardt nå til dags.

Stille
Ellers er det veldig lite som skjer på nyhetsfronten. Det mest spennende Hans Lokøy greier å gjøre er å holde oss oppdatert på at Klokkesvingen går fra å være asfalt til et hull. I og med at Brann faktisk har en butikk ville det kanskje vært en idè å reklamere for evt. juletilbud. Men nei, forretningsvirksomhet er liksom ikke Brann. De vil helst ikke tjene penger. Butikken til Lillestrøm/Kanari-Fansen har forøvrig hatt en omsetning på 5.5 millioner i år. Men selv uten finalen på Ullevaal, hevder de, at omsetningen ville blitt på drøye 4 millioner. Med andre ord har nok en klubb passert Brann...

NM
Tidligere denne uken annonserte NFF at de vil legge 14 millioner ekstra i den såkalte cupkasse foran neste sesong. Det betyr at dersom Brann ryker ut i semifinalen vil de få 731.000. Om de ryker i semifinalen blir premien på en knapp million. Som tapende finalist på landslagsarenaen vil Brann evt. innkassere knappe 3 millioner.

Jobb
Ellers popper det opp nye stillinger hos diverse fotballklubber for tiden. Både Lillestrøm og Rosenborg søker for tiden etter henholdsvis Arrangementsansvarlig og arrangementsjef. Begge jobbutlysningene ligger for tiden ute på Adecco sine hjemmesider.

Det er nok på tide at Brann også utlyser noen stillinger snart. "Helt tilfeldig" ville jeg valgt å lyse ut stillingene som mediaansvarlig, markedssjef....(de kan godt plusse på assistenttrener og hovedtrener)

Tuesday, December 13, 2005

Gone But Not Forgotten

BA kan i dag bringe den tåredryppende nyheten om at den midlertidige tribunen i Klokkesvingen nå er kjørt i i Rådalen. Løv-Ham som var interessert har imidlertid ikke tatt kontakt. I denne utgaven av klagogsyt vil klagogsyt himself fortelle om hvordan det har gått med andre tribuner.

Varden
Er det noen som husker stilaset av en tribune på Varden Kunstgress i 1990? Fyllingen flyttet som kjent "ned" til Varden Amfi to år etter. Dermed ble "tribunen" rigget ned. Men til forskjell fra eksempelet over havnet den ikke på bossfyllingen. Tribunen ble rigget opp igjen på Slåtthaug Kunstisbane.

Lerkendal
I 2001 ble den gamle hovedtribunen på Lerkendal revet. Nidelv tok på seg ansvaret for å demontere de røde (!) setene. Som takk fikk de kjøpe disse setene billig. Dermed risikerer du å finne litt av Lerkendal på Nidelv sin hjemmebane. Nidelv trengte dog ikke alle setene, dermed fikk Steinkjer også noen hundre stolseter.

Wembley
Introduksjonen av nye og ombygde stadionanlegg gjør at klubbene mister endel av fotballarven sin, og noe av sjarmen blir borte. Noen klubber greier dog å bygge inn velkjente "merker" fra det gamle inn i sine nye stadionanlegg. Et eksempel er Rangers som har beholdt sin hovedtribune fasade. De har skjønt at det er viktig å ta vare på noe av det gamle. Det samme kunne vært gjort med nye Wembley. Men der ble de to verdenskjente tårnene, som symboliserte Wembley, revet. Nå blir nye Wembley bare et helt normal fotballanlegg, akkurat som alle andre. Ingenting vil skille seg ut.

Sunday, December 11, 2005

Farvel 20 millioner

Fotball er i vinden som aldri før, noe som gjenspeiler seg i partoutkortsalget til Brann. Om vi skal tro brann.no er 9000 (!) sesongkort allerede revet bort. Som kjent ble byggingen av den nye hovedtribunen utsatt, noe som vil hindre Brann sin inntjeningsevne i 2006.

Den nye trenden
Både RBK, Viking, Aalesund og VIF har fått oppleve at konseptet med VIP-losjer og VIP-plasser er den nye trenden innen næringslivet. Bedriftene vil rett og slett pleie sammarbeidsparterne og ansatte i en mer uformell "setting". Derfor er tilbudet fotballklubber gir næringslivet mitt i blinken for mange bedrifter. Bedrifter som bruker klubbenes VIP-tilbud bruker også losjene utenfor kampdagene. Men da til kurs og konferanser. Dette gir klubbene gode inntekter i "hverdagen", og ikke bare annenhver søndag.

E-cup
Ettersom VIF for andre året på rad har mulighet for å nå Champions League for andre året på rad vil lokale og nasjonale (og internasjonale?) bedrifter kjempe om de knappe 1500 VIP-plassene på Ullevaal. Rosenborg opplever det på samme måte ettersom de nesten alltid når gruppespillet i CL.

Konkurranse
De nye stadionanleggene er for alvor blitt en konkurrent til de mer tradisjonelle kurs og konferanse hotellene og sentrene rundt omkring i Norge. Blant annet hadde UBC (Ullevaal Business Class) en omsetning på hele 47 millioner i 2004. RBK, som startet opp med sitt VIP-tilbud i 2003, hadde i oppstartsåret en omsetning på ca 14 millioner. Med tanke på at Trønderne dette året ikke spilte CL var dette en veldig bra begynnelse. Siden har det selvfølgelig bare økt.

Elendig Brann!!
Dermed kan Brann legge hodet i fanget (evt. på en verbal giljotin), og innse at dårlig planlegging (som vanlig) har medført et estimert tap på mellom 15 og 20 millioner. Dermed blir det en mager trøst at de evt. får inn 18 millioner i form av solgte partoutkort.

Wednesday, December 07, 2005

Sesongkort - en oppdatering

Brann.no kan i dag melde de har passert 2800 sesongkort. Med andre ord betyr det at de 5000 som var litt sene i avtrekkeren ikke er sikret billett til en evt. cupfinale i 2006.

Rabatt
Brann skal ha ros for at de selger sesongkort med rabatt, og ikke slår til med teite fordeler som f.eks 20% på bilvask hos Shell. Andre steder i Norge er de ikke så heldige. I Lillestrøm selges sesongkortene med usle 200,- i rabatt.

Penger
Dermed har Brann, i følge brann.no, fått inn knappe 6 millioner før året er slutt. Målet er å selge 10.500 sesongkort som vil tilføre Brann ca 18 millioner før sesongstart. Om de når målet sitt vil skandaleklubben allerede ha dekket 75% av billettinntektbudsjettet for 2006. Selv om Brann skulle greie å selge ut knappe 11.000 sesongkort vil det fra 12 eller 16 mai være 4000 nye seter, ettersom Klokkesvingen vil stå klar innen den tid. Da vil Brann Stadion, igjen, ha en kapasitet på 20.000.

I morgen åpner Brann salget for alle andre, og det skal bli interessant å se hvordan det går. Er folk desperate etter å se dårlig fotball, eller har bergenserne endelig fått nok ?

Sunday, December 04, 2005

Red bull

Før sesongen reagerte vi som kjent på at Brann sine drakter i rødt og svart. I høst presenterte Rosenborg de nye draktene der logoen til Narvesen var veldig fremtredende. Dette fikk naturligvis Kjernen til å reagere. Trøsten kan være at det alltid er noen som har verre. La oss ta turen til hjemlandet til Paul Scharner, og se hva det svenske bladet "Offside" avdekket. Snakk om å selge sjelen sin til djevelen himself....

Red bull Salzburg
I fjor vaklet Austria Salzburg både sportslig og økonomisk. Klubben var rett og slett på konkursens rand. Men i vår overtok milliadæren Dietrich Mateschitz klubben. Han er også en av eierne av velkjente Red bull, og lovte sanering av gjelden og at det skulle satses sportslig. Det første som skjedde var at Austria Salzburg måtte skifte navn til Red bull Salzburg!! Overaskende har nok klubben byttet navn etter hvem som har vært hovedsponsor før, og dermed fant de fleste i seg dette (Hadde ikke gjort seg med f.eks Sportsklubben Ringnes Brann?)

Forandring fryder.....ikke
I lokalpressen sa Mateschitz at klubben selvfølgelig skulle få beholde klubbfargene sine. Derfor var forbauselsen stor på klubbens første nye årsmøte i sommer, der supporterne ble presentert for hva som ville komme. Først ble de presentert for den nye klubblogoen - to okser som kommer mot hverandre og stanger mot en fotball (Redbull sin logo). Deretter fikk de vite at klubbens nye farger fra nå av ville være rødt og hvitt på hjemmedraktene, og blått og hvitt på bortedraktene.

Protestaksjoner
Reaksjonene lot naturligvis ikke vente på seg. Protestaksjoner har det vært mange av, men ingen av disse har ført frem. 18 september under kampen mellom Red bull Salzburg og Austria WIen kastet de mest ihuga supporterne (som naturligvis holder til på ståplassene) x-antall røykbomber inn på banen, og ropte skjellsord til sin nye eier. Sanksjonene kom dagen etter. Da bestemte klubben at ståplassene skulle bli tatt bort med umiddelbar virkning. Sesongkortinnehaverne på nevnte plass ble tilbudt om å få pengene tilbake, eller kjøpe et sesongkort på en av de nye 1300 raskt installerte sitteplassene. Som en konsekvens har mange supportere aldri satt sin fot innenfor stadionportene ettter denne dagen.

Hva skjer nå?
Red Bull Salzburg leder serien, og freden er igjen tilbake. Klubben har mistet mange av sine trofaste tilhengere, og dermed leier klubben inn deler av publikum!! Disse er blitt instruert til å vifte med en rød duk ettersom logoen nå er to okser....I pausen får folk servert et lasershow, lydeffekter og andre teite påfunn. Det anerkjente britiske fotballmagasinet "When Saturday comes" sammenligner kampene til Red Bull Salzburg med en beachvolleykamp, mens Der Spiegel mener at det er verdens største disco...

Saturday, December 03, 2005

8 desember

Neste torsdag, altså 8 desember, blir en merkedag for norsk fotball. Den kvelden skal det spilles RL-kamp på Ullevaal mellom Lyn og Djurgården. Men for en gangs skyld er det ikke det sportslige som står i søkelyset. Det er nemlig blitt bestemt at alle inntektene fra denne kampen skal gå uavkortet til Dagfinn Enerly. Dermed oppfordres alle til å stille på Ullevaal om en knapp uke for å vise at fotballfamilien står samlet og bryr seg! Faktisk oppfordres det til at du gjerne tar med deg skjerfet/drakten til ditt eget lag ettersom det er samhold og solidaritet og ikke rivalisering som teller....for en gangs skyld.

Alle gir....
I den forbindelse har ALLE trått til for å gi en hjelpende hånd. Absolutt ALLE stiller gratis opp. Vaktene på Ullevaal jobber gratis. Ullevaal stadion/NFF dropper baneleien. Hafslund dropper strømregningen. Posten dropper billettavgiften og Lyn gir bort alle billettinntektene. NFF, Norsk Toppfotball, NISO, Bastionen, Fredrikstad FK og Norsk Supporter Allianse står alle bak denne oppfordringen.

20 busser
Etter det klagogsyt har fått opplyst skal Djurgården sine tilhengere stå i VG-svingen. Bastionen skal stå på Hafslund tribunen, mens alle de som ikke har noen tilhørighet til noen av lagene, men er kun der for å vise sin støtte til Dagfinn Enerly skal stå i Coca-Cola svingen. Fra Fredrikstad meldes det om at supportergruppen Plankehaugen har satt opp hele 20 busser (!) til Ullevaal.

Vet ikke
Klagogsyt har ikke bestemt seg om dette er noe å være med på. Med dette "stuntet" har kanskje denne beklagelige skaden kommet helt ut av proporsjoner. Med tanke på hvor mye elendighet vi får servert via Dagsrevyen og Tv2-nyhetene hver dag er det kanskje feil å mobilisere såpass mye for "kun" en idrettsskade. Kanskje vi må løfte blikket, og greie å se utover vår egen lille sportslige andedam? Klagogsyt kommer nok til å bestemme seg på dagen om dette er noe å delta på eller ei.