Sunday, December 04, 2005

Red bull

Før sesongen reagerte vi som kjent på at Brann sine drakter i rødt og svart. I høst presenterte Rosenborg de nye draktene der logoen til Narvesen var veldig fremtredende. Dette fikk naturligvis Kjernen til å reagere. Trøsten kan være at det alltid er noen som har verre. La oss ta turen til hjemlandet til Paul Scharner, og se hva det svenske bladet "Offside" avdekket. Snakk om å selge sjelen sin til djevelen himself....

Red bull Salzburg
I fjor vaklet Austria Salzburg både sportslig og økonomisk. Klubben var rett og slett på konkursens rand. Men i vår overtok milliadæren Dietrich Mateschitz klubben. Han er også en av eierne av velkjente Red bull, og lovte sanering av gjelden og at det skulle satses sportslig. Det første som skjedde var at Austria Salzburg måtte skifte navn til Red bull Salzburg!! Overaskende har nok klubben byttet navn etter hvem som har vært hovedsponsor før, og dermed fant de fleste i seg dette (Hadde ikke gjort seg med f.eks Sportsklubben Ringnes Brann?)

Forandring fryder.....ikke
I lokalpressen sa Mateschitz at klubben selvfølgelig skulle få beholde klubbfargene sine. Derfor var forbauselsen stor på klubbens første nye årsmøte i sommer, der supporterne ble presentert for hva som ville komme. Først ble de presentert for den nye klubblogoen - to okser som kommer mot hverandre og stanger mot en fotball (Redbull sin logo). Deretter fikk de vite at klubbens nye farger fra nå av ville være rødt og hvitt på hjemmedraktene, og blått og hvitt på bortedraktene.

Protestaksjoner
Reaksjonene lot naturligvis ikke vente på seg. Protestaksjoner har det vært mange av, men ingen av disse har ført frem. 18 september under kampen mellom Red bull Salzburg og Austria WIen kastet de mest ihuga supporterne (som naturligvis holder til på ståplassene) x-antall røykbomber inn på banen, og ropte skjellsord til sin nye eier. Sanksjonene kom dagen etter. Da bestemte klubben at ståplassene skulle bli tatt bort med umiddelbar virkning. Sesongkortinnehaverne på nevnte plass ble tilbudt om å få pengene tilbake, eller kjøpe et sesongkort på en av de nye 1300 raskt installerte sitteplassene. Som en konsekvens har mange supportere aldri satt sin fot innenfor stadionportene ettter denne dagen.

Hva skjer nå?
Red Bull Salzburg leder serien, og freden er igjen tilbake. Klubben har mistet mange av sine trofaste tilhengere, og dermed leier klubben inn deler av publikum!! Disse er blitt instruert til å vifte med en rød duk ettersom logoen nå er to okser....I pausen får folk servert et lasershow, lydeffekter og andre teite påfunn. Det anerkjente britiske fotballmagasinet "When Saturday comes" sammenligner kampene til Red Bull Salzburg med en beachvolleykamp, mens Der Spiegel mener at det er verdens største disco...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home