Monday, November 21, 2005

Ullevaal

I går var jeg igjen på fotballmuseet som holder til på Ullevaal Stadion. Undertegnede har ikke vært på fotballmuseet siden 6 november i fjor. Fotballmuseet er en god idè, og absolutt et sted å gå om du er i Oslo og kjeder deg en dag.

Hotel
Ullevaal Business Class (UBC) kunne for litt siden annonsere at det blir hotel på Ullevaal Stadion. Når dette blir er usikkert. Men det som er rimelig sikkert er at denne vil ligge i Coca Cola svingen. Dette er pr. dags dato landslagsarenaen sin eldste tribunedel, og vil innen et par år bli revet. Den vil så bli bygget opp igjen for å passe bedre inn i de resterende tribunedelene sin arkitektur. Kapasiteten vil da bli på ca 30.000, mot knappe 25.000 i dag. Som sagt vil også hotellet være i denne tribunedelen.

Pluss?
Infrastrukturen rundt Ullevaal er bra. Både buss, t-bane og trikk finnes like i nærheten. Minuset er at Ullevaal så å si er helt manko på p-plasser, men med god infrastruktur kan det diskuteres om dette er en nødvendighet. Som kjent er deler av Ullevaal et konferansesenter på "non match days", og med et hotell håper de ansvarlige naturligvis på økt virksomhet. Minuset er dog fremdeles at Ullevaall ligger UTENFOR bykjernen. Dermed skal det godt gjøres å kapre kunder fra hotellene og konferansesentrene i Oslo sentrum. Som kjent er "alle" kun opptatt av : location, location og location. Det vil definitivt bli interessant å følge utviklingen.

Konkurrenter
I og med at den ligger utenfor bykjernen er det sannsynlig at Ullevaal må, som nå, konkurrere med sterke aktører som Soria Moria- og Lysebu konferansesenter. Et mulig konkurransefortrinn er at de ikke har noen konkurrenter i umiddelbar nærhet. Dette gjelder forøvrig også Brann Stadion når den står ferdig....om en 10-15 år. Som en kuriositet er det verdt å nevne at vi, altså Felix Konferansesenter, har Ullevaal Universitetssykehus som en av våre beste kunder. I og med at de tydeligvis har bestemt seg for å ikke bruke UBC (som er rett ned i gaten for de) må det kanskje bety at de ikke er så løsningsorienterte som de burde være, og/eller at servicenivået er lavere enn forventet. Uansett, klagogsyt vil følge utviklingen med argusøyne, og holde sine lesere oppdaterte om den (u)interessante utviklingen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home