Friday, November 11, 2005

Kundegrupper

Det er pause i Eliteserien, og frem mot seriestart i april bør Brann bruke tiden til å pleie de eksisterende kundegruppene sine. I god gammel Brann-tradisjon blir nok sponsorene pleia til gangs, mens resten blir oversett. Det eneste framstøtet Brann vil gjøre for oss dødelige vil bli å sende ut et brev (med skriften comic sans) å spørre om vi vil fornye sesongkortet.

Kundegrupper
Litt lenger ned på siden har RBK på en måte posisjonert ut kundekruppene deres. Konklusjonen er klinkende klar. En sponsor har 100 ganger mer større verdi enn gruppen som går under kategorien "supportere. Verken Brann eller RBK virker interessert i å posisjonere ovenfor de ulike kundegruppene. Derimot satses det kortsiktig på det største og mest økonomisk lukrative segmentet for å øke inntjeningen.

Viktig for totalproduktet
Beklagevis er fokuset rettet gjennom å skumme egne fans for alt de har av penger. Denne kundegruppen har RBK identfisert som idioter som kjøper hva som helst med RBK-logo på, og det må vi utnytte. Personlig hadde jeg håpa på at denne gruppen virkelig ble pleid, slik at denne gruppen også ville følt seg verdsatt. Men en vakker dag har supporterne fått nok av kapitaliseringen, og da vil RBK og Brann oppdage hvor viktig denne gruppen er for totalproduktet, i dette tilfelle RBK eller Brann, og det såkalte totaltproduktet. Det kan virke som at jo mer du interesserer deg for Brann, RBK eller et annet lag dess mindre tenker lag X på deg...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home