"Nei, så flinke vi er"
25 november skal det være en konferanse om forskjellige kategorier av markedsføring på Oslo Plaza. Blant foredragsholderne finner vi Salgs- og markedsdirektør i RBK, Erik Espeseth og Nils Skutle jr. Trønderne skal snakke om CRM i RBK.
Denne teksten brukes som reklame for RBK sitt foredrag :
Supporteren er den kunden alle bedrifter ønsker seg. En frydefull, pengesterk og die hard-lojal kunde som stiller opp for bedriften i tykt og tynt. Men supporteren er også en utfordrende kunde, en man må lære å kjenne for å kunne skreddersy servicetilbudet. Rosenborg har lykkes med sin CRM-satsning, og i dette foredraget får du høre hvordan klubben vil videreutvikle fordelskortet både for supportere og sponsorer. Det neste eventyret i svart og i hvitt?
Balansegangen
Norske fotballklubber, minus VIF, er urovekkende dårlig på CRM ovenfor sine egne trofaste supportere. Derimot er holdningen en helt annen når det kommer til sponsorene. En slik innledning av Norges ledende klubb forteller det meste om hvordan tilstanden er i norsk fotball. Den berømte balansegangen mellom de kommersielle og ukommersielle kreftene er borte.
Hvermannsen
I innledningen snakkes det om man må lære å kjenne for å kunne skreddersy servicetilbudet. Noe motvillig må jeg innrømme at Brann har gjort det på en måte med sitt "Hvermannsen" tilbud på det som en gang i tiden (tidligst 2020, tipper jeg:) skal bli den nye hovedtribunen. De har oppdaget at plassene som går først er de dyreste, og at den vanlige supporteren er villig til å betale prisen for en slik plass. Derfor er "hvermannsen" en genial idè, og ikke overaskende ble alle de 2500 plassene revet bort på få dager.
Produktet Brann
På en annen side virker det som om de ansatte i Brann har urovekkende lite kunnskap om produktet de skal selge. Brann selger ikke fordi personene i klubben er geniale. Brann er et merkenavn, og navnet selger seg selv. I Norge er det kun RBK og VIF som kan vise til det samme. Brann er med andre ord blant de topp3, men vet faen ikke å utnytte det. Det er skremmende. Med den rette holdningen og med de rette folka kunne Brann vært noe helt annet enn det klubben er i dag.
Pengejag
I dagens fotball blir alt målt i kroner og øre. Entusiasmen og interessen rundt klubbene som publikum skaper blir lett oversett av mange klubber. Uansett hvordan man snur og vender på det er det alltid de "trofaste" sponsorene (som legger igjen f.eks 3 mill pr. år) som blir tatt hensyn til, og som får alle fordeler. Gruppen på 15.000 som legger igjen mer enn 3 mill på bare 2-3 kamper blir oversett og ofte tråkka på. Om klubbene hadde pleid sine mest trofaste kunder, som er supporterne, i noe som ikke kan måles i kr og øre snakker vi om det som VIRKELIG er CRM
0 Comments:
Post a Comment
<< Home