Saturday, November 19, 2005

Reforhandlinger

Endelig noe interessant fra Brann. BA kan melde at skandaleklubben allerede nå vil reforhandle avtalen med hovedsponsor Sparebanken Vest.

Strekke seg?
Brann håper at nåværende hovedsponsor vil strekke seg langt for å fortsettte å være hovedsponsor. Den nåværende avtalen gir Brann drøye 5 mill pr. år, noe som er skandaløst lite. At Brann nå vil reforhandle med Sparebanken Vest et helt år før avtalen utløper tjener definitivt ikke Brann på. Det som skjer er naturligvis at Brann gjør en brukbar sesong, og ender opp med i medalje. Dermed øker markedsverdien til Brann, og Sparebanken Vest kommer nok en gang til å gjøre et "kupp".

RBK
Til avisen sier vår ikke oppegående daglig leder at : "RBK har også gode avtaler". Jaså? Narvesen, som blir den nye hovedsponsoren, vil betale Trønderklubben ca 7 millioner i året. Dette er tre millioner mindre enn det VIF får av Hafslund pr. år. Med tanke på den enorme suksessen RBK har hatt innen- og utenlands er det direkte skandaløst at Skutle & co ikke har greid å utnytte potensialet til RBK. Om vi skal stole på noen medlemmer i Kjernen har dette med at RBK vil fremstå som" folkelige", og ikke ha" farlige og ukjente" internasjonale sponsorer som f.eks siemens (som det var snakk om før Rema ble hovedsponsor, selv om de kom med et mye dårligere tilbud). Bjørn Dahl avslører seg kraftig med uttalelsen om at RBK har gode avtaler. Men i sannhetens tegn skal det sies at VIF og Brann har et større inntektspotensial enn enn RBK, nettopp fordi Bergen og Oslo er større enn Trondheim. Uansett bør og skal ikke det være noen unnskyldning for den slette jobben RBK har gjort.

Lik Brann
De, altså RBK, hadde forøvrig en meget dyktig fyr i markedsavdelingen for noen år siden. Navnet har jeg akkurat nå glømt. Beklagevis for han, ville tydeligvis ikke RBK ha de store forandringene. RBKmente at det viktigste var at det lokale næringslivet fikk delta i sponsorkarusellen Dermed gikk han av siden det var hardt å få gjort endringer ang. RBK sine holdninger til sponsorer. Som et resultat av dette gikk sannsynligvis RBK glipp av en avtale med Siemens til ca 30 mill. Istedenfor ble det Rema 1000, og bare 5-6 millioner i den allerede velfylte klubbkassen. Men slik ville de ha det, til Gunleiksrud (?) sin store fortvilelse. Med reforhandlingen av den nåværende avtalen går Brann i den nøyaktige samme fellen! Gunleiksrud (?) er i dag International Brand Manager i Helly Hansen. Mannen er en kjempedyktig kar som i løpet av 10-12 år har rekt å være World Cup kjører i Telemark, markedssjef i friidrettsforbundet, markedssjef Nike Europa (1 av 5-6), produktsjef i Coca Cola Norge, markedssjef RBK og nå i HH.

10 mill?
Hva utfallet blir i reforhandlingen skal bli interessant. Men at Brann skal komme opp på VIF sitt høye nivå er utopi. Der i gården har de gode og kompetente folk. I Brann har de det helt motsatte. Mitt tips er at den nye hovedsponsoren (hvem nå det blir til slutt) må betale ut rundt 6-7 millioner årlig. Det er generelt vanskelig å få Brann/Jæger med på nytenkning og langsiktig satsing. Dermed kommer dette til å bli en minireprise av RBK sine feil på sponsorsiden.

1 Comments:

At 7:24 pm, Anonymous Anonymous said...

sorry...

 

Post a Comment

<< Home