Sunday, September 11, 2005

Lojalitet

Brann skryter alltid hemningsløst over hvor lojale publikummet i Bergen er. Med det regner de også med at publikum er fornøyd med produktet vi får se både på og utenfor banen. Det er grunn til å stille seg kritisk til dette, spesielt siden det er snakk om fotball! Tilfredshet er en upålitelig forløper til lojalitet.

Kjenner du kundene dine?
I Brann sine øyne er kundene deres de som sitter i Hansa og Branncorner før kampen. De andre 12-13.000 er uviktige, siden vi kommer uansett. Brann har rett og slett ingen kundekunnskap om oss andre. Det er ikke tv, men sponsorene til Brann, som bestemmer at mange av hjemmekampene skal gå på mandager. At det ikke blir tatt hensyn til den største kundegruppen er rett og slett en skam. Kundebehandling er et fremmedord i den klubben!

Lojalitet er et minus
I alle andre bedrifter ville den lojaliteten som vi viser blitt belønnet og satt pris på. I fotballens verden er det omvendt. Der blir de minst lojale (sponsorene) blir belønnet, mens de mest lojale (tilskuerne) blir oversett. Det er nemlig sponsorene som
  • Får flest billetter til en evt. Cupfinale
  • Kan bestemme på hvilken dag kampene skal gå
  • De beste plassene
  • Får alkohol

Vi andre får egentlig ingenting, annet enn "æren" å bli "voldtatt" av klubben, og i det hele tatt ha null påvirkningsevne. I motgang er det den vanlige publikummer som holder liv i SKB. Det handler om å bygge langsiktige, lønnsomme relasjoner med de riktige kundene. Poenget er å få kontakt med, bli kjent med og beholde de riktige kundene. Virksomheter som lykkes med å innføre en god kunde filosofi, strategi, eller løsning, kjennetegnes ofte ved at den knytter til seg markedets mest lønnsomme kunder. Det har VIF skjønt, og dermed er det Klanen og ikke hovedsponsoren Hafslund, som er deres viktigste kunde!

LSK-Brann

Kampen sendes "live" på NRK, og Gerre Gås gleder seg til å komme på Martins igjen.

3 Comments:

At 12:31 am, Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 12:32 am, Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 12:40 am, Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 

Post a Comment

<< Home