Supporterne
Media, klubbene og NFF jubler over stemningen og det stadig økende publikumssnittet på norske fotballarenaer. Men ikke mye gjøres for å belønne de trofaste som "alltid" er der.
1988
Jeg var 6 år i 1988, og skulle på min første Brannkamp. Motstanderen var Rosenborg. Bergen mot Trondheim. På grunn av motstanderen var "selveste" Rosenborg sang Store Stå en anelse høyere enn vanlig, og stemningen og atmosfæren rundt dette tradisjonsrike oppgjøret gjorde at jeg boblet over av nervøsitet og spenning. Det var et klokt valg av min gamle far å velge Brann-RBK som min stadiondebut. Jeg ble hektet! (kampen endte forøvrig med 0-4 tap for Brann...)
Det var 10-12.000 innenfor portene på Brann Stadion, og alt virket utrolig stort og mektig. At jeg noen år senere skulle komme til å følge med Brann på bortebane og legge opp feriene etter terminlisten virket som en utenkelig tanke denne høstdagen i 1988.
Religiøs opplevelse
I mange land i Europa har klubbene store supportergrupperinger som følger sitt favorittlag. For 2-3 år siden, før UEFA-cupfinalen, innavderte Celtic sine supportere Sevilla med en hærskare som talte hele 50.000. 15.000 av disse hadde ikke billett til selve kampen, men ville være tilstede bare for å oppleve stemningen og alt sirkuset rundt kampen. Når det er en slik galskap må det være på grensen til å kvalfiseres som en religiøs opplevelse. Her i Norge hadde vi, som holder med Brann, en religiøs opplevelse på Ullevaal i fjor når 20.000 av 25.000 på tribunen var Bergensere. Det ferkeste eksempelet her til lands er Klanen sitt forsøk på å kuppe nesten alle billettene til bortekampen mot Odd. Men en slik utvikling kommer ikke av seg selv.
Utvikling
Supporterkulturen sin utvikling de siste 10-15 årene er noe av det heftigste som har skjedd Norsk fotball de siste årene, og denne interessen er den viktigste faktoren for å holde interessen ved like. Brann har i år organisert en relasjonstur med sponsorene til Geilo, og en golfturnering for sponsorene. Det er vel og bra, men det er synd at supporterklubbene blir mer eller mindre neglisjert når det kommer til relasjonsbygging. Det er ikke urettferdig å si at klubbledelsen og spillerne burde truffet supporterne for å informere om utviklingen i klubbene. Supporterne burde få bedre innblikk i klubben enn journalister, og selvfølgelig den vanlige mannen i gaten!
Rekruttering
Klubbene burde også ta en titt opp på tribunen når de skal rekruttere folk til for eksempel souvenirslag og informasjon. Ingen har større engasjement, kunnskap eller kontaktnett enn supporterne. Supporterklubbene har ofte vist at de er i stand til å organisere større arrangement, lage hjemmesider og kommunisere med media etc...Det er en tabbe å ha et styre uten minst 1 fra klubbens supporterklubb. Klanen og Kanari-fansen har representanter i klubbens styret, mens Brann nå har neglisjert dette. De, som RBK, velger heller å ha representanter for sponsorene i styret. Dermed er det ikke rart at sponsoravtalene blir såpass svake som nå. Snakk om dobbeltrolle...
Media
Media skriker høyt og stygt hver gang noen såkalte supporterne (les : casuals) skaper negativ av en hel gruppering. Men hvor er media de gangene de gangene f.eks FFK mobliserer og reiser med hele 4-5.000 til Ullevaal mot VIF, eller når en supportergruppering synger bedre og høyere enn noen gang for å hjelpe sitt lag til seier. Mange flotte personer innenfor Klanen, Kjernen, Kanari-Fansen etc arbeider utrolig hardt for at "vårt" arbeidsmiljø skal bli på topp hver eneste søndag. Men det er de samme personene som må ta i mot all dritten som kommer når noe skjer på kampene som de ikke har hatt mulighet til å forhindre.
Intet nytt
Problemet handler som vanlig om tillit og gjensidig resepekt. Den vanlige supporteren blir naturligvis mer lojal og mer engasjert om han eller hun skjønner at klubben faktisk bryr seg, og setter pris på støtten fra tribunen. Med bedre støtte fra NFF, klubbene og spillerne kan supporterne fortsette å bygge opp og forbedre seg. Både forbundet (via NSA) og klubbene er på rett vei, men det er fortsatt en lang vei å gå. Utviklingen må gå mye kjappere, ellers går ildsjelene lei.
Sponsorer
Sponsorene er en viktig del av klubbenes virksomhet, men hvilket firma vil legge penger i en klubb uten mediaoppmerksomhet og på en tom arena (God dag, Morgan) ? Stemning skaper interesse både i media og hos sponsorer. Stemningen og oppmerksomheten skapes av de som lider når det går dårlig, og de som føler at at de kan flytte fjell når det går bra.
Supporterne er klubbenes største ressurs - utnytt og bruk den!
Denne greien er basert på en artikkel i "offside"
1 Comments:
Rett skal være rett. I Sevilla var det ifølge byens egne og UEFAs "offisielle" tall over 100.000 celts. 35.000 hadde billet. Jeg var enav dem.
Post a Comment
<< Home