Thursday, September 15, 2005

Gjesteskribent

Jeg blir kraftig provosert over dagens BA-sak der Branns markedssjef, Kristian Jæger, er svært forundret over at Stadion ikke er utsolgt til kveldens kamp mot Lokomotiv Moskva. Han sier bl.a.:

"– Det er rart. Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor publikum svikter oss i europacupkampene, sier han."

Når han presterer å uttale noe slikt, viser det bare at Brann, og da sikkert spesielt markedssjef Jæger, er fullstendig i utakt med "stemningen" i Bergen for øvrig. Hva slags produkt tror de egentlig at de leverer? Vi snakker om en totalt mislykket sesong, der resultatene har gått i dass - i både serie og cup - samt at den ene administrative skandalen etter den andre har dukket opp (kjøp av skadde spillere osv).

Rett skal være rett, UEFA-cupen er en potensiell pengemaskin, og Lokomotiv Moskva er et langt bedre lag enn det mange tror. Dessverre for Jæger og Brann, er det likevel ikke slik at dette alene er nok til å fylle Stadion, og i hvert fall ikke når prisen er 250 kr per billett. For meg virker det som om Jæger skulket forelesningene om forholdet mellom pris og etterspørsel, mens han tydeligvis har fulgt ivrig med på forelesningen om monopol og markedsmakt. Problemet for det sistnevnte, er jo bare at Brann ikke er et produkt som folk er absolutt avhengig av. Det er et lystbetont produkt som styres av f.eks resultater, vær og motstander. Brann kan i så tilfelle vise til elendige resultater, der man nå står uten noen mulighet til suksess i serie og cup, været er alt annet enn godt, og motstanderen er dessverre lite attraktiv for den jevne Brannsupporter.

Billettprisen er Branns beste virkemiddel til å styre publikumstilstrømningen til slike kamper som i kveld. I andre klubber, både nasjonalt og internasjonalt, har de tatt dette innover seg, og i kamper som anses som "lite attraktive" setter de da billettprisene kraftig ned. Selvsagt gir man da muligens slipp på en del inntekter (3500 x 250 = 875000), men dersom læren om pris og etterspørsel slår til, vil dette føre til økt publikumstilstrømning. Hadde man da f.eks satt prisen til 150 kr, ville det vært rimelig å anta at minst 6000 tilskuere ville valgt å ta turen, og 6000 x 150 = 900000 kr. I tillegg øker konsumet av pølser, brus, sjokolade, kaffe og programblad etter hvert som tilskuermengden øker. Alt dette er vanlig prosedyre i mer profesjonelle klubber, mens det i Brann tydeligvis er utenkelig å drive slik.

Tenk hvis Brann virkelig hadde slått på stortrommen og tilbudt alle 12500 billetter til 75 kr stykket. Billettinntektene, dersom det hadde blitt utsolgt, hadde vært 937500, og selv om det neppe hadde blitt utsolgt, ville det blitt en mye bedre atmosfære rundt kampen. Brann sier det selv at de presterer bedre med mange folk på tribunen, så en lav billettpris i en kamp som folk anser som "lite attraktiv", vil kanskje kunne hjelpe Brann til et godt resultat...? Selvsagt er det ingen garantier for at en veldig lav billettpris automatisk fører til fulle tribuner og stor stemning, men det som uansett er sikkert, er at en billettpris på 250 kr er altfor mye og nærmest en garanti for lavt oppmøte, laber stemning og sannsynligvis dårligere prestasjoner fra spillerne.

Undertegnede holder seg demonstrativt hjemme når Brann opererer med slike billettpriser. Noen vil kanskje hevde at jeg "svikter laget" osv osv osv, men det bryr meg fint lite. Jo færre tilskuere som velger å møte når billettprisen er så høy, jo større sjanse for at Brann kanskje tar til fornuften og begynner å behandle fansen på en skikkelig måte. 250 kr for å se Lokomotiv Moskva en sur høstkveld i september kan ikke betegnes som skikkelig behandling. Det er rovdrift...

Skrevet av Erik Bergsland

1 Comments:

At 12:31 am, Anonymous Anonymous said...

Lokomotivsupporterne som hadde tatt turen fra Murmansk via Kirkenes fortalte at klubben ga sesongkortinnehavere halv pris på billettene til Champions League. Nå ble det jo ikke noe av det, så i stedet får de setene sine gratis til Uefacupen.

 

Post a Comment

<< Home