Sunday, May 07, 2006

Corporate Hospitality

BT hadde i går en interessant artikkel ang. VIP-losjer på fotballarenaer, og at dette er bedriftenes nye møteplass. Det stemmer. De har funnet ut at en VIP-losje tilbyr en fin uformell atmosfære, og at det er en fin vei å utvikle forbindelser mellom ansatte eller kunder. Mange mener at denne typen "markedsføring" er mer effektiv enn utstillinger og reklame på tv eller aviser.

Tette forbindelser
Det er tette forbindelser mellom å ha VIP-losje og være sponsor. Hovedgrunnen til å ha en VIP-losje var før for å kunne pleie forbindelser med kunder og ansatte. Men sponsing har etterhvert flyttet fokuset over til å skape "goodwill". Det beste eksempelet er Chess som fikk fantastisk pr og "goodwill" i forbindelse med kjøpet av Raymond Kvisvik. BT prøver også å skaffe seg "goodwill" blant folket etter at de kjøpte rettighetene til Klokkesvingen. De vil disponere 1500 billetter til hver kamp, og vil selge disse billig til sine abbonnenter.

Konferansesenter
Som artikkelen til BT påpeker brukes nå de nye stadionanleggene som konferansesentre i hverdagene. Om dette blir lukrativt for Brann gjenstår å se. Brann Stadion sliter nemlig med to ting. Dårlig beliggenhet (dvs. ikke sentral nok), og en noe komplisert ankomstvei. Heldigvis vil noe av parkeringsproblemet bli løst ettersom det skal komme p-plasser under det som nå er Umbro-tribunen. Når tribunene nå skal bli nye er det viktig med et tøft og moderne design. Beklagevis (eller heldigvis) er det ikke gjort i Trondheim. VIP-lokalene til RBK ser nemlig ut som et grendahus, og ikke et sted der det er ideelt å ha en konferanse.

Hotell
Ettersom beliggenheten og infrastrukturen rundt stadion er dårlig vil nok Brann Stadion aldri få et hotell bygget inn i en av tribunene. Huddersfield har et hotell, og de har gjort en fiffig vri. Når det ikke spilles fotball blir VIP-boksene transformert til hotellrom og små konferanserom. Såvidt meg bekjent har West Ham gått for den samme løsningen. Norges første fotballhotell vil snart bli en realitet. Det er nemlig bestemt at det skal bli et hotell i Coca Cola svingen på Ullevaal Stadion.

Det viktigste er....
På kort sikt er det klart at sponsorene gir mer penger til Brann enn supportere. Likevel er det sistnevnte som er mest lojal mot klubben, og det er skremmende å se at Kristian Jæger overser dette. I et intervju med BA i 2004 poengterte Jæger dette med å si at VIP-fasiliteter er det viktigste for Brann. I Newcastle gikk de et skritt for langt. Når de bestemte seg for å bygge flere VIP-bokser på St. James Park endte folk med sesongkort helt bakerst. Det førte selvfølgelig til sterke reaksjoner, og en gruppe av disse gikk til søksmål mot Newcastle. Noen som har peil på hvordan den gikk??? Men i Brann har det alltid vært slik at de mest trofaste blir neglisjert. Heldigvis finnes det et hederlig unntak, bare så synd at det unntaket heter Vålerenga.

Lyon
i Frankrike har Lyon funnet andre veier å tjene penger på enn kun via salg av VIP-plasser etc. Som mange andre store Europeiske klubber har de sin egen tv-kanal, supporterbutikk(er), øl og vin. Men de har også sin egen frisørsalong, reisebyrå, cafè, restaurant og plateselskap. Som om ikke det var nok har de også et eget taxiselskap. Sjåførene som er ansatt blir regnet som ambassadører for klubben, og blir derfor bedt om å snakke om fotball med kundene. Noe for deg, Bjarte Hjartøy??

Fremtiden
I og med at VIP-plasser blir viktigere og viktigere står også norsk fotball i fare for å fremmedgjøre seg mot den største og mest trofaste massen. Det vil de greie å gjøre med at store deler av stadion er solgt til sponsorer, og med høye billettpriser. Dermed vil ikke vanlige folk ha råd til å gå på kamp, og fotballen vil ende opp som en annen ballsport, nemlig tennis.

1 Comments:

At 1:42 pm, Anonymous Anonymous said...

Gratulerer geir! din mest saklige og interessante blog-news så langt!

Calle

 

Post a Comment

<< Home