Inntektskilde
I år ligger Brann an til å sette ny publikumsrekord. Brann Stadion har fått flere sitteplasser, og Brann topper serien. Vi på tribunen liker å tro at vi er en insirasjonskilde for spillerne. Slik er det selvfølgelig ikke.
Spill for galleriet
Hver gang Brannspillerne blir intervjuvet etter en kamp pleier de å rose stadionpublikummet for god stemning, og at de er "den 12 mann". Det kan godt hende at noen ser på publikum som en inspirasjonskilde, men de fleste sier nok bare dette for å score noen poeng hos den jevne supporter.
Inntektskilde
Klubbene ser definitivt ikke på publikum som en inspirasjonskilde. Derimot er en trofast supporter, for klubbene, en sikker og lojal inntektskilde. Han/hun slutter ikke å gå på Brann Stadion selv om klubben taper 5 kamper på rad, eller rykker ned for den del. Dermed er fotballsupporterne den mest lojale og lønnsomme kundegruppen.
Gir mer enn hovedsponsoren
I næringslivet pleier bedrifter sine mest lojale kunder. Slik er det definitivt ikke i fotballens verden. Der pleies sponsorene som definitivt ikke er lojale (med visse unntak), ellern en inspirasjonskilde. Sponsingen er naturligvis kun for å promotere seg selv. Noen røster hevder at sponsorene fortjener best behandling ettersom de sprøyter inn store inntekter til klubben. Store og store, Fru Blom. Den største kundegruppen, som er supporterne, har på 3-4 kamper gitt mer penger i klubbkassen enn det Branns hovedsponsor, Sparebanken Vest, gir Brann årlig.
Cupfinalen
Den store forskjellsbehandlingen kommer best til syne i forbindelse ved store anledninger som f.eks en cupfinale. Det er bare 2 år siden forrige cupfinale, men ingenting er forandret. BBB og partoutkortinnehaverne vil som i 2004 få en altfor liten del av Branns kvote. I år har Brann rundt 9000 sesongkortinnehavere, men bare 2300 av de er sikret en evt. finalebillett. Derfor bør BBB og Brann allerede nå gå i dialog å diskutere seg frem til en mer rettferdig billettfordeling enn i 2004.
Viking-Brann
I år blir en evt. Cupfinale sannsynligvis ikke den eneste kampen der et femsifret antall bergensere er desperate etter billetter. Brann står som kjent i fare for å ta gull, og allerede er endel blitt desperate etter billetter til Viking-Brann. Dette har ført til at billettluka.no (foreløpig) har stengt salget til nevnte kamp. Om Brann, mot formodning, fremdeles skulle kjempe om gullet i siste serierunde vil denne kampen bli ettertraktet både for sponsorer og publikum. Problemet er bare at bortelaget sin kvote ikke er på mer enn 700-800 billetter. I og med at interessen kommer til å være skyhøy vil sannsynligvis Brann få XXX billetter utdelt på forhånd, og bestemme fordelingsnøkkelen selv. Hvordan Brann velger å fordele disse billettene vil bli veldig, veldig interessant! Også her bør Brann og BBB allerede nå sette seg ned å diskutere, slik at de evt. problemstillingene vi kan stå ovenfor i høst allerede nå kan bli løst.
Ingen forandring (?)
Men dessverre har jeg ikke tro på at klubbens største kundegruppe kommer til å bli tatt på alvor. Den blir, som vanlig, tilgodesett. Dermed vil Brann nok en gang vise sitt sanne ansikt. I den vanlige verden skifter du bare butikk leverandør om du ikke er fornøyd med produktet. I fotball er det utenkelig å skifte favorittlag. Dermed vil den største og mest lønnsomme kundegruppen for alltid kun bli sett på som en inntektskilde, og ikke på en inspirasjonskilde som fortjener belønning av noe slag.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home