Friday, September 23, 2005

Penger + livslang lojalitet = Null fordeler

Vi lever i en tid hvor et stadig et stadig mer krevende fotballpublikum stiller nye og tøffere krav til laget de følger. Lojale kunder som "oss" er gull verdt. Lojale er derimot ikke sponsorene. Men fotballpublikummet er dessverre lojale livet ut, og legger totalt sett igjen en mye, mye større sum enn sponsorene til sammen. Bare i år vil fotballpublikummet legge igjen ca 150
millioner i kassen til de 14 Tippeligalagene. Fordelingen er selvsagt skjev. Publikumslag som Brann, Rosenborg og Viking stikker av med brorparten av millionene. Men om vi deler 150 millioner på 14 får vi at det ville gitt 10.7 millioner til hver av de 14 klubbene.

En knapp mill mer enn største sponsor
I klartekst gir det 700.000 mer enn hva Hafslund betaler VIF pr. år. For de uopplyste har VIF den beste hovedsponsorkontrakten, og Hafslund betaler VIF ca 10 mill pr. år for å få lov til å pryde framsiden av drakten helt alene! Sparebanken Vest betaler Brann stusselige 3-3.5 millioner pr. år (Heia Jæger). Rema 1000 betaler RBK ca 5 millioner pr. år, noe som sier sitt om jobben de har gjort i Trondheim ettersom RBK har vunnet serien 13 år på rad, og vært kontinuerlig i CL.

Null fordeler
Men tallene viser som sagt at publikum legger igjen mye mer enn sponsorene tilsammen. Likevel er det sponsorene som stikker av med frynsegodene. Om det var Brann som hadde stått på en av banehalvdelene på Ullevaal første søndagen i november ville sponsorene stukket av med brorparten av Brann sin billetter. I år har Brann over 8000 sesongkortinnehavere, men bare 3000 ville fått cupfinalebillett. Som kjent får finalelagene en større billettkvote i år, og uten å bli for detaljert kan vi jo som eksempel nevne at hvis alt hadde vært som i fjor og Brann og Lyn hadde møtt hverandre finalen i år – så ville Brann fått 8750 billetter (mot 6750 i 2004), mens Lyn ville fått 4250 (som i 2004).

RL
I fjor ble konseptet Royal League prøvd ut for første gang. RBK og VIF så på denne cupen som en fin mulighet til å takke sine trofaste sesongkortinnehavere med å gi de muligheten til å kjøpe RL-billetter til reduserte priser. Brann takket sitt publikum med å ha de høyeste prisene (200,-) av alle de norske lagene som var med....

Poenget er å få kontakt med, bli kjent med og beholde de riktige kundene (som VIF gjør). Brann, derimot, prøver å støte fra seg de viktigste økonomiske partneren.

Til slutt ønsker klagogsyt alle god helg, og er tilbake igjen med nye oppdateringer på søndag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home