Monday, September 26, 2005

Drakter

De siste dagene har RBK og Kjernen stjålet overskriftene i forbindelse med nok en konflikt om drakten. VIF og Stabæk (!) er to av de få klubbene som har forstått at drakten er mer enn et plagg. Drakter er noe av det viktigste for den jevne supporter, og drakten er symbolet for lojalitet.

Ren drakt = Big business
Vålerenga har en ren og fin drakt. I fjor solgte de hele 8000 drakter. Brann som aldri greier å bestille nok drakter, og som har en "stygg" drakt solgte kun 1800 drakter. Det er ganske imponerende, med negativt fortegn, med tanke på at fjoråret inneholdt en viss finale på landslagsarenaen. Men når den kom viste det seg at Brann hadde undervurdert markedet totalt, og hadde hele 0 drakter igjen å selge (med unntak av noen titalls eksemplarer av bortedrakten). Om drakten er ren og fin vil det garantert øke salget blant de trofaste, og også lokke til seg nye kunder. De kundene jeg snakker om er de som kjøper drakten fordi de rett og slett syns at den er fin. Det betyr også at det er mulig å bruke den til daglig. Men Branndrakten er et lappeteppe med reklame, og kan aldri brukes med unntak av på kampdager!

Kan få en ekstrainntekt på 4 millioner
Storklubber som Brann og Rosenborg skjønner ikke at en stilren drakt gjør at flere kjøper den, og da kan inntektene gå til himmels. Bare for å vise et eksempel. Om Brann neste år stiller med en tøff og stilren drakt kan draktinntekten øke med x-millioner. Om vi tenker oss at salget øker med 4000 drakter, og at de koster 650,- vil det bli 2.6 mill ekstra kroner i klubbkasseen. Har du tenkt på det, Mr. Jæger?! Om vi tar utgangspukt i at Brann i at Brann neste år selger 8000 drakter, om de hadde fått en stilren drakt, ville det gitt en ekstrainntekt på drøye 4 millioner. Med 1800 solgte drakter måtte Brann nøye seg med en drøy million i 2004.

BBB
I dag er det Lyn-Brann, og klagogsyt blir selvfølgelig å se på Ullevaal. BBB har satt opp buss fra The Champ til Ullevaal for 50,-!!! Hva er det som feiler BBB?! Til sammenligning koster t-banen 20,-...Er bare å boikotte hele greien!!! Så kan fjortissorganisasjonen BBB lure på hvorfor dette "flotte" tiltaket gikk med underskudd.

P.S! Heia Start!!

1 Comments:

At 5:41 pm, Anonymous Anonymous said...

å du skjønner ikke at rosenborg selger en europacup versjon av drakten som er stilren med rema 1000 logoen i mindre format enn i tippeligaen. dermed velger jo supporterne om de vil ha en stilren drakt eller en sirkusfarget tippeligaversjon......

 

Post a Comment

<< Home