Monday, August 22, 2005

Per Ivar Staberg

Alle i VG-svingen og i Bergen var på lørdag i harnisk over at dommer Per Ivar Staberg ikke dømte straffe. Etter kampen har Per Ivar innsett at han avgjørelsen var feil, og beklaget dette. Til Nettavisen sier han : - Jeg ser det var kontakt mellom forsvarsspilleren og angriperen. Men vinkelen min var ikke god nok til å få sett om det skjedde noe ulovlig. Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg tok feil. Som dommer skal du hele tiden være i den optimale posisjonen. Det var jeg ikke under denne situasjonen på lørdag.

Bra
Det er et sunnhetstegn for dommerstanden i Norge at det fremdeles finnes noen få ærlige sjeler som innrømmer feilene sine. Som Brann fikk erfare i fjor er det nok av de som ikke innrømmer feil. Den klagogsyt da tenker på er Stig Rune Krokdal. Han har også i år hatt en blemme i en eller annen kamp der Molde var innvolvert. Som i fjor sto han etter kampen og sa at han gjorde helt rett. Helt utrolig at de gjør slikt. Det er så mye lettere å akseptere en slik feil når dommeren i etterkant innrømmer at han gjorde en feilbedømming der og da. Derfor skal Per Ivar Staberg ha ros for at han tar ansvar, og legger seg langflat for kritikken. Med en slik innrømmelse er det håp i i tunellen for "the men in black".

Ellers er det verdt å nevne at både vi og VIF mente at han dømte bedritent. Det gikk dog sånn noenlunde opp i opp, siden han dømte bedritent begge veier.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home