Wednesday, July 13, 2005

Sponsorer

I vår skrev sønnen til fotballdirektøren i Rosenborg, Nils Georg Skutle, en masteroppgave om å ta vare på fotballsupportere. Målet er å tjene mer penger på klubbens trofaste "kunder". Nils Georg Sunde har brukt Rosenborg som grunnlag for masteroppgaven. Temaet i oppgaven er hvordan CRM (customer relationship management) kan brukes mot klubbens supportere.

Lojale supportere
Skutle forklarer at fotballsupportere er veldig spesielle med tanke på lojalitet. I fremtiden gjelder det å ta vare på dem på en måte som gjør at de blir gode kunder for klubben og sponsorene. I første omgang dreier det seg om å gi supporterne et bedre servicetilbud, mens på sikt skal fordelskort og tilbud fra sponsorere bli en del av tilbudet (kilde : Dagens Næringsliv)

Nærere forhold
Slik som jeg forstår det er dette en finere måte å si at det må kapitaliseres grovt på fansens lojalitet. Om den påstanden blir rettet til Skutle jr kommer han garantert med pisspreik om at det slettes ikke er slik. Men at dette vil styrke forholdet mellom klubb og supporter.

Se for deg dette : Neste

Neste år får alle som har sesongkort et tilbud å skifte bak til Sparebanken Vest, og de som gjør det får et bankkort med Brann-logoen på. Dette vil absolutt ikke styrke mitt forhold til Brann (eller sponsorene). Et slikt tilbud gjør de ikke bare for å være snill. Verdien for en sponsor er ikke å gi kundene et godt tilbud. Verdiene til en sponsor er å vise logoen sin for hele Norge hver søndag. Med et slikt prosjekt vil de også vise seg frem i "hverdagen" for å flå supporterne litt mer. Samtidig får nok Brann noen prosenter av en evt. fortjeneste.

Utenlandsk hovedsponsor
Om 1 år går avtalen med Sparebanken Vest ut (tror jeg). Da forlanger jeg at Kristian Jæger kommer opp med en GOD avtale for Brann vedr. klubbens hovedsponsor. Brann har forbedret merkenavnet sitt med mange hundre prosent på bare 2-3 år, og vil sannsynligvis være kvalifisert for UEFA-cup hvert år om den sportslige fremgangen fortsetter. Dermed må det være interessant å se lenger ut enn til Jægers nesetipp. For en sponsor som ikke har ett kjent merkenavn i norge så kan det være god butikk å betale for synlighet på drakten, noe som gjør merket "gjenkjennbart" hos forbrukerne. Det er også et pluss at det er mye mer penger å hente her enn f.eks fra Sparebanken Vest eller Chess.

Jæger
Sponsoransvarlig i Brann plikter å gjøre sitt ytterste for å oppnå så mye som mulig iforhold til den faktiske verdien til klubben som objekt. Greier denne ikke det, er han/hun ikke skikket til jobben sin. Sponsoransvarlig skal ikke sitte og sile firmaer etter postnummer, men etter hva de er villige til å tilby for produktet Brann. Dessverre er jeg bombesikker på at Brann og Jæger kommer til å sile firmaer etter postnummer. Dermed overasker det meg ikke om om de skriver en ny avtale med Sparebanken Vest evt. Chess. Samtidig regner jeg med at Brann/Jæger er såpass dumsnill at de vil gi rabatter. "Ja, dere har vært snille...Da gir vi dere 3 mill i rabatt pr. år". La oss f.eks si at neste år hovedsponsoren til Brann bør betale 10 mill pr. år. Om de da skriver en treårsavtale "mister" Brann 9 millioner som følge at (evt) inkompetanse i administrasjonen.

Vollvik
Med tanke på at Brann har Idar Vollvik med på laget bør de lære litt fra han om hvordan de kan jobbe med å "merkevarebygge" Brann som sponsorvare. Men det mangler mye kunnskaper, og sansynligvis VILJE i klubben. Dermed forventer jeg null bedring.

Store vektmuligheter
Om Brann nå fortsetter å være et STABILT topplag er det et utrolig stort vekstpotensial i det internasjonale og nasjonale sponsormarkedet. Med jevnlig deltakelse i e-cup er mulighetene for å få med større selskaper med på laget store. Spørsmålet er om Brann og Jæger er såpass framtidsrettet at de ser dette potensialet. Jeg har mine tvil....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home