Saturday, December 18, 2004

Sponsorinntekter etc etc

I år håvet Brann inn ca 20 millioner (netto) i sponsorinntekter. Til sammenligning håvet RBK inn ca 50 millioner. Det som gjør forskjellen så enorm er ikke at draktsponsorene betaler så mye mer i Trondheim, men at RBK har et nytt og moderne stadionanlegg. Det betyr mange VIP plasser, og mange millioner i kassen. Sparebanken Vest betaler Brann 5-6 millioner pr. år for å være hovedsponsor. Reitan gir den samme summen til RBK. De andre "vanlige" sponsorene i RBK og Brann betaler 1.5-2 mill. pr. år. Samtidig har dette ført til at drakten til RBK er stygg som fy, men det kommer vi tilbake til.

Men dermed ser vi her viktigheten av å ha et godt VIP tilbud. Inntektene blir enorme i forhold til hvor små de er i dag. Samtidig bør det være mulig å kunne utnytte sponsorpotensialte for begge klubbene mye bedre. Både Brann og RBK har altfor mange "små" sponsorer. De burde se til NFF (!), og heller kutte ned på sponsorene. Til gjengjeld er bidragsyterne blitt større, tyngre og mer villige til å sprøyte inn penger. Hva med f.eks å bare ha en sponsor på drakten? Dette vil føre til eksklusivitet, og selvsagt må sponsor X betale for dette. Dette har FC København, og soper inn millioner av kroner på det. De håver inn i overkant av 80 millioner i rene sponsorinntekter! De svenske mestrene som Brann slo 4-1 tjente ca 30 mill på sine sponsorinntekter.

Men tenk om Brann hadde fjernet Gaia, BA, Chess og alt det andre dritet som dekker drakten i dag, og bare latt en enkel, rød og hvit logo pryde forsiden? Da burde nettopp denne plassen blitt relativt kostbar for potensielle sponsorer også. Så kunne de heller tapetsert Brann Stadion med reklame i stedet. Bare dette drakttiltaket ville økt salget av spillerdrakter med hundrevis av prosent, det er jeg høvelig sikker på. Samtidig kunne de skaffet én felles font for spillernummer, og tatt med navn bakpå drakta der Chess-reklamen er i dag. Men selv med ekslusiv plass på drakten kan de få inn sponsorer på andre måter. I VIF betaler Telenor 1.5 mill pr. år for plass på treningsdressene. Dette er vel nesten like mye som "små" sponsorene (BA, Gaia etc) betaler for å skitne til draktene med sin logo.

Beklagevis har sponsorene, akkurat som oss tilskuere, blitt mer krevende. Det er slutt på såkalt sponsing der klubbene mottar pengegaver mot en logo på drakten. Nå krever sponsorene et helhetlig produkt tilbake. De vil ha billetter, VIP-fasiliteter, foredragsressurser og så videre. Men på en annen side er beløpet klubbene mottar blitt desto større. Dermed vil de nok i fremtiden stjele enda mer av billettkvoten til kamper som f.eks cupfinalen.

Jeg innser at inntektene ikke vil øke nevneverdig på sponsorsiden før "nye" Brann Stadion står ferdig. Men når Brann Stadion står ferdig i 2007/2008, bør Brann nærme seg 40-50 millioner som RBK.

Samtidig er det mange små og enkle ting Brann kan gjøre for å tjene en ekstra slant. Da tenker jeg selvsagt på andre ting enn å f.eks flå sine trofaste tilhengere med å ta 50,- i gebyr for en kampbillett! Hva med å lage noen t-skjorter eller gensre med motiver av Brann legender? Alternativene kunne vært Kniksen, Pesen, Ahlsen, Hasund og sist men ikke minst Kottila. Dette må da friste mer enn å kjøpe t-skjorter som drukner i sponsorlogoer?! Dette forslaget burde jeg sendt til Brann, men det gidder jeg selvsagt ikke. Der i gården blir jeg jo som vanlig bare møtt med arroganse.

Enhver bedrift er avhengig av fornøyde kunder. Uten det går allting på dukken. Det spesielle med fotball, hvis vi tenker bedriftsøkonomisk, er at "bedriftene" har en ekstrem kundelojalitet. Er du ikke fornøyd med Coop Prix kan du bare gå på Rema 1000. Er du ikke fornøyd med klubben din derimot, går du ikke til neste klubb. De fleste av oss vil vel være enige om at "normale" bedrifter ville ha mistet kundene sine hadde de vært så lite lydhøre som Brann. Siden dette er fotball er situasjonen imidlertid anderledes. Trist.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home