Monday, October 09, 2006

Billettfordeling

Dagens oppslag i ibergen.no om hvor billettene til Brann-RBK har tatt veien er ikke overaskende. Som forventet har sponsorene stukket av med en pen kvote. Til Brann og Jæger sitt forsvar forstår jeg tankegangen deres. Raske penger er stikkordet.

Den største kundegruppen blir oversett
Men jeg syns det er rart at Brann gjør det komplett motsatte enn næringslivet. I den bransjen er det stamkundene, de som er mest lojale og lønnsomme, som pleies. I SKB sin verden er det slik at de, sm i Branns øyne, som legger igjen mest penger på kortest mulig tid belønnes. Uavhengig avhvor lojal de er.

Legger igjen like mye som Sparebanken Vest over 2 kamper
Men her svikter Brann, igjen. Det er verdt å merke seg at publikumsinntektene som blir generert over 2 kamper faktisk overstiger årssummen til hovedsponsorSparebanken Vest sponsor Brann med pr. år. Dermed er det et faktum at den største, mest lojale og lønnsomme kundegruppen blir oversett (igjen). Dessverre er det ikke mulig å gjøre slik som i næringslivet. Om leverandøren din ikke gir deg det produktet du ønsker, så er det bare å bryte sammarbeidet og skifte leverandør (som Brann gjør med billettluka.no). I fotball kan du beklagevis ikke skifte fotballag.

Ros
Ellers har jeg faktisk lyst å rose Kristian Jæger for ærlig- og åpenheten rundt kaoset om billettfordelingen. Han har nå lagt alle spekulasjoner død. Samtidig har han igjen signalisert at sponsorene er det viktigste for Brann.

Hvorfor sterke reaksjoner?
I og med at dette er blitt gjort gang på gang er jeg strengt tatt litt overasket over de sterke reaksjonene på artikkelen. For dette er strengt tatt er dette ingen nyhet, men bare gammelt nytt. Derermed burde det nå være klart for alle hvordan Brann tenker. Om Brann, mot formodning, skulle karre seg til Cupfinalen i 2007 bør dermed ingen bli overasket om f.eks bare 1000 billetter går sesongkortinnehaverne og 100 går til BBB, mens sponsorene stikker av med resten. Dermed har NSA sitt arbeid om flere billetter til cupfinalelagene vært til ingen nytte, i alle fall i dette tilfellet.

1 Comments:

At 11:09 am, Anonymous Anonymous said...

Nå må folk slutte å syte på at de ikke har billetter.

foran hver cupfinale og store kamper kommer det tusenvis av "ihuga brannsupportere" som skal se kampen. Det er stort sett eneste gangen de kommer seg opp av sofaen for å se Brann.

Ihuga supportere følger laget hele sesongen og har som oftest partoukort.

MEN.. jeg skal være enig i at det å selge 20-25 billetter per hodet er skandale. Med max 2-3 billetter per hodet ville det vært mindre attraktivt å stå i kø for å selge på qxl etterpå..

 

Post a Comment

<< Home