Forfall i supportermiljøet
I vår klagde KFL-styret v/ Arild Myklebust sin nød på KFL sin hjemmeside om den, visstnok, elendige jobben LSK gjorde på bedrifstmarkedsiden. Det er nå interessant å se at LSK har tatt konsekvensen av den massive kritikken og forsøkt å noe gjort med det. Resultatet og noe av handlingsplanen kan sees på hjemmesiden til Romeriksklubben.
Skremmende
Det er dog urovekkende at supporterne må trå til på slike ting. Markedsavdelingen til LSK har sannsynligvis ansatt folk nettopp med de kvalikfikasjonene og kompetansen som trengs for en slik jobb. Det er interessant å se at supporterne tydeligvis vet mer om dette enn de som visstnok er best kvalifisert for jobben.
Hva blir det neste?
(u)Heldigvis er ikke de alene om denne problemstillingen. Som en bekjent en gang sa : -Det finnes en Kristian Jæger i alle toppklubber". Poenget med dette er ikke å kritisere Jæger og markedsavdelingen enda mer enn det denne bloggen allerede har gjort. Men jeg syns det er skremmende å se alle de toskene klubbene og ikke minst NFF ansetter i markedsavdelingen. Norsk fotball er mer populær enn noen gang, og det er bare et tidsspørsmål før en eller flere av eliteserieklubbene vil gå i NFF sine fotspor å utstyre publikum i frekke luer fra Bama eller capser med machofargen rosa.
Holdningsendring
Det mest interessante med det hele er at denne holdningen har spredd seg til supportermiljøene i Norge. Hvordan i svarte kan supporterklubber oppfordre medlemmene til å bli med i Tv2 sitt avspark program på lørdagskvelden er en gåte for flere enn meg. Supporterklubbene pleier i mange tilfeller å være de beste representantene for sjelen og stoltheten til klubben. I forhold til klubbene og forbundet pleier supporterklubbene å unngå å selge sjelen sin til kommersielle aktører. Men så langt har alle supporterklubbene takket ja til å være med på nevnte program, og det er bare trist.
Strategi?
Har egentlig supporterklubbene en strategiplan for hvordan de vil fremstå? I og med at alle, foreløpig, har takket ja til dette håpløse programmet kan det virke som om dette er totalt fraværende. I forbindelse med at BBB fikk ny logo var det snakk merkevarebygging. Vi kan trygt slå fast at det ikke akkurat er merkevarebygging å være med i et slikt tåpelig program. Derimot mister alle supporterlubbene kredibilitet, og blir oppfattet som nikkedukker ovenfor Tv2 med å bli innvolvert i et slikt program.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home