Tuesday, June 20, 2006

Detaljer

Brann lever av de sportslige resultatene, men gode sportslige resultater betyr ikke at Brann er en klubb som vet å ta vare på kundene sine. Om kundene ikke bryr seg eller svikter vil de forventede inntektene også falle. Derfor er det viktig å skape beigeistring både på- og utenfor banen. For Brann sin del greier de som oftest kun det første punktet.

Service
Det viktigste er naturligvis å levere på gresspteppet, men minst så viktig er opplevelsen å bli tatt vare på med gjestfrihet og vennlighet. I klagogsyt sine -0.75 øyne er dette noe av totalopplevelsen man skal føle med hvert besøk på Brann Stadion. Riktignok har direktører som Harry Herstad ment at en del av helhetsopplevelsen er et eller annet idiotisk pauseinnslag. Hvem kan ikke glømme Toro sin pauseunderholdning med "Guttene"? Pausen bør slettes ikke brukes til turn, duskedamer eller eks-Fyllingensupportere i suppeposer. Faktisk bør ikke bare Brann, men alle klubbene ikke gjøre noe som helst i pausen. Det beste med de 15 minuttene er nemlig at du kan diskutere de første 45 minuttene med folket rundt deg. Dermed blir pauseunderholdningen et forstyrrende og ganske irriterende element. Uansett, kvaliteten på underholdningen er så lav at det må være kun foreldrene til podene som følger med.

Look to Aalesund
Nå vet ikke jeg helt hvordan bortesupporterne blir tatt i mot på Brann Stadion, men med tanke på at det er Knut Iversen som er sikkerhetssjef på stadion kan jeg se det for meg....Tviler sterkt på om vaktene eller noen andre ser på bortesupporterne som gjester. Heller et onde. Dette gjelder dessverre ikke bare Brann, men for de fleste lagene i Tippeligaen. Et eksempel til etterfølgelse er Aalesund. På Kråmyra og nå Color Line stadion er de så absolutt "service minded", og du ønskes både velkommen og vel hjem. Dette gjelder noen ganger forsåvidt også på Lerkendal. På Brann Stadion opplever du at vaktene, noen ganger, ikke en gang vet hvor de forskjellige feltene er, og er så å si kun kompetent i å rive billetten din.

Høye billettpriser med mere
Samtidig har Brann en av de høyeste billettprisene i Eliteserien. Forsøker de å skremme vekk folk? Eller mener de at dette er en fin måte å takke de lojale som alltid, merkelig nok, stiller opp år etter år. Det er forøvrig ikke det verste. Det verste er det jeg opplever som mangelen på kunnskap om produktet de skal selge og forvalte. Om du f.eks sender en mail til Brann får du som oftest bare et svadasvar tilbake. Slike svar sier i realiteten at de ikke vet, og dermed har store mangler av kunnskap om, som sagt, produktet de skal selge. Dette er skremmende og urovekkende.

Fremdeles en bakgårdsklubb
Brann kan ta mange sportslige steg fremover i år, men for å bli en toppklubb må klubben være profesjonell på alle nivåer. Det gjelder også utenfor banen. Der er Brann i høyeste grad en amatørklubb av dimensjoner. Brann må forstå at små detaljer utenfor banen teller minst like mye som å terpe på små detaljer på banen

Uten den erkjennelsen vil Brann som klubb fremdeles stå på stedet hvil, uansett om de vinner gull eller ei.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home