Saturday, June 18, 2005

2005 så langt - sett fra et supporterperspektiv

For oss som følger norsk fotball tett har første halvdel av 2005 vært en interessant opplevelse. Vi har opplevd at vår hjemlige liga er i vinden som aldri før, og tilskuertallene når stadig nye høyder. Det samme kan sies om prisen for tv-rettighetene uten at det skal diskuteres...

Suksessen avspeiles i tilskuertallene
Interessen for norsk fotball måles kun i antall tilskuere. Men et annet interessant perspektiv er å se på antallet som reiser på bortekampene. Det er tross i denne grupperingen du finner de mest dedikerte supporterne, og den generelle interessen for norsk fotball avspeiles tildels av deres engasjementet for egen klubb.

"Ingen" reiser organisert lenger
Men vi ser en vesentlig forskjell på de som følger laget sitt på bortebane. Veldig få supportere reiser i disse dager organisert. Nå finner du like billige om ikke billigere fly, buss og togbilletter på nettet. I tilegg kan disse tilpasses litt mer egen behov. Vi lever tross alt i en verden der komfort og effektivitet blir viktigere og viktigere. Det er dermed ikke like attraktivt å sitte i en buss med 50 stk der halvparten bare er med for fylla sin del, og (som vanlig) blir bussen forsinket begge veier. Som en konsekvens av dette har nok mange i supportermiljøet sklidd litt ut, og det er nok ikke like mange på bortekamper som f.eks på slutten av 90-tallet. Men som helhet har tilskuerantallet i Tippeligaen nådd nye høyder, spesielt de to siste sesongene.

Mer tv-dekning fører til flere tilskuere?
For noen år siden trodde jeg at den stadig større dekningen av Tippeligaen ville få store konsekvenser for klubbene. Jeg så for meg et scenario der folk begynte å bli drittlei fotball, og dermed kutte ut å komme på kampene. Dette scenarioet er ettertrykkelig gjort til skamme. Det ser heller ut å gå motsatt vei. Større og bredere tv-dekning ser ut til å trekke tilskuere som aldri før. Samtidig er nok en oppgradering av stadionanleggene en viktig grunn til økningen. Det har blitt stuerent å gå på fotballkamp. Nå går hele familien på kamp, og ikke bare far i huset. Fotball er blitt trendy. Selv de som egentlig ikke bryr seg har begynt å komme på kampene.

Ny kundegruppe - nye forventninger
Takket være denne nye kundemassen har vi også i dag et annerledes forventningskrav enn f.eks for 10-15 år siden. Vi forventer å kunne innta våre (sitte)plasser og bli underholdt. Konsekvensen er at vi, supporterne, har gått fra å være aktive deltakere til å bli passive deltakere av fotball som et underholdningsmoment.

Høstsesongen
Så gjenstår det å se om høstsesongen blir like bra som vårsesongen både på tribunen og sportslig. (med sportslig tenker jeg på den tette og jevne Tippeligaen)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home