Tuesday, January 23, 2007

Navneforandringer

Tidligere denne uken ble det klart at odd har bestemt seg for å selge stadionavnet sitt. Energiselskapet Skagerak Energi er selskapet som har kjøpt stadionavnet, og dermed blir hjemmebanen til Odd Skagerak Arena. Ifølge Odd gir det nye navnet mening i form av tilførighet til regionen, skriver 100% fotball...Som kjent er det Odd bare det siste av mange lag som kommer til å selge stadionavnet sitt til eksterne aktører.

Sponsede klubbnavn
Det som er bekymringsverdig er at jeg er langt i fra sikker på at utviklingen vil stanse her. I Østerrike er allerede klubbnavnene blitt sponset, og det er et skrekkscenario om det skulle skje her i Norge. Om 5 år vil det kanskje ikke være noe som heter Sportsklubben Brann, men det nye navnet vil da være Sportsklubben Chess. Jeg ser for meg at markedsavdelingen til Brann vil ønske en slik navneforandring hjertlig velkommen ettersom Chess er babyen til en trønder som tilfeldigvis har bosatt seg i Bergen. Dette vil nok forsterke Brann sin identitet...

Thursday, January 18, 2007

Engelske tilstander

Tippeligafotballen går som aldri før, og Brann forventer å fylle Brann Stadion med 17.000 annenhver helg som vil gå skuffet hjem etter 90 min. Men av disse 17.000 ser ikke Brann på Store Stå eller folk som har hatt sesongkort i XX-senger som sitt kjernepublikum. På kort sikt er det de som sitter på VIP-plassene som gir mest inntekt, og derfor blir disse vartet spesielt opp av Brann.

Trofast eller hore?
I supportermiljøer snakkes det mye om hvem som er trofast, og hvem som er såkalte horer. Den første kategorien kan personifiseres med Torgeir Bjarmann, mens kategori to kan personifiseres med mange, men i dette tilfelle passer det best med Leeds nye spiss...Så kan leserne selv gjette hvilken merkelapp klagogsyt vil putte på f.eks Alexander Osdal kontra et av firmaene i det som kommer til å bli Brann sine nye VIP-bokser.

Where were you when we were shit?
I dette anglofile landet føler nå til og med klagogsyt å trekke paraleller til landet over Nordsjøen. I London synger nå Chelseafansen ”where were you when we were shit?” mens de peker på VIP-setene på de to langsidene på Stamford Brigde. Et slikt spm er også veldig betimelig på Brann Stadion kommende sesong. På en måte kan jeg skjønne at Brann vil varte opp denne kundegruppen ettersom de legger igjen en uhorvelig mengde med kontanter. Men det er interessant at Brann i minst mulig grad velger å belønne trofasthet.

Feil kurs
Denne kursen fra Brann kommer de til å tape på til slutt. Allerede i år vil det koste nærmere en tusenlapp for en familie å gå på Brann Stadion. Det er rett og slett for mye, og dermed eksluderer Brann en fremtidig kundegruppe noe som er veldig trist. Det samme gjelder selvsagt for barn som går uten foreldre og fattige studenter som allerede har brukt opp studielånet på husleie og øl. Samtidig vil stemningen og atmosfæren som Brann Stadion er kjent for gå tapt, noe som er synd for alle parter.

Ser til England?
Mitt tips er også at det maks er 2-3 år igjen til Brann begynner å prise hjemmekampene sine etter motstanderen. Jo mer attraktiv motstander, jo høyere billettpris. Brann er rett og slett på vei til å kopiere klubbene i England på alt mulig. På sikt vil alle parter, inkludert Brann, tape på en slik kurs.

Wednesday, January 17, 2007

Nytt år - Nye muligheter

Vi er i 2007, og klagogsyt er tilbake etter en lang og velfortjent ferie.

Årets første oppdatering kommer i morgen (torsdag) en gang.