Friday, September 29, 2006

Sponsoravtaler

Omsider er tallene i Start sin nye hovedsponsoravtale med Sparebanken Sør presentert. Som kjent spytter de inn hele 55 millioner til Sørlandsklubben. Tallene viser at banken bruker 35 millioner for å ha navneretten på det nye stadionanlegget de neste 10 årene. Det vil gi Start en inntekt på 3.5 millioner pr. år. De resterende 20 millionene brukes til å pryde brystet på draktene de neste 3 årene. Dette gir en årlig gevinst på 6.66 millioner til Start.

Heia Brakka
Davy Wathne hevder i sin nettblogg at Brakka er et trivelig sted med djevelsk dyktige, ambisiøse, kunnskapsrike og reflekterte mennesker. Det kan i alle fall ikke gjelde markedsavdelingen til "troillungan". Den nye avtalen til Start er nemlig ca like mye verdt som avtalen RBK har med hovedsponsor Narvesen. Snakk om dårlig utnyttelse av mer enn et tiår med enorm sportslig suksess!

MFK
Om det er noen trøst, så er erkerivalen Molde fremdeles et langt hav bak RBK. De presenterte også sin beste sponsoravtale noensinne for 2 uker siden. Da skrev de under en 5-årsavtale med Sparebanken Møre verdt 20 millioner kroner.

Men på sponsortoppen finner vi fremdeles VIF og Brann.

Monday, September 25, 2006

Undervurderte Tromsø

SAS Braathens Flight 4411 fra Tromsø var i dag lastet med Brannspillere, Brann sitt oldboyslag og fortvilte supportere. Som forventet hadde Brann hele 0 poeng i bagasjen. Før dagens kamp i Skien er det dermed Rosenborg som har det psykologiske overtaket.

Samme ullen
Det er små marginer i årets Tippeliga. Faktisk ufattelig små marginer. Dermed har ikke Brann råd til personlige tabber som i går. Kampen minnet mye om LSK-kampen i sommer. Der var Brann også fullt på høyde spillemessig, og kunne vunnet. Men i går ble Brann, igjen, felt av ineffektivitet foran mål og tabber i de bakre rekker. Da er det knapt nok en trøst at Brann hadde fortjent minst 1 poeng.

Overrumplet?!
I dagens utgave av BT mener kaptein Hanstveit at Brann b.l.a ble overumplet av innsatsen til Tromsø. Hva er dette for noe piss??! Alle de med mer enn to hjerneceller vet at Tromsø er et lag som ALLTID kjemper til krampen tar de. Der i gården er det alltid 100% innsats. I går var det sannsynligvis minst 110% ettersom "Gutan" kjemper om å unngå nedrykk. Men da er det bare å konstatere at Brann faktisk har undervurdert Tromsø. Minnene går tilbake til sommerens kamp på Briskeby der Brann ble overumplet over de gode dødballene til Ham-Kam.
Faen!!! Om det skal være på den måten kan de bare gi gullet til RBK allerede nå!! Brann er tydeligvis like interessert i gull og grønne skoger som de til UEFA-cupen.

Monday, September 18, 2006

Typisk Brann

Når Bengt Sæternes satte inn 1-0 mente Mons I. Mjelde det var å bryte en barriere. Men den store barrieren i går kveld var å vinne under et stort press. "Alle" forventet seier, og det betyr vanligvis at Brann driter seg ut. Riktignok kunne det gått riktig ille. Om det hadde endt 3-3 hadde det vært typisk Brann! Uansett hvor mange spillere og trenere de skifter ut vil Brann være det laget i Norge som alltid greier det umulige både på godt og vondt.

Det er forøvrig verdt å ta med seg at alle målene til Sandefjord kommer etter dødball!! Kanskje en idè å trene på dødballer i mot før kampen mot Ham-Kam, Mjelde??!?!

Friday, September 15, 2006

Brann - Sandefjord

Brann vs Sandefjord husker de fleste med gru fra 4 år tilbake i tid. Den gang var Ivar Rønningen på god vei til å sende Brann ned i divisjonshelvete, men heldigvis gikk det ikke slik. Nå står igjen Sandefjord på motsatt banehalvdel, men heldigvis er utgangspunktet på langt nær like skremmende som sist.

Middelhavsfarer - før sesongen
Før sesongen ble Brann tippet av, de fleste, som en middelhavsfarer. Supporterklubben Stabæk Support gikk enda lenger, og tippet Brann på 13. plass. Som en kuriositet kan det nevnes at de også trodde at Viking ville bli seriemestre... Klagogsyt tippet forøvrig at rødtrøyene ville havne på samme plass som i fjor. Hva klagogsyt tippet i fjor forbigås i stillhet...

Typisk Brann
Men Brann har overasket alle, og topper den rekordjevne serien. Foran søndagens kamp tror "alle" at Brann kommer til å ta en lett seier. Men alle vi som har fulgt Brann i noen år vet at dette er en kamp Brann på sitt mest tradisjonsrike vil tape. Faktisk er det stor sjanse for at kampen vil bli en reprise av årets hjemmekamp mot Start.

Derfor vil et tap på søndag være skuffende, men ikke overaskende.

Monday, September 11, 2006

Forfall i supportermiljøet

I vår klagde KFL-styret v/ Arild Myklebust sin nød på KFL sin hjemmeside om den, visstnok, elendige jobben LSK gjorde på bedrifstmarkedsiden. Det er nå interessant å se at LSK har tatt konsekvensen av den massive kritikken og forsøkt å noe gjort med det. Resultatet og noe av handlingsplanen kan sees på hjemmesiden til Romeriksklubben.

Skremmende
Det er dog urovekkende at supporterne må trå til på slike ting. Markedsavdelingen til LSK har sannsynligvis ansatt folk nettopp med de kvalikfikasjonene og kompetansen som trengs for en slik jobb. Det er interessant å se at supporterne tydeligvis vet mer om dette enn de som visstnok er best kvalifisert for jobben.

Hva blir det neste?
(u)Heldigvis er ikke de alene om denne problemstillingen. Som en bekjent en gang sa : -Det finnes en Kristian Jæger i alle toppklubber". Poenget med dette er ikke å kritisere Jæger og markedsavdelingen enda mer enn det denne bloggen allerede har gjort. Men jeg syns det er skremmende å se alle de toskene klubbene og ikke minst NFF ansetter i markedsavdelingen. Norsk fotball er mer populær enn noen gang, og det er bare et tidsspørsmål før en eller flere av eliteserieklubbene vil gå i NFF sine fotspor å utstyre publikum i frekke luer fra Bama eller capser med machofargen rosa.

Holdningsendring
Det mest interessante med det hele er at denne holdningen har spredd seg til supportermiljøene i Norge. Hvordan i svarte kan supporterklubber oppfordre medlemmene til å bli med i Tv2 sitt avspark program på lørdagskvelden er en gåte for flere enn meg. Supporterklubbene pleier i mange tilfeller å være de beste representantene for sjelen og stoltheten til klubben. I forhold til klubbene og forbundet pleier supporterklubbene å unngå å selge sjelen sin til kommersielle aktører. Men så langt har alle supporterklubbene takket ja til å være med på nevnte program, og det er bare trist.

Strategi?
Har egentlig supporterklubbene en strategiplan for hvordan de vil fremstå? I og med at alle, foreløpig, har takket ja til dette håpløse programmet kan det virke som om dette er totalt fraværende. I forbindelse med at BBB fikk ny logo var det snakk merkevarebygging. Vi kan trygt slå fast at det ikke akkurat er merkevarebygging å være med i et slikt tåpelig program. Derimot mister alle supporterlubbene kredibilitet, og blir oppfattet som nikkedukker ovenfor Tv2 med å bli innvolvert i et slikt program.

Wednesday, September 06, 2006

Landskamp

Haha! Du trodde virkelig at klagogsyt ville skrive noe om landskampen? Men nei..landslaget er uinteressant!

Lite som skjer på nyhetsfronten for tiden. For å finne noe interessant måtte klagogsyt kikke utover BT, BA, VG og Dagbladet. I lokalavisen Sør-Trøndelag fant vi derimot noe som var (litt) interessant.

200.000
Avisen kan melde Ardian Gashi sin moderklubb, Kil/Hemne, får 200.000 av de 7 millionene Brann betalte for "Adrian" (hei Espen Steffensen) Gashi. Dette er såkalte solidaritetsmidler moderlubben har krav på for å ha bidratt til spillerens trening og utdanning (...). I følge Kil/Hemne skal pengene brukes til å forbedre stadionanlegget deres.

Stabæk-Brann
Salget til Stabæk-Brann går tydeligvis litt tregt. Kampen er nemlig ikke inne på topp10-listen til billettservice. Ellers har supportergruppen Stabæk Support en utmerket analyse av rødtrøyene før mandagens kamp. Den finner du her : http://www.stabaek.no/index.lasso?s=nyhet&ID=5234