Saturday, May 27, 2006

Identitetskrise?

I fjor halte VIF i land tidenes beste hovedsponsoravtale. Tv2 måtte ut med 1 milliard for rettighetene til norsk fotball. I påsken halte Brann i land klubbens beste hovedsponsoravtale noensinne. I tillegg opplever de aller fleste at publikumssnittet går opp fra år til år. Det er tydeligvis mye å hente på inntektssiden for klubbene nå. Fotballen er rett og slett blitt et veldig attraktivt produkt.

Færre sponsorer - mer effekt
Heldigvis har Brann og Kristian Jæger skjønt at du får mer effekt med færre sponsorer. Såvidt jeg har skjønt vil denne såkalte "partner¨-ekslusiviteten" bli gjeldene når ombyggingen av Brann Stadion står ferdig om knappe 2 år.

Tapt identitet
Idretten mistet dyden sin for lenge siden, sannsynligvis under regimet til
joao Havelange. Dermed har også fotballen mistet noe av identiteten sin. De enorme pengesummene og globaliseringen har sørget for at de færreste nå har mer enn 2-3 lokale spillere på hvert lag. Før i tiden fant du ikke masse sponsorer og VIP-folk som helst gikk på kamper for å se å bli sett, men de "ekte" fotballtilhengerne. Spillerne var fra samme by/bygd som laget, og dermed kunne supporterne enkelt identfisere seg med dem. I dag er det litt vanskeligere å identfisere seg f.eks med en fra Ski som tjener 3 mill (før bonuser) i Brann...

En smeltedigel
Men kommersialiseringen av fotballen har gjort den til klodens mest populære sport. Det har samtidig brutt endel barrierer. Fotball har gått fra å være en klubb for arbeiderklassen til også å bli en sport for fiffen. Det gjør nå at du finner folk fra alle samfunnslag på tribunene. Dermed er fotballen blitt en slags smeltedigel som bringer folk sammen på tvers av status, alder og inntekt etc.

Stans?
Det kommer til å bli spennende å følge utviklingen i norsk fotball. Vil interessen og inntektene bli enda høyere, eller vil interessen og inntektene dale som følge av overeksponering...?

Tuesday, May 23, 2006

Gullfeber?

I følge Tv2 er det visstnok gullfeber i Bergen. Derfor er det merkelig at det fremdeles er ca 6000-7000 billetter igjen til søndagens kamp mot Lyn. Det er en myte at "hele" Bergen er interessert i Brann.

8000-9000
Faktisk er det veldig få av Bergens 250.000 innbyggere som bryr seg om Brann. Av de 250.000 har Brann kun en base på ca 8-9000 som alltid vil stille opp på hjemmekampene. De aller fleste i Bergen vet faktisk ikke når hjemmekampene går. Ikke bryr de seg heller.

Gaia
For de som er halvinteresserte må det derfor være en kjempefordel å se at Gaia og noen drosjer kjører med Brannflagg de gangene det er hjemmekamp. Det gjør denne gruppen oppmerksom på at det faktisk er kamp på Brann Stadion. Om bare 10 stk dermed velger å gå er denne kampanjen bryet verdt. Om jeg ikke husker feil ble denne ideen iverksatt etter et "brainstorming" medlemsmøte i daværende BST.

Medieskapt press
Selv med den lille (?) basen på 8000-9000 kjører media hele tiden saker om at nå forventer hele Bergen gull. Bare tull. De aller fleste kjenner nemlig Brann altfor godt, og bare venter på når det skal gå "åt skogen". Derfor er det kun media som skaper det evt. presset Brann måtte føle akkurat nå. Det er nemlig veldig få utenfor sportsjournalistikken som går og tenker i de baner. Men Brannkvoten må selvfølgelig fylles, og flotte overskrifter må lages. Dermed er det lett å ty til slike virkemidler som BA og spesielt Dagbladet har på sine respektive forsider i dag.

Outsider
Men selv klagogsyt må innrømme at ting ser bra ut. Før sesongen trodde klagogsyt på at rødtrøyene ville havne ca samme sted som i fjor. Nå må klagogsyt strekke seg til at Brann blir en outsider til en av de fire Royal League plassene. På søndag venter Lyn, og med seier der kan det fort bli folksomt på HB-feltet 5 juni. Dog blir det nok ikke like folksomt som i 1990... Hva avisene skriver om Brann evt. skulle vinne på søndag bør ingen bry seg om....

Friday, May 19, 2006

Odd-Brann

Mindre enn 1 døgn igjen til toppoppgjøret i Skien. Faktisk et aldri så lite toppoppgjør. De fleste medier konsentrerer seg kjedelig nok om den såkalte midtbaneduellen mellom Tommy Svindal Larsen og Martin Andresen.

Lite med oppdateringer i det siste. Klagogsyt lover å komme sterkere tilbake etter grillingen på Metz.

Tuesday, May 16, 2006

16 mai

Før dagens store kamp skal den såkalte BT-tribunen innvies. Brann har forhåpentligvis lært seg at Tommy Sulen er en person som ikke bør innvie noe som helst relatert til Brann. Beklagevis har han vist seg på stadion både titt og ofte. Tommy Sulen var personen som innviet Hansa-tribunen i 1998, og mannen som kanskje har stått for tidenes flaueste pauseinnslag...

MGP
Ellers vil Morten Gamst Pedersen sitte på tribunen på Brann Stadion, noe som sikkert vil glede alle anglofile og diverse fjortissjenter. -I Bergen er det himmel eller helvete. Brann bør vinne om de ønsker å gå i tog på 17 mai, sier Gamst'n til lokalavisen Nordlys.

16 mai kompleks?
Før dagens kamp er mange redd for at Brann skal tape. Det hevdes at de har til vane å gjøre det på 16 mai. De hadde det, men nå ser det ut som Brann har kvittet seg med dette pinlige komplekset. En titt på historien viser nemlig at Brann har vunnet de tre siste 16 mai-kampene. Vi må tilbake i 2002 for å finne siste gang Brann tapte på dagen før dagen. Den gangen ble det 1-2 tap for klubben en tidligere Brannkaptein nå er trener for.

Sunday, May 14, 2006

Come on you reds!

Hvor mange av dere valgte å se FA-cupfinalen mellom Liverpool og West Ham istedenfor Brann sin tredje borteseier? Tenkte meg det....Selv om Kåre Valebrokk måtte ut med en milliard for rettighetene til norsk fotball er det fremdeles engelsk fotball som er det viktigste for de fleste.

Lever i beste velgående
At det er altfor mange anglofile blant supportere er dessverre en velkjent sak. Verre blir det når slike folk i finnes i organisasjonen som skal ta vare på og forvalte norsk fotball. Det er gått noen år siden Sondre Kåfjord ble valgt som president i NFF. Han hadde en konkurrent som jeg beklagevis ikke husker navnet på i farten. Denne mannen hadde i alle fall en litt underlig kampanje for seg selv. Såvidt jeg husker gikk han rundt og "flashet" med medlemskortet sitt i Liverpool FC Supporters Club Scandinavian Branch. I tillegg var klovnen Tom A. Schancke en av støttespillerne hans. Takk gudene for at Sondre Kåfjord ble president!

1997
Lokal tilhørighet er viktig. Derfor var det positivt å se at det var forbausende mange Askøyværinger som holdt med Follese på onsdag. Lokal tilhørighet var det derimot altfor lite av i mars 1997. Det var ikke måte på hvor mange bergensere som skulle stå i Klokkesvingen for å heie på sine helter som den gang het John Barnes, Robbie Fowler og Stig Inge Bjørnebye. Heldigvis torpederte "Euro-Hasund" den kampen. Det burde forøvrig prestesønn Skjælaaen også gjort i returkampen på Anfield. Men istedenfor presterte ble det tidenes sleivskudd foran The Kop. I ettertid har daværende Sportslig Leder, Arne Møller, sagt at hele stallen hadde altfor stor respekt for stjernene på Liverpool. Den eneste som spilte som det var en helt normal kamp var ironisk nok mannen som nå sitter i Møller sin tidligere stol, Per Ove Ludvigsen.

UEFA-cup
I følge Nettavisen er det overhengende fare for at serieleder Lillestrøm kan få Newcastle i e-cup til sommeren. Om så skjer skal det bli veldig interessant å se hvor mange i Kanari-Fansen som plutselig velger å stå på Diadora-tribunen....

Wednesday, May 10, 2006

Cup

1. runde i cupen står for tur. Follese sin mest kjente tilhenger finner vi i Tv2. Han var tidligere i sportsavdelingen, og utmerket seg som en fyr som definitivt aldri skulle vært på tv. Nå er han redaktør for nettsiden ibergen.no. Hvem er han? Henrik Færevåg.

Minner
Det er 12 år siden siste møte mellom Brann og Follese. Det var i 1994, og kampen endte med 6-0 seier til Brann. Før kampen gikk Henrik Færevåg ut i BT eller BA, og tippet det meget sannsynlige resultatet 1-0 til Follese.

Billettpriser
Follese har gjort noe så overaskende å ha "normale" priser til årets kamp mot Brann. De tar ikke mer enn 50,- for voksne og 20,- for barn. Dette er høyst unormalt. Vanligvis ville de fleste andre klubber flådd folk, siden de vet at det vil komme endel på kampen uansett hvilken billettpris de tar. Brann er forøvrig veldig flink på dette området selv...

Cupfinale
Jeg regner med at målet til Brann er å komme til Ullevaal andre helgen i november. Som alltid vil det da bli kamp om de altfor få inngangstegnene de to finaleklubbene vil få. I 2004 lot Brann flesteparten gå til sponsorer, og det samme vil nok evt. skje i år. De har heller ikke økt kvoten til sesongkortinnehaverne. Den er fremdeles på 2300, og dermed blir det ca 8000 sesongkortinnehavere som må skaffe seg billett via andre kilder.

Sunday, May 07, 2006

Corporate Hospitality

BT hadde i går en interessant artikkel ang. VIP-losjer på fotballarenaer, og at dette er bedriftenes nye møteplass. Det stemmer. De har funnet ut at en VIP-losje tilbyr en fin uformell atmosfære, og at det er en fin vei å utvikle forbindelser mellom ansatte eller kunder. Mange mener at denne typen "markedsføring" er mer effektiv enn utstillinger og reklame på tv eller aviser.

Tette forbindelser
Det er tette forbindelser mellom å ha VIP-losje og være sponsor. Hovedgrunnen til å ha en VIP-losje var før for å kunne pleie forbindelser med kunder og ansatte. Men sponsing har etterhvert flyttet fokuset over til å skape "goodwill". Det beste eksempelet er Chess som fikk fantastisk pr og "goodwill" i forbindelse med kjøpet av Raymond Kvisvik. BT prøver også å skaffe seg "goodwill" blant folket etter at de kjøpte rettighetene til Klokkesvingen. De vil disponere 1500 billetter til hver kamp, og vil selge disse billig til sine abbonnenter.

Konferansesenter
Som artikkelen til BT påpeker brukes nå de nye stadionanleggene som konferansesentre i hverdagene. Om dette blir lukrativt for Brann gjenstår å se. Brann Stadion sliter nemlig med to ting. Dårlig beliggenhet (dvs. ikke sentral nok), og en noe komplisert ankomstvei. Heldigvis vil noe av parkeringsproblemet bli løst ettersom det skal komme p-plasser under det som nå er Umbro-tribunen. Når tribunene nå skal bli nye er det viktig med et tøft og moderne design. Beklagevis (eller heldigvis) er det ikke gjort i Trondheim. VIP-lokalene til RBK ser nemlig ut som et grendahus, og ikke et sted der det er ideelt å ha en konferanse.

Hotell
Ettersom beliggenheten og infrastrukturen rundt stadion er dårlig vil nok Brann Stadion aldri få et hotell bygget inn i en av tribunene. Huddersfield har et hotell, og de har gjort en fiffig vri. Når det ikke spilles fotball blir VIP-boksene transformert til hotellrom og små konferanserom. Såvidt meg bekjent har West Ham gått for den samme løsningen. Norges første fotballhotell vil snart bli en realitet. Det er nemlig bestemt at det skal bli et hotell i Coca Cola svingen på Ullevaal Stadion.

Det viktigste er....
På kort sikt er det klart at sponsorene gir mer penger til Brann enn supportere. Likevel er det sistnevnte som er mest lojal mot klubben, og det er skremmende å se at Kristian Jæger overser dette. I et intervju med BA i 2004 poengterte Jæger dette med å si at VIP-fasiliteter er det viktigste for Brann. I Newcastle gikk de et skritt for langt. Når de bestemte seg for å bygge flere VIP-bokser på St. James Park endte folk med sesongkort helt bakerst. Det førte selvfølgelig til sterke reaksjoner, og en gruppe av disse gikk til søksmål mot Newcastle. Noen som har peil på hvordan den gikk??? Men i Brann har det alltid vært slik at de mest trofaste blir neglisjert. Heldigvis finnes det et hederlig unntak, bare så synd at det unntaket heter Vålerenga.

Lyon
i Frankrike har Lyon funnet andre veier å tjene penger på enn kun via salg av VIP-plasser etc. Som mange andre store Europeiske klubber har de sin egen tv-kanal, supporterbutikk(er), øl og vin. Men de har også sin egen frisørsalong, reisebyrå, cafè, restaurant og plateselskap. Som om ikke det var nok har de også et eget taxiselskap. Sjåførene som er ansatt blir regnet som ambassadører for klubben, og blir derfor bedt om å snakke om fotball med kundene. Noe for deg, Bjarte Hjartøy??

Fremtiden
I og med at VIP-plasser blir viktigere og viktigere står også norsk fotball i fare for å fremmedgjøre seg mot den største og mest trofaste massen. Det vil de greie å gjøre med at store deler av stadion er solgt til sponsorer, og med høye billettpriser. Dermed vil ikke vanlige folk ha råd til å gå på kamp, og fotballen vil ende opp som en annen ballsport, nemlig tennis.

Thursday, May 04, 2006

Billetter

Årets start på sesongen 2006 har gått over all forventning, og Brann er 11 poeng foran skjemaet mitt. Riktignok har klagogsyt budsjettert med 0 poeng på 26 kamper, så foreløpig har hver kamp vært en trivelig bonus.

Laber interesse
Selv med en pangstart har ikke interessen for Brann blitt høyere enn vanlig. I skrivende stund er det hele 3600 billetter igjen til søndagens kamp mot Stabæk. Riktignok er 16 mai kampen foreløpig utsolgt. Det mest overaskende med det er at alle som kun går på stadion dagen før nasjonaldagen hadde fått med seg at billettsalget startet 3 mai.

Laber interesse 2
Det kan virke som om Rosenborg sliter med litt laber interesse, og har nå bestemt seg for for å gi bort enda flere billetter. De slår til med den såkalte "Maibilletten". Se tre kamper, og betal for to. Årets russekull har også fått tilbud om billige billetter. Fra før av er det mulighet for idrettslag til å få billetter til spottpris. Som skrevet om før får alle idrettslag billetter til spottpris også. Dermed er det ingen overaskelse at Trønderne topper tilskuertoppen. Kanskje på tide at media kjører en sak på dette, og avdekker hovedgrunnen til at RBK har 17.000 i snitt?

Laber interesse 3
9200 fant veien til Ullevaal i går. Når går Lyn forbi VIF?

Tuesday, May 02, 2006

Vi è så god at bedre kan vi ikkje bli...

Årets beste kamp fra Brann er blitt historie, men naturligvis greide Brann som arrangør å drite på draget nok en gang

Brann og England
Det er forsåvidt akkurat som forventet. Ingen hadde vel forventet at Brann plutselig hadde funnet på å bli noe annet enn en amatør- og bakgårdsklubb. Selvfølgelig ikke. Vi snakker tross alt om Brann. Klubben som har en ting felles med England. Hva da? Jo, at ting og tang har stått på stedet hvil de siste 50 årene.

Inngang 8
På brann.no kunne vi før søndagens kamp lese at inngang 8 ville være åpen etter kaoset mot Lillestrøm. Men når man da kom dit ga vaktene streng beskjed om at nei, denne inngangen skal ikke åpnes. Brann har sagt klart og tydelig fra om at denne skal være stengt. Helt forbanna utrolig! Det er bare å gi Brann og securitas stående applaus. Etter at noen tok kontakt med Brann ble endelig også denne inngangen endelig åpnet, men da var skaden naturligvis allerede skjedd. Dermed måtte mange hundre ta turen rundt hele byggeområdet bak Umbro og til Hansatribunen (Nei, jeg gidder ikke å si Frydenbø) for å komme seg inn.

Klanen
I følge media er visst Klanen Norges beste og mest kreative supportergjeng. Etter kampen var de tydeligvis på sitt mest kreative. Da fikk alle som gikk hjem bak Klokkesvingen høre den tøffe og flotte sangen "Bergen by suger pikk". Ingen tvil om at dette er Norges beste supportere der selvironi og humor står i sentrum....