Tuesday, November 29, 2005

News of the world

Dagens store nyhet er naturligvis ikke at Rolling Stones kommer til Bergen i sommer. Dagens store nyhet er at Tom Sanne hadde sin siste trening med Brann! Klagogsyt vil absolutt ikke savne denne b-spilleren som skulle bli en av trener Mjeldes bærebjelker. Heldigvis kostet han Sportsklubben Brann "kun" 300.000. Noe sier meg at Viking aldri har godtet så mye, siden de kapret Kenneth Storvik til klubben på slutten av 80-tallet.

Stadionanlegg
I Norges vidstrakte land bygges det stadionanlegg. Men kun i Bergen og Brann blir de forsinket. Andre klubber har full kontroll, og velger å gjøre noe så sjokkerende å belønne sine mest trofaste og lojale supportere. Klubben vi vil frem til holder til i Kristiansand, og heter Start. Sørlandsklubben vil ikke love bort noen plasser på det nye stadionanlegget, før supporterklubben "Menigheten" har fått uttale seg om hvor de ønsker å stå/sitte.

Sesongkort
Det er ikke bare Brann som i disse dager er opptatt med å reklamere for neste års sesongkort. RBK har, i likhet med Brann, en slags sesongkortkampanje på sine hjemmesider der du kan lese om alle "fordelene" du får ved å kjøpe/fornye sesongkortet. Hva de lover i forbindelse med en evt. cupfinale er interessant lesning. Som kjent lover Brann cupfinalebillett til de 2300 første som betaler for sesongkortet sitt. RBK derimot lover INGEN en evt. finalebillett. På Lerkendal er du kun "prioritert" om Trønderklubben skal spille på Ullevaal i november.

Monday, November 28, 2005

Utstyrsavtaler

Umbro heter ustyrsleverandøren til Brann. I år har det vært mye ståk ang. Umbro sine fotballsko. Startkaptein Bård Borgersen gikk så langt at han nektet å bruke skoene fra Umbro, mens profiler som Martin Andresen og Bengt Sæternes har klistret Umbro-logoen på sine adidas-sko.

Ny utstyrsavtale
Når avtalen med Umbro går ut er det allerede nå klart at Brann ikke er interessert i noe fornyelse, slik det er med hovedsponsor Sparebanken Vest. I utlandet er ofte utstyrsavtalen mer verdt enn hovedsponsoravtalen. Slik er det ikke i Brann (eller Norge, for den del). Pr. dags dato betaler Umbro Brann ca 3 millioner pr. år. Som med Sparebanken Vest forventer jeg at prisen vil gå betraktelig opp når denne kontrakten går ut. I vinter fikk Rosenborg en solid avtale med utstyrsprodusenten Adias. Tyskerne betaler trønderklubben drøye 9 millioner frem til 2012. At Brann skal greie noe lignende er og blir en drøm med tanke på hvem som skal sitte på Brann sin side under forhandlingene.

På topp
Den nye avtalen til Rosenborg plasserer de også i toppen i Skandinavia. På utstyrssiden blir Rosenborg kun slått av FC København som mottar drøye 10 mill pr. år fra Kappa. Noe overaskende er det at Nike "kun" betaler 3 mill pr. år til VIF. Men i og med at VIF er regjerende seriemestre blir det spennende å se hva de greier å skvise ut av Nike ved neste korsvei.

Fire ganger så bra avtale
Ang. Brann er ting ikke like spennende. I alle fall ikke om vi ser det ut i fra et økonomisk perspektiv. Klubben er allerede i ferd med å blakke seg på investeringer i forbindelse med "nye" Brann Stadion, og Jæger & vil vil naturligvis ikke greie å bedre sponsoravtalene nevneverdig. Til sammenligning er det verdt å nevne at RBK sin gamle utstyrsavtale var verdt 2.5 mill. Altså har RBK fått en fire ganger så bra avtale denne gangen. Det er noe å strekke seg etter, Kristian!

Thursday, November 24, 2005

Tall

Da har Brann endelig publisert prislisten for neste sesong. Såvidt jeg kan se er prisene uforandret. For klagogsyt sin del betyr det at prisen på 1980,- blir stående i enda en sesong. I og med at Brann hadde annonsert en prisøkning var dette en positiv overaskelse.

15.000?
På brann.no skriver skandaleklubben : Vi vil få redusert total kapasiteten vår fra 17500 til 15000, men hvor bare 11000 er sitteplasser.
Det de derimot ikke nevner er at Brann Stadion igjen vil ha en kapasitet på over 20.000 når kalenderen viser 16. mai. Dermed trenger ingen uten sesongkort å stresse med et evt. kjøp før laaaangt inn på nyåret.

20.000
Siste gang det var over 20.000 på Brann Stadion var i 1996 mot Viking. Riktignok var det offsielle tallet 19.500, men ettersom Brann ble tvunget til å åpne dørene p.g.a lange køer var nok tallet mye høyere. Offisielt sett var det 16. mai kampen mot Molde i 1994 siste gang over 20.000 var innenfor de slitte og gamle stadionportene.

Småplukk
Dagens aviser flommer over av stoff om taklingen på "Lille-Per". RBK vil forfølge saken, men forhåpentligvis tar de til fornuft og lar det ligge. I skrivende stund er det straks avspark i Lillestrøm. Det betyr at Royal League ruller igjen, og færre og færre bryr seg om tulleturneringen.

Til slutt ønsker klagogsyt "Ragge" god bedring, og nevner at det er i dag er 14 år siden Freddie Mercury døde.

Wednesday, November 23, 2005

Davy

Etter at streiken i Tv2 ble avverget har Davy Wathne vært i diverse nettmøter. På nettmøte i Dagbladet avslørte han seg som en person med stor selvinnsikt :

Jeg er en smellfeit dverg.
Davy

Tuesday, November 22, 2005

11.000

11.000 er det magiske tallet. Yes, 11.000 is the magic number. It's a kind of magic. A kind of maaaagic!

Sesongkort
Hva snakker klagogsyt om? Jo, om partoutkortsalget for neste sesong. Brann har satt seg som mål å selge ut de drøye 11.000 sitteplassene de kan tilby ved sesongstart. Pussig, meget pussig. Vil virkelig bergenserne gå man av huse for å se et lag som havnet på en meget skuffende 6. plass i år? I slutten av den nåværende uken får vi, som allerede har sesongkort, tilbud om å fornye plassene våre. Det mest interessante vil bli å lese hva prisene blir for 2006-sesongen. Det er allerede klart at prisene vil økes, men Brann har ennå ikke gått ut med noen prisantydninger.

Cupfinalebilletter
Ellers blir alt som vanlig. Dvs. at Brann er like slesk og jævlig som de alltid er. Om du vil være sikret cupfinalebillett må du betale innen 5 desember, og det er som alltid bare de 2300 første som er garantert billett til en evt. finale.

Drakter
Om Hans Lokøy ville tjent noen kroner ekstra burde drakten for neste sesong allerede vært på plass i hyllene i Brannbutikken. Dermed kunne Brann tjent rått på julehandelen. Det velger de naturligvis ikke å gjøre. Etterspørselen etter drakter vil naturligvis bare bli større og større, men Brann vil nok som vanlig ikke ta inn drakter før like før seriestart. Lurer på om de faktisk er klar over hvor stort det økonomiske tapet er takket være Brann sitt manglende næringsvett.

Monday, November 21, 2005

Ullevaal

I går var jeg igjen på fotballmuseet som holder til på Ullevaal Stadion. Undertegnede har ikke vært på fotballmuseet siden 6 november i fjor. Fotballmuseet er en god idè, og absolutt et sted å gå om du er i Oslo og kjeder deg en dag.

Hotel
Ullevaal Business Class (UBC) kunne for litt siden annonsere at det blir hotel på Ullevaal Stadion. Når dette blir er usikkert. Men det som er rimelig sikkert er at denne vil ligge i Coca Cola svingen. Dette er pr. dags dato landslagsarenaen sin eldste tribunedel, og vil innen et par år bli revet. Den vil så bli bygget opp igjen for å passe bedre inn i de resterende tribunedelene sin arkitektur. Kapasiteten vil da bli på ca 30.000, mot knappe 25.000 i dag. Som sagt vil også hotellet være i denne tribunedelen.

Pluss?
Infrastrukturen rundt Ullevaal er bra. Både buss, t-bane og trikk finnes like i nærheten. Minuset er at Ullevaal så å si er helt manko på p-plasser, men med god infrastruktur kan det diskuteres om dette er en nødvendighet. Som kjent er deler av Ullevaal et konferansesenter på "non match days", og med et hotell håper de ansvarlige naturligvis på økt virksomhet. Minuset er dog fremdeles at Ullevaall ligger UTENFOR bykjernen. Dermed skal det godt gjøres å kapre kunder fra hotellene og konferansesentrene i Oslo sentrum. Som kjent er "alle" kun opptatt av : location, location og location. Det vil definitivt bli interessant å følge utviklingen.

Konkurrenter
I og med at den ligger utenfor bykjernen er det sannsynlig at Ullevaal må, som nå, konkurrere med sterke aktører som Soria Moria- og Lysebu konferansesenter. Et mulig konkurransefortrinn er at de ikke har noen konkurrenter i umiddelbar nærhet. Dette gjelder forøvrig også Brann Stadion når den står ferdig....om en 10-15 år. Som en kuriositet er det verdt å nevne at vi, altså Felix Konferansesenter, har Ullevaal Universitetssykehus som en av våre beste kunder. I og med at de tydeligvis har bestemt seg for å ikke bruke UBC (som er rett ned i gaten for de) må det kanskje bety at de ikke er så løsningsorienterte som de burde være, og/eller at servicenivået er lavere enn forventet. Uansett, klagogsyt vil følge utviklingen med argusøyne, og holde sine lesere oppdaterte om den (u)interessante utviklingen

Saturday, November 19, 2005

Reforhandlinger

Endelig noe interessant fra Brann. BA kan melde at skandaleklubben allerede nå vil reforhandle avtalen med hovedsponsor Sparebanken Vest.

Strekke seg?
Brann håper at nåværende hovedsponsor vil strekke seg langt for å fortsettte å være hovedsponsor. Den nåværende avtalen gir Brann drøye 5 mill pr. år, noe som er skandaløst lite. At Brann nå vil reforhandle med Sparebanken Vest et helt år før avtalen utløper tjener definitivt ikke Brann på. Det som skjer er naturligvis at Brann gjør en brukbar sesong, og ender opp med i medalje. Dermed øker markedsverdien til Brann, og Sparebanken Vest kommer nok en gang til å gjøre et "kupp".

RBK
Til avisen sier vår ikke oppegående daglig leder at : "RBK har også gode avtaler". Jaså? Narvesen, som blir den nye hovedsponsoren, vil betale Trønderklubben ca 7 millioner i året. Dette er tre millioner mindre enn det VIF får av Hafslund pr. år. Med tanke på den enorme suksessen RBK har hatt innen- og utenlands er det direkte skandaløst at Skutle & co ikke har greid å utnytte potensialet til RBK. Om vi skal stole på noen medlemmer i Kjernen har dette med at RBK vil fremstå som" folkelige", og ikke ha" farlige og ukjente" internasjonale sponsorer som f.eks siemens (som det var snakk om før Rema ble hovedsponsor, selv om de kom med et mye dårligere tilbud). Bjørn Dahl avslører seg kraftig med uttalelsen om at RBK har gode avtaler. Men i sannhetens tegn skal det sies at VIF og Brann har et større inntektspotensial enn enn RBK, nettopp fordi Bergen og Oslo er større enn Trondheim. Uansett bør og skal ikke det være noen unnskyldning for den slette jobben RBK har gjort.

Lik Brann
De, altså RBK, hadde forøvrig en meget dyktig fyr i markedsavdelingen for noen år siden. Navnet har jeg akkurat nå glømt. Beklagevis for han, ville tydeligvis ikke RBK ha de store forandringene. RBKmente at det viktigste var at det lokale næringslivet fikk delta i sponsorkarusellen Dermed gikk han av siden det var hardt å få gjort endringer ang. RBK sine holdninger til sponsorer. Som et resultat av dette gikk sannsynligvis RBK glipp av en avtale med Siemens til ca 30 mill. Istedenfor ble det Rema 1000, og bare 5-6 millioner i den allerede velfylte klubbkassen. Men slik ville de ha det, til Gunleiksrud (?) sin store fortvilelse. Med reforhandlingen av den nåværende avtalen går Brann i den nøyaktige samme fellen! Gunleiksrud (?) er i dag International Brand Manager i Helly Hansen. Mannen er en kjempedyktig kar som i løpet av 10-12 år har rekt å være World Cup kjører i Telemark, markedssjef i friidrettsforbundet, markedssjef Nike Europa (1 av 5-6), produktsjef i Coca Cola Norge, markedssjef RBK og nå i HH.

10 mill?
Hva utfallet blir i reforhandlingen skal bli interessant. Men at Brann skal komme opp på VIF sitt høye nivå er utopi. Der i gården har de gode og kompetente folk. I Brann har de det helt motsatte. Mitt tips er at den nye hovedsponsoren (hvem nå det blir til slutt) må betale ut rundt 6-7 millioner årlig. Det er generelt vanskelig å få Brann/Jæger med på nytenkning og langsiktig satsing. Dermed kommer dette til å bli en minireprise av RBK sine feil på sponsorsiden.

Wednesday, November 16, 2005

Nårvej

Landslagskamp i kveld. Totalt uinteressant. Det som dog er litt interessant er at Mjelde mener at Norge må få mer kvalitet på dødballene. Flottings Mons! Jævla flott! Du er virkelig den rette til å snakke. Kanskje på tide å få inn litt kvalitet på dødballene i Brann før du kritiserer andre.
I samme artikkel kommer "Mjøsas Beckham" med et dypt og innsiktsfull råd. Han ber alle krysse fingrene, og håpe at Norge kvalifiserer seg VM i Tyskland. Noe sier meg at Vaagan Moen aldri kommer til å bli arvtakeren til Andreas Morisbakk i NFF.

Sms
Å sende sms til b og c-kjendiser er etterhvert blitt en velkjent sport for sunnmøringer med flagget på brystet. Det er forøvrig også trendy at kvinnene som mottar disse meldingene går til Norges største avis for å snakke ut om traumene de er påført etter å ha mottatt "spam-sms" fra den stille og beskjedne sunnmøringen. Nevnte person mister heller ikke talegavene i fylla. En kontakt i Brann Bataljonen Øst avd. Vest kan avsløre dette etter kampen Norge-Skottland :

Å være ute med spillere er gøy. Med landslagspillere kjedelig. Trodde vi ihvertfall:
Fyfaen jeg er full...og fyfaen hvor sinnsykt gøy dette har vært...Dere aner ikke..virkelig ikke....Garantert....Smakebit: jon-arne vil spille for Brann !
Mottatt 02:35:04 den 08.09.2005, etter en landskamp

16 mai
Klagogsyt håper naturligvis at det går til helvete med Norge i kveld. Om så skjer er neste års 16 mai runde sikret, og som kjent er det mye viktigere enn tøyselaget Norge.

Tuesday, November 15, 2005

Oppsop

Som kjent vil hovedtribunen først stå ferdig i 2007. Dermed må alle sponsorene og de med VIP-hvermannsen vente en ekstra sesong før de kan prøve sine nye seter på det som i dag er den såkalte Umbro-tribunen. Rosenborg har i dag et tilbud som minner på VIP-hvermannsen tilbudet til Brann. RBK tar 5400 pr. år, og det er sannsynlig at prisen vil ligge på noenlunde det samme hos Brann også Minuset er naturligvis ekstrautgiften på 15.000 som kommer oppå der igjen. Hva får du for de ekstra 15.000 kronene? Egen pølsekiosk?

Sponsorer
Aldri før har Brann blitt viet så mye tv-tid som i år. Dermed er det all mulig grunn til å jekke opp sponsorsummene når de nåværende kontraktene går ut. Noen sponsorer mener de bør få rabatt for et langt sammarbeid og stor lojalitet. Hvorfor det? Tilhengerne får det aldri. Når alt skal gjøres opp er sponsorene kun ute etter en ting : Å få profilert logoen sin hver søndag. Beklagevis finnes det ikke folk i Idrettsveien som er kapable nok til å forvalte merkenavnet og produktet Sportsklubben Brann.

Verdier
De siste årene har VIF vært veldig klare på hva slags verdier de prøver å ha i klubben. Kampsakene er motstanden mot rasismen breddeidretten, og at "alle" er velkommen i klubben som en gang var forbundet med Oslos østkant. Brann har ingen synlige verdier, og kanskje det er en av grunnene til at de er akterutseilt. Sponsorene er jo ofte opptatt av at det de sponser har et verdigrunnlag, og at sponsoren håper å dra litt "goodwill" med å assossiere seg med verdiene til klubben(e) de sponsorer. Brann sine verdier ikke eksisterende og/eller usynlige. Det er Brann sitt ansvar å gjøre de synlige...Det handler om å bygge opp en merkevare her, Jæger!

Monday, November 14, 2005

Stadionutbygging og andre rariteter ved Brann.

Jeg tar opp noe som jeg tipset Geir om for en liten stund siden, som nå har blitt tatt opp i media, men med en litt annen vinkling. Det jeg sikter til er denne saken på ba.no: http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article1822949.ece
Akkurat som Geir hadde sladder har jeg også litt sladder, en kollega av meg er bekjent med en av sjefene for Veidekke Hordaland, og han kunne opplyse om at Brann var helt umulig å ha med å gjøre når det gjaldt utbyggingen av stadion. De klarte ikke å innse at de ikke kunne få alt det de ville ha, for den summen som ble framlagt, nemlig120 millioner kroner.
Så for at Veidekke skulle kunne klare å gjøre alt det Brann ville måtte de enten legge mer penger på bordet, noe de sa konsekvent nei til, eller at alt kunne blitt klar lagt, men måtte bli bygget ferdig ved en senere anledning. Så igjen har Brann vist sin inkompetanse og forsterket sitt ståsted som en bakgårdsklubb.
Det som skuffer meg oppi alt dette er at Stor-Bergen viste veldig lite interesse rundt utbyggingen, de kom først skikkelig med på slutten, ifølge min kilde. Stor-Bergen som har mye erfaring med utbygging kunne ha dratt dette opp på et mer profesjonelt nivå, enn slik det har vært nå

Interessant opplysning
Jeg kom over noe interessant som viser hvor utrolig lite flink Brann er til å markedsføre seg selv og sine produkter. Som de fleste som vet er Chess en viktig støttespiller for Brann, og dette er en bedrift som kan markedsføre seg selv. Det jeg finner interessant er at Chess klarte å selge sine effekter (jakker og capser) for like mye som Brann klarte å selge sine effekter for (hei Hans © Geir).

Igjen viser Brann sin inkompetanse, jippi, for vi har et superlag pågang, med en fantastisk administrasjon!

Skrevet av Truls Wingsternes

Sunday, November 13, 2005

Oppsumering

I skrivende stund er klokken passert 90 minutter på Melløs, og det ser ut til at Molde vinner 3-2 i den første av to kvallikkamper. Disse to kampene er alltid noe for seg selv. "Hele Norge" holder alltid med laget betegnes som "underdog", og i årets tilfelle er dettte Moss.

Økonomi
Først når de oppdager de økonomiske konsekvensene med at f.eks et lag som Brann rykker ned reagerer de. I 2002 berget Brann, ufortjent, plassen mot Sandefjord. De fleste holdt med Sandefjord, og skulle på fylla om rødtrøyene måtte ned i 1. div. Men om Brann hadde rykket ned måtte ALLE Eliteserielubbene justert budsjettene. Store lag som Brann, RBK og VIF etc genererer store summer for norsk fotball hvert år, og det er noe "alle" glemmer.

Norge og sladder
Klagogsyt var naturligvis på landskampen i går, og det var like tragisk som det alltid er. Åge Hareide tyter om gi folket "stolte øyeblikk". Det har han i alle fall mislykkes med til de grader. Faktisk er Norge like tragisk som under Nils Johan Semb. I går det var dog en fordel. Norge kommer etter all sannsynlighet ikke til VM, og det betyr at 16 mai runden er reddet. Det er mye viktigere, enn at mange sponsorer skal få dra på fyllatur til Tyskland.

Sladder
En av klagogsyt sine kontakter var på fylla med landslaget etter hjemmekampen mot Skottland. Der fikk han endel "inside" info. Han kunne fortelle at Åge Hareide kan tenke seg å trene Brann når han gir seg/får sparken. Sms-Riise kan også tenke seg å spille for Brann. Mest på grunn av all oppmerksomheten han da evt. vil få, selvsagt. Det er ellers en offentlig hemmelighet at Thorstein Helstad flørter med Brann ang. en retur evt. presse RBK for en bedre kontrakt og mer spilletid. Han vil forøvrig ikke komme til Brann så lenge det er Mons I. Mjelde som trener klubben. Noe skjedde og skar seg når Brann måtte velge mellom han og Sæternes i fjor. Hva som skjedde vil Helstad ikke ut med, men en Brannretur er kanskje aktuelt når Mjelde, en gang i tiden, får foten i anus. Ivar Rønningen kan forøvrig berette at hele spillergruppen syns at Espen Steffensen er en dust. Dermed var det nok flere enn bare klagogsyt som håpa på at Steffensen ville trappe ned etter episoden på avslutningsfesten til Brann....

Friday, November 11, 2005

Kundegrupper

Det er pause i Eliteserien, og frem mot seriestart i april bør Brann bruke tiden til å pleie de eksisterende kundegruppene sine. I god gammel Brann-tradisjon blir nok sponsorene pleia til gangs, mens resten blir oversett. Det eneste framstøtet Brann vil gjøre for oss dødelige vil bli å sende ut et brev (med skriften comic sans) å spørre om vi vil fornye sesongkortet.

Kundegrupper
Litt lenger ned på siden har RBK på en måte posisjonert ut kundekruppene deres. Konklusjonen er klinkende klar. En sponsor har 100 ganger mer større verdi enn gruppen som går under kategorien "supportere. Verken Brann eller RBK virker interessert i å posisjonere ovenfor de ulike kundegruppene. Derimot satses det kortsiktig på det største og mest økonomisk lukrative segmentet for å øke inntjeningen.

Viktig for totalproduktet
Beklagevis er fokuset rettet gjennom å skumme egne fans for alt de har av penger. Denne kundegruppen har RBK identfisert som idioter som kjøper hva som helst med RBK-logo på, og det må vi utnytte. Personlig hadde jeg håpa på at denne gruppen virkelig ble pleid, slik at denne gruppen også ville følt seg verdsatt. Men en vakker dag har supporterne fått nok av kapitaliseringen, og da vil RBK og Brann oppdage hvor viktig denne gruppen er for totalproduktet, i dette tilfelle RBK eller Brann, og det såkalte totaltproduktet. Det kan virke som at jo mer du interesserer deg for Brann, RBK eller et annet lag dess mindre tenker lag X på deg...

Thursday, November 10, 2005

Skjer det noe?

Tippeligaen har pause og klagogsyt har vinterpause. Dermed er oppdateringene redusert fra 6 dager i uken til ca 3-4. Ikke er det mye som skjer heller. Vinteren er enkelt og greit riktig så kjedelig.

RL
I skrivende stund ser det ut som om at Royal League, som skal begynne på sin andre sesong, allerede kan betegnes som en fiasko. Grunnen er selvsagt turneringledelsen sitt noe firkantede regelverk som sier at kamper ikke kan gå i gode innendørshaller. Å skulle bøtelegge klubber som ikke har skikkelige hjemmebaner midtvinters er bare tøys. Skal man ha en vinterliga i disse landene så må man vise en smule fleksibilitet. Allerede nå er det klart at den skandinaviske turneringen får enda mindre betydning enn i fjor. Dermed har vi sannsynligvis sett begynnelsen på slutten for denne b-turneringen. Planen er at Royal League skal gå i minst 5 sesonger. Slik som det ser ut nå er det overaskende om det finnes interesse og en økonomisk plattform til å begynne på et tredje år.

Drakter
Mye har blitt sagt og skrevet om Brann sine famøse drakter i år. Det var interessant å se at Molde prøvde å gjøre cupfinalen til en "happening" for draktentusiaster. romsdalingene
prøvde med "Cupfinalen 2005: MFK - Lillestrøm 6.11.05" brodert over og under klubbmerket, samt spillernavn bak på ryggen. Ros til Molde for dette pr-trekket. Den dagen Brann greier å komme opp med et lignende stunt blir klagogsyt glad!

Tuesday, November 08, 2005

"Nei, så flinke vi er"

25 november skal det være en konferanse om forskjellige kategorier av markedsføring på Oslo Plaza. Blant foredragsholderne finner vi Salgs- og markedsdirektør i RBK, Erik Espeseth og Nils Skutle jr. Trønderne skal snakke om CRM i RBK.

Denne teksten brukes som reklame for RBK sitt foredrag :

Supporteren er den kunden alle bedrifter ønsker seg. En frydefull, pengesterk og die hard-lojal kunde som stiller opp for bedriften i tykt og tynt. Men supporteren er også en utfordrende kunde, en man må lære å kjenne for å kunne skreddersy servicetilbudet. Rosenborg har lykkes med sin CRM-satsning, og i dette foredraget får du høre hvordan klubben vil videreutvikle fordelskortet både for supportere og sponsorer. Det neste eventyret i svart og i hvitt?

Balansegangen
Norske fotballklubber, minus VIF, er urovekkende dårlig på CRM ovenfor sine egne trofaste supportere. Derimot er holdningen en helt annen når det kommer til sponsorene. En slik innledning av Norges ledende klubb forteller det meste om hvordan tilstanden er i norsk fotball. Den berømte balansegangen mellom de kommersielle og ukommersielle kreftene er borte.

Hvermannsen
I innledningen snakkes det om man må lære å kjenne for å kunne skreddersy servicetilbudet. Noe motvillig må jeg innrømme at Brann har gjort det på en måte med sitt "Hvermannsen" tilbud på det som en gang i tiden (tidligst 2020, tipper jeg:) skal bli den nye hovedtribunen. De har oppdaget at plassene som går først er de dyreste, og at den vanlige supporteren er villig til å betale prisen for en slik plass. Derfor er "hvermannsen" en genial idè, og ikke overaskende ble alle de 2500 plassene revet bort på få dager.

Produktet Brann
På en annen side virker det som om de ansatte i Brann har urovekkende lite kunnskap om produktet de skal selge. Brann selger ikke fordi personene i klubben er geniale. Brann er et merkenavn, og navnet selger seg selv. I Norge er det kun RBK og VIF som kan vise til det samme. Brann er med andre ord blant de topp3, men vet faen ikke å utnytte det. Det er skremmende. Med den rette holdningen og med de rette folka kunne Brann vært noe helt annet enn det klubben er i dag.

Pengejag
I dagens fotball blir alt målt i kroner og øre. Entusiasmen og interessen rundt klubbene som publikum skaper blir lett oversett av mange klubber. Uansett hvordan man snur og vender på det er det alltid de "trofaste" sponsorene (som legger igjen f.eks 3 mill pr. år) som blir tatt hensyn til, og som får alle fordeler. Gruppen på 15.000 som legger igjen mer enn 3 mill på bare 2-3 kamper blir oversett og ofte tråkka på. Om klubbene hadde pleid sine mest trofaste kunder, som er supporterne, i noe som ikke kan måles i kr og øre snakker vi om det som VIRKELIG er CRM

Royal League

En begivenhetsrik helg er over. Tufte har scort sitt første mål, mens Asker og Molde dro i land kongepokalene på Ullevaal. Selv med 15-1 tap dro ikke Tufte "hjem" uten premie. De har nemlig fått den usynlige sympatiprisen.

Iskremligaen

Royal League, kjent siom Iskremligaen" i visse miljøer er like om hjørnet, og årets RL er forandret fra i fjor. Oppsettet er det skrevet nok, så klagogsyt skal ta for seg de litt ukjente delene med RL. Alle lagene som har kvalifisert seg er sikra 1.2 mill før en eneste kamp er spilt. I tilegg er det nytt for året at høye tilskuertall premieres.

  • over 3000 gir 100.000
  • over 4.000 gir 150.000
  • over 5.000 gir 200.000
  • over 6.000 gir 300.000
  • ...i alle kamper unntatt finalen.

The decision is...

I dag, mandag, blir det også avklart om Brann får tak i betongen de sårt trenger for å bygge den nye hovedtribunen. Om svaret blir negativt vil dette resultere i at kun klokkesvingen får en tribune i 2006, mens Umbro-tribunen forlenger levetiden sin med 1 år. Om så skjer vil klagogsyt feire sitt 10-års jubileum på Umbro-tribunen i 2006.

Saturday, November 05, 2005

Engelsk fotball rulez da, lizzom

Etter kl. 14:45 på søndag er den norske sesongen virkelig over. Riktignok begynner Royal League om ikke altfor lenge, men interessen for den er høyst begrenset selv innenfor supportergrupperingene til de fire lagene som er kvalifisert.

Engelsk fotball
For oss som holder med et av de 10 lagene som ikke er kvalifisert kan vinteren bli lang og kjedelig. Derfor er det mange som skrur på tv, og ser på Canal+ og engelsk fotball. Som kjent er interessen for fotballen fra de britiske øyer enorm her til lands. Mange har, sykt nok, et sterkere forhold til f.eks Man. Utd eller Liverpool enn til sin egen lokale klubb.

Prejudice
Dette gir mange rare utslag. For eksempel er det mange som ser på norske supportergrupperinger som en gjeng med idioter og alkiser. F.eks er det mange trøndere som aldri kunne ha tenkt seg å gå innom puben Klokkesvingen før en kamp på Lerkendal. Men derimot ville de samma storma inn på en av de mange supporterpubene i Manchester. Når de så var komt inn der ville de sagt at all denne øldrikkingen og syngingen var sjarmerende. Mens om de ser det samme i Norge er dette rølpete og idiotisk.

Tilskuerantall
En annen ting er at anglofile Norge hyler og roper om stemningen og atmosfæren på engelske baner, og ikke minst om hvor høye tilskuertallene på engelske baner er. Det er grunn til å opplyse at hvis vi ser på innbyggerantallet i Norge kontra England er prosentandelen av de som går på fotballkamp her 20% høyere enn i oppskrytte England. De har heller ikke det høyeste publikumsgjennomsnittet. Den æren er det den kommende VM-nasjonen, Tyskland, som stikker av med. Forøvrig er atmøsfæren på mange engelske baner en vits. En av grunnene til dette er innvasjonen av slike bønder som deg og meg. "Vi" drar dit for å oppleve stemningen, men ikke faen om vi hjelper til med å skape den. Om man på død og liv skal til England for å oppleve den stemningen og atmosfæren som de en gang var kjent for må du nedover i divisjonssystemet!

Engelsk fotball, altså alt utenom det sportslige, er så jævla oppskrytt. FOrhåpentligvis vil "Ola Dunk" innse det snart!

Cupfinalehelg

Klagogsyt vil først si at alle datamaskiner suger! Dermed var det sagt!

Cupfinale
Det er cupfinalehelg, og kun LSK og Molde-hjerter gleder seg. Det merkes godt at det ikke akkurat er to publikumslag som møtes til dyst på Ullevaal nå på søndag. Senest i dag (fredag) fikk jeg tilbud av en kollega på jobben å kjøpe billetter til cupfinalen for kostpris. Vedkommende satt der med mange billetter som det faktisk var vanskelig å bli kvitt!

NFF
Hva tror du de neste linjene vil handle om? Mitt tips er at du tror at de vil handle om NFF sin udugelighet og inkompetanse. Feil! For en gangs skyld er det på tide å rose NFF! For en drøy uke siden med Forbrukerombudet og NFF enige om rammebetingelsene for fremtidig salg av kamper i regi av NFF. Mao. landskamper, cupfinaler etc.

Vekk med "supporterpakkene"
NFF vil fra neste år, når avtalen trer i kraft, kreve at videresalg av billetter skjer UTEN at billettkjøperen tvinges til å kjøpe noen form for supporterutstyr, slik som Molde og LSK har gjort. Videre er det bestemt at ekspedisjonsgebyret for pr. billett ikke kan overstige 20 kroner. Dermed får vi ikke se slike tilstander som i fjor, der Brann tok hele 50 kr i ekspedisjonsgebyr.

Reisepakker
Beklagevis vil reisepakker fremdeles bli tillatt. Andelen billetter i disse reisepakkene kan ikke overskride 50% av de billettene klubben har tilgang til. Dette er uheldig, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med handlingplanen som Forbrukerombudet og NFF har lagt frem!

Forøvrig er klagogsyt hjemme i Bergen denne helgen, slik at han unngår cupfinaleoppstyret.

Thursday, November 03, 2005

Fredag

Ingen oppdatering før fredag p.g.a dataproblemer