Friday, September 30, 2005

Rutiner og helter

Bergens Tidende kan i dag melde at Brann er anmeldt for bedrageri. Saken er litt mindre dramatisk enn det overskriften til BT gir uttrykk for.

Dette er en svikt i rutiner. Ikke noe forsøk på svindel, sier Terje Martinsen, kontroller i Brann til BT.

Båkgårdsklubb
Greit nok det. Vi er alle sammen mennesker, og ikke ufeilbare. Det som gjør klagogsyt bekymret er den åpenbare mangelen av rutiner i hele Brannorganisasjonen. De manglende medisinske testene kom også som et utslag av manglende rutiner (om det i hele tatt fantes noen). Eksternt gir ikke dette inntrykk av at Brann er et topplag i Norge. Inntrykket jeg sitter igjen med at Brann ikke har tatt et steg fremover, men står på stedet hvil som en båkgårdsklubb. Hele klubben er gjennomsyret av inkompetanse! Ingen kan forvente at Brann skal bli et stabilt topplag, når resten av organisasjonen år etter år opptrer kritikkverdig.

Helter?
Etter gårsdagens hevder Mjelde at spillerne er helter. Det er rart. Klagogsyt har blitt opplært til at helter vinner til slutt, og oppnår heder og ære. Om heltene ikke vinner, men taper/dør blir de martyrer og får en legendarisk status. Klagogsyt tviler på om Brannspillerne blir martyrer, og at gårsdagens kamp ville komme under kategorien "legendarisk".

Ellers er det helg, og klagogsyt tar seg som vanlig fri på lørdag. Men fortvil ikke, på søndag er klagogsyt tilbake igjen.....og igjen...og igjen...og igjen.

Thursday, September 29, 2005

Oppsumering

Fornøyd? Nei
Mentalt sliten? Ja
Trodde på ekstraomganger? Ja
Skuffet? Nei
Hederlig tap? Ja
Irriterende? Ja
Tror på bedring i serien? Nei
Burde Brann spille med 3 i forsvar mot slutten? Ja

Men faen! Så nært, men likevel så fjernt!!!

!!!!!!!!

I skrivende stund er det pause i Moskva, og hva i svarte er det som skjer? Brann, i en 4-4-1 formasjon (etter at Opdal fikk rødt) leder!!!

Klagogsyt tror knapt nok det han leser, og har plutselig et håp. Men med Brann er håp en dum ting. Det burde en så vis mann som klagogsyt vite. Beklagevis lærer aldri klagogsyt, og øyner avansement i det fjerne.

Idioti!!

Sen oppdatering

Dagens oppdatering kommer først etter kveldens kamp.

" Brann Stadion Konferansesenter "

Brann poengterer hele tiden hvor flotte de nye VIP-lokalene vil bli, og alle inntektene de vil få med VIP-bokser etc. I år vil RBK og Viking ca hale i land 20 millioner på dette. Men også utenom fotballkampene ligger det store inntekter og venter.

Hotellrom
Det er en utfordring å tjene penger de andre 6 gangene i uken, men mange andre klubber greier dette. West Ham gjør sine VIP-bokser om til hotellrom, mens andre gjør VIP-boksene om til små konferanserom.

Åråsen
Etter at Åråsen ble ombygget fikk de integrert et konferansesenter i en av tribunene, og dette kalles nå Åråsen Konferansesenter. Alle husker Orderudsaken, og når lagmannsretten var på leting etter et egnet rettslokale falt valget på Åråsen Konferansesenter. Pr. dags dato er dette fremdeles et av de mest lukrative avtalene for de. Lagmannsretten la nemlig igjen mer enn en halv million kroner til Lillestrøm.

Monopol
På Minde er det ingen hotell eller konferansesentre, noe som betyr at Brann kommer til å få monopol i dette området. Med god og riktig markedsføring bør og skal Brann greie å kapre disse bedriftskunder fra å dra inn til sentrum for å holde konferanser eller kurs. Aktuelle storkunder er Haukeland Universitetssykehus og Posten.

Design
Når de nye VIP, konferanse og kurs lokalene skal bygges er det viktig at Brann ikke går i den samme fellen som RBK. Brann må nemlig ikke lage lokaler som ser ut som et samfunnshus, og der møblene ser ut til å være hentet ned fra hytten. Lokalene bør være moderne, luftige og med avansert teknikk.

Soria Moria
Den siste tiden har Soria Moria Hotell og Konferansesenter fått gratisreklame for millioner av kroner etter at påtroppende Statsminister Jens Stoltenberg og hans sammarbeidspartnere la forhandlingene til konferansehotellet rett ved Nordmarka og Holmenkollen. Alt fra servicen til merkevarebyggingen hos Soria Moria er imponerende, og dermed trenger de knapt nok å reklamere. Reklamen får de gjennom den viktigste og beste reklamekanalen, nemlig "jungeltelegrafen". Det skal bli interessant å se hva "Brann Stadion konferansesenter" vil tilby...

Monday, September 26, 2005

Cupfinalen

I forbindelse med årets cupfinale har det igjen blitt en diskusjon om NFF sin billettfordeling.

Etter landskampen mot Skottland for noen uker siden ble Ullevaalpublikummet kritisert for å være for tamme. De ble kritisert for å ha holdt kjeft i 90 minutter, og regelrett pisset på av "The Tartan Army" som ga alle en leksjon i tribunekultur. På landskamper består over halvparten av publikummet av sponsorer. Men beklagevis skjer det samme på cupfinalen, som skal være de to finalelagenes og deres tilhengerne sin store dag.

"Nytt" publikum
I sin tid tilhørte fotballen arbeiderklassen, slik er det definitivt ikke lenger. 6 november blir mer enn halve Ullevaal fylt opp av sponsorer som knapt nok vet forskjell på corner og offside. Men det er disse som kommer til å "stjele" plassene til Tornekrattet og Kanari-Fansen.

Tragisk
Det er en skandale at NFF sin fordelingsnøkkel gir kun halvparten av billettene til de to finalelagene. Samtidig er det tragisk at NFF sine egne billetter havner på svartebørsmarkedet. Supporterklubbene i Norge er uenige om så å si alt. Men en ting er alle enige i, det er at finalelagene får for få billetter til finalen. En løsning kan være at hver enkelt supporterklubb driver lobbyvirksomhet i egen klubb for å få gjennomslag for en større billettkvote til finalelagene på neste fotballting. Det er forøvrig verdt å nevne at Brann og RBK stemte ned dette forslaget på forrige fotballting. Dermed blir det patetisk av Jæger og Brann å klage over billettfordelingen som i fjor.

Brann er en skandale
Ikke nok med at NFF sin billettfordeling er en skandale. Mange klubbers billettfordeling er like ille. Brann troner naturligvis på verstingtoppen. Etter at klubbene har fått sin usle billettkvote av NFF skal finalelagene i neste omgang gjerne gi en påskjønnelse til sine egne sponsorer og samarbeidspartnere, for ikke å snakke om de lokale kjendisene og deres familier, søskenbarn og tremenninger. Dermed satte Brann ny norsk rekord i fjor med å bare avpsise sin syngende kjerne, BBB, med kun 300 billetter.

Null bedring
Jeg har dessverre null tro på at Brann vil begynne å prioritere sesongkortinnehaverne og de syngende supporterne på Store stå. I forbindelse med den forestående stadionutbyggingen er alt vi hører om hvor flotte de nye VIP-fasilitetene på nye Brann Stadion vil bli. Det forteller alt om hvem Brann prioriterer.

Drakter

De siste dagene har RBK og Kjernen stjålet overskriftene i forbindelse med nok en konflikt om drakten. VIF og Stabæk (!) er to av de få klubbene som har forstått at drakten er mer enn et plagg. Drakter er noe av det viktigste for den jevne supporter, og drakten er symbolet for lojalitet.

Ren drakt = Big business
Vålerenga har en ren og fin drakt. I fjor solgte de hele 8000 drakter. Brann som aldri greier å bestille nok drakter, og som har en "stygg" drakt solgte kun 1800 drakter. Det er ganske imponerende, med negativt fortegn, med tanke på at fjoråret inneholdt en viss finale på landslagsarenaen. Men når den kom viste det seg at Brann hadde undervurdert markedet totalt, og hadde hele 0 drakter igjen å selge (med unntak av noen titalls eksemplarer av bortedrakten). Om drakten er ren og fin vil det garantert øke salget blant de trofaste, og også lokke til seg nye kunder. De kundene jeg snakker om er de som kjøper drakten fordi de rett og slett syns at den er fin. Det betyr også at det er mulig å bruke den til daglig. Men Branndrakten er et lappeteppe med reklame, og kan aldri brukes med unntak av på kampdager!

Kan få en ekstrainntekt på 4 millioner
Storklubber som Brann og Rosenborg skjønner ikke at en stilren drakt gjør at flere kjøper den, og da kan inntektene gå til himmels. Bare for å vise et eksempel. Om Brann neste år stiller med en tøff og stilren drakt kan draktinntekten øke med x-millioner. Om vi tenker oss at salget øker med 4000 drakter, og at de koster 650,- vil det bli 2.6 mill ekstra kroner i klubbkasseen. Har du tenkt på det, Mr. Jæger?! Om vi tar utgangspukt i at Brann i at Brann neste år selger 8000 drakter, om de hadde fått en stilren drakt, ville det gitt en ekstrainntekt på drøye 4 millioner. Med 1800 solgte drakter måtte Brann nøye seg med en drøy million i 2004.

BBB
I dag er det Lyn-Brann, og klagogsyt blir selvfølgelig å se på Ullevaal. BBB har satt opp buss fra The Champ til Ullevaal for 50,-!!! Hva er det som feiler BBB?! Til sammenligning koster t-banen 20,-...Er bare å boikotte hele greien!!! Så kan fjortissorganisasjonen BBB lure på hvorfor dette "flotte" tiltaket gikk med underskudd.

P.S! Heia Start!!

Sunday, September 25, 2005

klovner

Før helgen lovte assistenttrener Espen Steffensen full innsats mot Lyn. Men i går manglet Brann glød, engasjement og vinnervilje, og det var helt greit at Lyn fikk alle tre poengene. Dermed står Brann fremdeles uten to seire på rad i årets serie, noe som er en skandale. At Tom Sanne var en av Branns minst dårligste sier sitt...For en gjeng med klovner!!!

Klagogsyt er rett og slett ikke i humør til å skrive noe som helst i dag! Ha en god dag, bønder!

Friday, September 23, 2005

Penger + livslang lojalitet = Null fordeler

Vi lever i en tid hvor et stadig et stadig mer krevende fotballpublikum stiller nye og tøffere krav til laget de følger. Lojale kunder som "oss" er gull verdt. Lojale er derimot ikke sponsorene. Men fotballpublikummet er dessverre lojale livet ut, og legger totalt sett igjen en mye, mye større sum enn sponsorene til sammen. Bare i år vil fotballpublikummet legge igjen ca 150
millioner i kassen til de 14 Tippeligalagene. Fordelingen er selvsagt skjev. Publikumslag som Brann, Rosenborg og Viking stikker av med brorparten av millionene. Men om vi deler 150 millioner på 14 får vi at det ville gitt 10.7 millioner til hver av de 14 klubbene.

En knapp mill mer enn største sponsor
I klartekst gir det 700.000 mer enn hva Hafslund betaler VIF pr. år. For de uopplyste har VIF den beste hovedsponsorkontrakten, og Hafslund betaler VIF ca 10 mill pr. år for å få lov til å pryde framsiden av drakten helt alene! Sparebanken Vest betaler Brann stusselige 3-3.5 millioner pr. år (Heia Jæger). Rema 1000 betaler RBK ca 5 millioner pr. år, noe som sier sitt om jobben de har gjort i Trondheim ettersom RBK har vunnet serien 13 år på rad, og vært kontinuerlig i CL.

Null fordeler
Men tallene viser som sagt at publikum legger igjen mye mer enn sponsorene tilsammen. Likevel er det sponsorene som stikker av med frynsegodene. Om det var Brann som hadde stått på en av banehalvdelene på Ullevaal første søndagen i november ville sponsorene stukket av med brorparten av Brann sin billetter. I år har Brann over 8000 sesongkortinnehavere, men bare 3000 ville fått cupfinalebillett. Som kjent får finalelagene en større billettkvote i år, og uten å bli for detaljert kan vi jo som eksempel nevne at hvis alt hadde vært som i fjor og Brann og Lyn hadde møtt hverandre finalen i år – så ville Brann fått 8750 billetter (mot 6750 i 2004), mens Lyn ville fått 4250 (som i 2004).

RL
I fjor ble konseptet Royal League prøvd ut for første gang. RBK og VIF så på denne cupen som en fin mulighet til å takke sine trofaste sesongkortinnehavere med å gi de muligheten til å kjøpe RL-billetter til reduserte priser. Brann takket sitt publikum med å ha de høyeste prisene (200,-) av alle de norske lagene som var med....

Poenget er å få kontakt med, bli kjent med og beholde de riktige kundene (som VIF gjør). Brann, derimot, prøver å støte fra seg de viktigste økonomiske partneren.

Til slutt ønsker klagogsyt alle god helg, og er tilbake igjen med nye oppdateringer på søndag.

Thursday, September 22, 2005

MUFC, NUFC og Brann? Hvem vil jeg spille for?

Erlend Hanstveit har stagnert i Brann, sier Teitur i dagens utgave av BA. Klagogsyt er helt enig. Faktisk har klagogsyt ment at Erlend Hanstveit har vært svak de siste to sesongene. Dermed vil klagogsyt ikke sette seg på bakbeina om han skulle forsvinne i fra Brann. Erlend har vært i Brann siden 1998, og kan betegnes som en trofast sliter. Ikke blant de beste, men hele tiden vært relativt (relativt kan bety så mangt) pålitelig.

Rart valg
Erlend har forøvrig bare seg selv å skylde på. Klubber som Man.Utd og Newcastle var interessert i den daværende 17-åringen. Likevel valgte Ostringen Brann! Hva hadde du valgt om du hadde hatt disse tre alternativene? :
  • Manchester United
  • Newcastle
  • Brann

Valget er ikke enkelt, men det som er veldig enkelt er å luke ut Brann som en uaktuell klubb. I forbindelse med dette oppslaget begynner minnene om Gunnar Norebø å strømme på. I 1994 hadde han valget mellom Ajax og Brann. Gjett hvilken klubb Norebø valgte? Det endte med jumpers knee, og en "karriere" i storklubben Åsane...

Lyn-Brann

Det er 3 dager igjen til Lyn-Brann, og her i hovedstaden har reklameplakater om søndagens oppgjør begynt å poppe opp. Som den gnitne personen klagogsyt er, så er allerede barnebillett (!!) til kampen bestilt....

Forøvrig er det bare å gratulere LSK med finaleplass, og håpe at nedturen til pakket fortsetter i Kristiansand til helgen! Forøvrig skal klagogsyt være i Bergen under cupfinalehelgen. Det kommer ikke på tale å være i Oslo den første helgen i november!! I dag er det en uke igjen til returoppgjøret mot Lokomotiv Moskva, og en dag igjen til det er helg...juhu!

Tuesday, September 20, 2005

Forza Fugla

Klagogsyt har surfet litt på de forskjellige debattforumene til Tippeligalagene på nettet i dag. 99% er jo bare piss, men nå og da kommer du faktisk over noe fornuftig. Av alle ting var det faktisk mulig å finne noe vettugt på klanen.no. Jeg sakser og limer :

Vil til slutt si at mange her på siden som kaller seg supportere faktisk har rett til å kalle seg mer enn det! Det betyr at man støtter laget. Folk som lever og ånder for en klubb kalles fans!! Eksempel på dette: Min kompis møtte noen fra rødkledde fra Manchester på bar i London. Han uttrykte henrykt " I`m a United fan too!" Han fikk kontant svar: You are not a fan you are a supporter!!

Vingler

Mons Ivar Mjelde er en rar skapning. I BA lanserer han i dag Martin Andresen og Charlie Miller som det nye drømmeparet på midten. Det er nye toner fra den kanten. Før hjemmekampen mot Fredrikstad sa Mjelde at Andresen og Miller sentralt er utopisk p.g.a skotten sin manglende fysikk. Han mente at en kar som Tom Sanne var en bedre makker for landslagskapteinen.

Birmingham

Det er etterhvert kjent at Steve Bruce og Birmingham har meldt sin interesse for Paul Scharner etter den strålende kampen på for to dager siden. Klagogsyt mener at Brann ikke bør selge "Fussballgott" for under 20 mill. Om de derimot har tenkt å kjempe i toppen av norsk fotball ville det beste være å si nei, men det vil jo ikke Brann. Dermed er klagogsyt sitt tips at Scharner flytter til Birmingham om Brann får 10-15 mill.

Til slutt er det bare å si "Forza Fugla", og krysse fingrene for at pakket ryker ut av cupen!

Monday, September 19, 2005

Noen ganger er det alright...

Noen ganger er det herlig å være Brannsupporter, som for eksempel i går. I går fikk vi endelig se kvalitetsfotball, og det som i mine øyne var årsbeste. Det hevdes bl.a. at kvalitet er veien til økt kundetilfredshet. I dag var det kvalitet, og da er vi, altså kundene, fornøyd. Det er jo bare så synd at Brann bare har kvalitet i 2-3 kamper pr. sesong.

Erkjenn feilene
Resultatene i år, spesielt på høsten, har vært skuffende. At Brann ender på en plass mellom femte og åttende må åpne for erkjennelser om at denne sesongen har vært alt annet enn vellykket. Først når de innser feilgrepene som er gjort sportslig og administrativt er det et grunnlag for videre utvikling. Men når Brann velger å fokusere på alle skadene de har hatt (og er selvforskyldt i) blir det hele feil.

Scharner
Scharner er en ganske alternativ spiller, men en som tydeligvis har ganske god selvinnsikt. Han gikk til Mjelde og sa at han ville være mest til nytte for Brann som midtstopper. Mjelde var skeptisk til dette, men prøvde det til slutt...med stort hell. Her har Scharner forstått at han kan bidra mest mulig til kollektivet Brann (likte du den, Mons?) med å spille midtstopper. Hvorfor? Jo, fordi det er på den plassen han er best. Azar Karadas manglet ikke overaskende nok selvinnsikt og forlangte å spille midtstopper i den siste tiden i Brann. Det var først når han kom til RBK og Lektor Eggen at det faktisk gikk opp for idioten at han faktisk var best som spiss. S spillere som Scharner er det for få av!

Øve seg
I forbindelse med gårsdagen boklansering av Eggen senior og junior ble førstnevmt naturligvis spurt om ansettelsen (og sparkingen) av Per Joar Hansen. Til Adressa sier han at "Perry" kan bli en utmerket trener, men at : - Rosenborg er ikke en slik klubb som man kan øve seg på å bli trener på. Men i Brann er historien en helt annen. Vår kjære sportslig leder kan vise til flotte meritter fra Bergen Travpark, mens hovedtreneren kan vise til...hmm....han hadde faktisk ikke trent et lag før Brann! Er det rart Brann aldri vinner serien ?

Årsbeste?

Hva faen er det som skjer?! Brann begynner plutselig å storspille og leverer kanskje årsbeste mot Start. Dermed blir det enda litt mer bittert med tanke på hvordan høstpoengene er blitt sløst vekk i hytt og ikke minst i pine.

RL
Rett etter dagens kamp begynte meldingene å tikke inn om med fornyet håp om RL-plass. Beklagevis er det hele 5 poeng opp til tredje og fjerdeplass. Dermed er det og blir utopi. Men i beste Branntradisjon ligger alt til rette for tap mot Lyn. Men med denne seieren ligger alt til rette for at VIF kan spasere inn til seriegullet.

Krohnsminde
Ellers har Adressa en herlig artikkel om hvordan et evt. liv i 1. divisjon vil bli for RBK. De har tatt turen til Bergen og Krohnsminde for å ta en titt på Løv-Ham sine fasiliteter. Artikkelen er herlig lesning for oss som ønsker trønderpakket alt ondt.

Klagogsyt er dum som vanlig, og har håp igjen....klagogsyt kommer nok ned på jorden igjen førstkommende søndag. Den er jo bare veldig grei! God natt, bønder!

Årets sitat : - Tom Sanne ser ut som Luis Figo utpå der. (Tom Nordlie til Canal+ i pausen)

Sen oppdatering

Klagogsyt blir i dag først oppdatert etter dagens kamp

Friday, September 16, 2005

Keep on walking!

Ahh! Ny dag, nye skuffelser. Brann svikter aldri.

Mjelde må gå
Steffensen må gå
Styret må gå
Skjevlan må gå
Peddilusken må gå
Jæger må gå
Lokøy må gå
Larsen må gå

Alle må gå! Dermed var den saken grei...og god helg!

Thursday, September 15, 2005

Gjesteskribent

Jeg blir kraftig provosert over dagens BA-sak der Branns markedssjef, Kristian Jæger, er svært forundret over at Stadion ikke er utsolgt til kveldens kamp mot Lokomotiv Moskva. Han sier bl.a.:

"– Det er rart. Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor publikum svikter oss i europacupkampene, sier han."

Når han presterer å uttale noe slikt, viser det bare at Brann, og da sikkert spesielt markedssjef Jæger, er fullstendig i utakt med "stemningen" i Bergen for øvrig. Hva slags produkt tror de egentlig at de leverer? Vi snakker om en totalt mislykket sesong, der resultatene har gått i dass - i både serie og cup - samt at den ene administrative skandalen etter den andre har dukket opp (kjøp av skadde spillere osv).

Rett skal være rett, UEFA-cupen er en potensiell pengemaskin, og Lokomotiv Moskva er et langt bedre lag enn det mange tror. Dessverre for Jæger og Brann, er det likevel ikke slik at dette alene er nok til å fylle Stadion, og i hvert fall ikke når prisen er 250 kr per billett. For meg virker det som om Jæger skulket forelesningene om forholdet mellom pris og etterspørsel, mens han tydeligvis har fulgt ivrig med på forelesningen om monopol og markedsmakt. Problemet for det sistnevnte, er jo bare at Brann ikke er et produkt som folk er absolutt avhengig av. Det er et lystbetont produkt som styres av f.eks resultater, vær og motstander. Brann kan i så tilfelle vise til elendige resultater, der man nå står uten noen mulighet til suksess i serie og cup, været er alt annet enn godt, og motstanderen er dessverre lite attraktiv for den jevne Brannsupporter.

Billettprisen er Branns beste virkemiddel til å styre publikumstilstrømningen til slike kamper som i kveld. I andre klubber, både nasjonalt og internasjonalt, har de tatt dette innover seg, og i kamper som anses som "lite attraktive" setter de da billettprisene kraftig ned. Selvsagt gir man da muligens slipp på en del inntekter (3500 x 250 = 875000), men dersom læren om pris og etterspørsel slår til, vil dette føre til økt publikumstilstrømning. Hadde man da f.eks satt prisen til 150 kr, ville det vært rimelig å anta at minst 6000 tilskuere ville valgt å ta turen, og 6000 x 150 = 900000 kr. I tillegg øker konsumet av pølser, brus, sjokolade, kaffe og programblad etter hvert som tilskuermengden øker. Alt dette er vanlig prosedyre i mer profesjonelle klubber, mens det i Brann tydeligvis er utenkelig å drive slik.

Tenk hvis Brann virkelig hadde slått på stortrommen og tilbudt alle 12500 billetter til 75 kr stykket. Billettinntektene, dersom det hadde blitt utsolgt, hadde vært 937500, og selv om det neppe hadde blitt utsolgt, ville det blitt en mye bedre atmosfære rundt kampen. Brann sier det selv at de presterer bedre med mange folk på tribunen, så en lav billettpris i en kamp som folk anser som "lite attraktiv", vil kanskje kunne hjelpe Brann til et godt resultat...? Selvsagt er det ingen garantier for at en veldig lav billettpris automatisk fører til fulle tribuner og stor stemning, men det som uansett er sikkert, er at en billettpris på 250 kr er altfor mye og nærmest en garanti for lavt oppmøte, laber stemning og sannsynligvis dårligere prestasjoner fra spillerne.

Undertegnede holder seg demonstrativt hjemme når Brann opererer med slike billettpriser. Noen vil kanskje hevde at jeg "svikter laget" osv osv osv, men det bryr meg fint lite. Jo færre tilskuere som velger å møte når billettprisen er så høy, jo større sjanse for at Brann kanskje tar til fornuften og begynner å behandle fansen på en skikkelig måte. 250 kr for å se Lokomotiv Moskva en sur høstkveld i september kan ikke betegnes som skikkelig behandling. Det er rovdrift...

Skrevet av Erik Bergsland

Mysterium

I dagens BA står sjefsklovn Kristian Jæger frem og sier at han ikke har noe godt svar på hvorfor det kun er solgt i underkant av 4000 billetter til dagens kamp mot Lokomotiv Moskva. Det er faktisk et mysterium. Heldigvis trenger Brann ikke å dra til London og Sherlock Holmes for å løse saken, men kun lese dagens tull fra klagogsyt.

250
For det første skremmer Brann vekk så mange som mulig med en billettpris på skandaløse 250,-. Men at dette er en altfor høy pris å betale for 2 x 45 min med fotball har selvsagt ikke gått inn i skallene på de lure folkene som sitter på ræven i idrettsveien.

Nedtur
Den andre grunnen har med det sportslige å gjøre. Før sesongstart utropte Mjelde og spillerne seg selv til både serie og cupmester. Til og med klagogsyt gikk fem på (hei Andreas Lunnan), og tippet for første gang Brann som seriemester. En slik feil skal naturligvis ikke forekomme, og klagogsyt er klar til å innta skammekroken. Med årenes løp er klagogsyt blitt ganske kjent der. Klagogsyt havner nemlig der hvert år som følge av at man fremdeles går på stadion. Selv ikke pauseunderholdningen med Tommy Sulen i et frekt Toro-kostyme kan forsvare noe av dumskapen. Men om klagogsyt skal i skammekroken bør den sportslige ledelsen, styret, det medisinske apparratet og spillerne sitte i galgen...

Senere i dag blir klagogsyt oppdatert, igjen. Da med gjesteskribent Erik Bergsland sitt syn på "billettsaken".

Tuesday, September 13, 2005

Ingen utdannelse eller jobberfaring? Null prob! Brann vil ha deg!

I går tapte gikk Espen Steffensen og Brann2 på nok et tap. Denne gangen ble det 1-2 mot Klepp. Steffensen er dermed på vei til å rykke ned med Brann2, igjen! Forrige gang Brann2 rykket ned fikk Espen Steffensen sparket. Han ble utrolig nok ansatt igjen da Brann bestemte seg for å satse på Mjelde som hovedtrener. Det var jo enda et genitrekk av "Peddi". Tabbelisten begynner etterhvert å bli fatal.

  • Ansette to helt urutinerte trenere til å lede Brann (Mjelde og Steffensen)
  • Ikke ha klare nok rutiner på medisinske tester av nyinnkjøpte spillere
  • Mange feilslåtte spillerkjøp

Det er en ukultur at spillere , uten noe som helst form for utdannelse, får viktige lederjobber i klubber. Per Ove sin utdannelse strekker seg til at han har datakortet...Mons Ivar Mjelde hadde kun et b-kurs å vise til når han overtok Brann (riktignok er han vel utdannet lærer..). Dermed velger Brann å gå motsatt vei enn de fleste andre bedrifter. Når toppjobber i bedrifter skal besettes er det ofte personer med lang utdannelse og erfaring som blir ansatt. I Brann har de valgt å ansette personer som mangler begge deler!!! Flott, Brann, flott!!!!

Monday, September 12, 2005

Frisone

Jepp! Klagogsyt er igjen på plass med sin daglige og dørgende kjedelige oppdatering! Men om ikke annet er den fri for nyheter om gårsdagens valg!

Markedsavdelingen
Brann har som kjent forsterket (...) markedsavdelingen med Vibeke Johannesen. Forhåpentligvis forstår hun, som kommer utenfra (Scandic), at Brann har et forbedringspotensiale på sponsorfronten. En av grunnene til de skandaløse billettprisene på treningskamper og e-cupkamper må jo være fordi at inntektene ikke er store nok. Dermed velger Brann heller å kapitalisere på våres lojalitet.

Næringsvett
Men at Brann plutselig vil høre på andre enn geniene Jæger og POL er jo utenkelig. I andre bedrifter er det normalt at kundene blir gjenkjent og lyttet til. I Brann skjer det kun om du har plasser i Hansa eller Brann Corner. Virksomheter som lykkes med å innføre en god kunde filosofi, strategi, eller løsning, kjennetegnes ofte ved at den knytter til seg markedets mest lønnsomme kunder. Brann knytter heller til seg en haug med småfirmaer som spytter inn 50.000 pr. år. Beklagevis er næringsvettet til Brann svært kritikkverdig. Akkurat som med det sportslige teamet oser det udugelighet av de andre avdelingene i Brann også.

Oppvask
Nei, jeg har ikke tenkt å ta oppvasken min ennå. Klagogsyt er lat, og utsetter slikt til det har blitt et stort fjell av tallerkner og bestikk. Derimot handler dette om at Magne Revheim som vil ha en full gjennomgang av organisasjonen etter årets skandaløse sesong. – Vi må gå gjennom dette i fellesskap for å se hva vi har gjort feil, sier Revheim til BT. Dermed dilter ikke Brann etter RBK. I Trondheim skulle de nemlig snu hver eneste stein. Klagogsyt tviler på RBK finner noe vettugt der. Kanskje med unntak av noen søte små larver som Per C. Skjelbred kan leke seg med. Måtte trønderpakket ryke mot Moværingen & co i kveld!

Ingen tur
Klagogsyt kommer derimot ikke "hjem" til torsdagens kamp mot Lokomotiv Moskva. Skandaløst nok blir det heller ikke en tur til Bergen på mandag mot Start. Men klagogsyt stiller stiller opp (eller sitter på felt-c, rettere sagt) i de to siste hjemmekampene.

Skandalesesong

Gårsdagen var egentlig ganske bra. Fra klokken 15:00 til 20:15 var gårsdagen perfekt. Da var klagogsyt på Martins og hadde det topp. Etter at klokken hadde passert 20:15 falt hele dagen i dass.

Velkommen etter
BT og svigerfaren til Dylan Mcallister har i dag et flammende innlegg der han sier at Mjeldes avgang er den eneste naturlige konsekvensen etter en meget skuffende sesong. Det konkluderte klagogsyt med allerede 18 februar. Men Brann bør bruke de to siste månedene av sesongen til å finne ut om Mjelde er den rette mannen til å lede Brann videre. Han har, i motsetning til sine forgjengere, fått både i pose og i sekk. Da tenker jeg på STOR økonomisk handlefrihet, og stor støtte både fra publikum, presse og klubben selv.

Åheiåheiåheiåhå!
Samtidig er det viktig å presisere at det er flere "syndebukker" enn bare Mjelde. Blant annet har vi en klubb som bruker Rosenborg som forbilde, og mente det var et smart trekk å rekruttere i egne rekker...RBK gjorde jo det, og da måtte Brann gjøre det samme. Det er blant annet merkelig stille rundt Brann sin sportslige leder....

Stak ut veien nå
Men det er viktig for Brann å bestemme seg snarlig om de vil satse på Mjelde eller ei. Om de velger å gi han en siste sjanse bør de gå han full oppbacking, og ikke vingle å være usikker på om han er rett mann eller ei. Om de nå ser at han ikke er rett mann til å lede Brann, bør de begynne arbeidet med å finne en erstatter nå!! Om de går for den løsningen forventer jeg at de ser utenfor sin egen organisasjon, slik at Brann ikke ender opp med Espen Steffensen, Robert Huage eller Patrick Hansson som hovedtrener. Men i og med at POL utrolig nok sitter tryggere enn tryggest kan alt skje....

Cupfinalen
Det som har reddet Brann er fjorårets Cupfinale. Takket være 4-1 seieren mot Lyn har Brann sin udyktighet blitt oversett, og klubben har ikke vært flink nok til å hele tiden å forbedre seg. Cupfinalen har endt opp med å bli en sovepute både for Brann og omgivelsene.

Det eneste positive med denne sesongen er at Brann ikke rykker ned.

Sunday, September 11, 2005

Lojalitet

Brann skryter alltid hemningsløst over hvor lojale publikummet i Bergen er. Med det regner de også med at publikum er fornøyd med produktet vi får se både på og utenfor banen. Det er grunn til å stille seg kritisk til dette, spesielt siden det er snakk om fotball! Tilfredshet er en upålitelig forløper til lojalitet.

Kjenner du kundene dine?
I Brann sine øyne er kundene deres de som sitter i Hansa og Branncorner før kampen. De andre 12-13.000 er uviktige, siden vi kommer uansett. Brann har rett og slett ingen kundekunnskap om oss andre. Det er ikke tv, men sponsorene til Brann, som bestemmer at mange av hjemmekampene skal gå på mandager. At det ikke blir tatt hensyn til den største kundegruppen er rett og slett en skam. Kundebehandling er et fremmedord i den klubben!

Lojalitet er et minus
I alle andre bedrifter ville den lojaliteten som vi viser blitt belønnet og satt pris på. I fotballens verden er det omvendt. Der blir de minst lojale (sponsorene) blir belønnet, mens de mest lojale (tilskuerne) blir oversett. Det er nemlig sponsorene som
  • Får flest billetter til en evt. Cupfinale
  • Kan bestemme på hvilken dag kampene skal gå
  • De beste plassene
  • Får alkohol

Vi andre får egentlig ingenting, annet enn "æren" å bli "voldtatt" av klubben, og i det hele tatt ha null påvirkningsevne. I motgang er det den vanlige publikummer som holder liv i SKB. Det handler om å bygge langsiktige, lønnsomme relasjoner med de riktige kundene. Poenget er å få kontakt med, bli kjent med og beholde de riktige kundene. Virksomheter som lykkes med å innføre en god kunde filosofi, strategi, eller løsning, kjennetegnes ofte ved at den knytter til seg markedets mest lønnsomme kunder. Det har VIF skjønt, og dermed er det Klanen og ikke hovedsponsoren Hafslund, som er deres viktigste kunde!

LSK-Brann

Kampen sendes "live" på NRK, og Gerre Gås gleder seg til å komme på Martins igjen.

Thursday, September 08, 2005

Landslaget og NFF

I dagens utgave av Dagbladet langer NSA /v Richard Jansen ut mot stemningen på Ullevaal, og alt det andre som er feil. Klagogsyt er helt enig. I samme artikkel er det forøvrig et bilde av personene på J-feltet under Norge-Skottland, og klagogsyts utsendte er altfor synlig på det nevnte bildet....

Sponsorprodukter
På de tre landskampene jeg har vært på i år har sponsorene fått fritt spillerom, og tribunedelene er blitt fylt opp med sponsorprodukter. Mot Italia var det disse jævla rose capsene fra VG folk ble utstyrt med. Til treningskampen mot Sveits var det Bama som var kampsponsor, og dermed lå det bamaluer på hvert stolsete. På onsdag var det Color Line, og folket ble dermed utstyrt med deres effekter.

Fremmedgjort
Denne sponsoreksponeringen gjør at man kan begynne å lure på hva som er viktigst for NFF. Med å tillate slike sponsorstunt trekkes mye av oppmerksomheten bort fra selve kampen, og over på disse capsene som fjortissunger elsker. NFF viser at de ikke er interessert i fotball, men heller å la 25.000 mennesker (som faktisk er der for å se fotball) heller være amassadører for NFFs partnere. Motstanderlagene som ser kampene på tv må jo lure på hva slags sykt folkeslag vi Nordmenn er, som kler oss i rosa på landskamp mot Italia. Kanskje de trodde at homseparaden var lagt til Ullevaal for anledningen?

Middelvei
Det er forståelig at sponsorene ønsker å få igjen noe for alle pengene de sprøyter inn i Norsk Fotball, men å dekke hele Ullevaal-publikummet med firmalogoer er definitivt ikke en optimal løsning. Det må være mulig å finne bedre løsninger for både sponsorene og publikum.

Ikke for oss
Samtidig er det viktig å påpeke at landskampene ikke er for oss som følger et lag i Tippeligaen eller 1. div i tykt og tynt. Landslagspublikummet består først og fremst av personer som aldri setter sin fot på Ullevaal når Lyn eller VIF har hjemmekamp. De er en egen "rase" om vi kan si det slik. Dermed kan det hende at disse faktisk syns at slike "freebies" er gøyt, og endel av opplevelsen med å å se Norges beste fotballspillere. For oss andre blir det hele tragikomisk.

Utrolig
I Brann har vi utrolig nok ikke sett slike tilstander. Det er overaskende! Brann er dum nok til å gjøre nøyaktig slik, men heldigvis har vi blitt spart for slikt av Jæger & co. Pauseunderholdningen til Brann er selvsagt et kapittel for seg selv, men her er de verken bedre eller dårligere enn de andre lagene i Tippeligaen.

Sanne
BT kan melde at Tom Sanne beholder plassen sin sentralt mot LSK, så sånn er det. Dermed er det helg, men klagogsyt er på plass allerede i morgen med en ny oppdatering.

Norge, skandaler og info

Jada, Klagogsyt var tilstede på Ullevaal i går. På en måte var det en deja vu opplevelse. Du følte nemlig at dette hadde du sett før. Den eneste forskjellen var at laget i går spilte i drakter som var rød, hvite og blå, istedenfor bare rød og hvit. Martin Andresen var rævdårlig, men han ble i alle fall ikke skadet. Martin bør vise andre takter førstkommende søndag mot "Fugla".

The Tartan Army
Ellers imponerte "The Tartan Army" stort i Oslo sentrum, på t-banen og ikke minst inne på Ullevaal. De holder en standard som vi her i Norge (Bergen) bare kan drømme om. Selv ikke cupseieren til Brann i fjor kan måle seg med det vi fikk servert i går. Men om du ganger stemningen på cupfinalen i fjor med 10, så begynner du å nærme deg.

Skandalen fortsetter
Bergensavisene følger opp skandalen i Brann sitt medisinske team, noe som forhåpentligvis fører til endringer etter sesongslutt. Siste nytt er at det skal bli tatt et evalueringsmøte etter sesongen. Klagogsyt har ikke tro på noe slikt. Det kommer til å ende med at Skjevlan får litt verbal juling, og så er saken ute av verden. Dermed har vi faenskapet gående igjen i 2006.

Siden til klagogsyt er også noe faenskap, og vi skal definitivt holde det gående til (minst) 2006. Huff...!

LSK-Brann
Kanari-Fansen har nå lagt ut info om hva som skjer førstkommende søndag. Om du er ekstra tørst, så åpner Martins allerede klokken 12. Fotball på storskjerm, biljard, uteservering, stand fra KFL og åpent for både skarrende og gulsvarte supportere. Klagogsyt har gamle Martins, som dessverre brant ned som sin favorittspub innen fotball. Nye Martins er bra, men ikke i nærheten av gode gamle Martins. Klagogsyt har ikke stått opp klokken 12, men vil nok være i storgata i Lillestrøm innen den viser 3. Kanarifuglene som klagogsyt snakket med på landslagsarenaen i går var 100% sikker på at det ville bli hjemmeseier. Med seier holder LSK fremdeles et slags følge med lag som f.eks Start og VIF, mens Brann på sin side vil komme 1 poeng bak "Fugla" med en evt. seier.

Wednesday, September 07, 2005

Idiot!

I dag slo mitt verdensbilde sprekker. Min illusjon om at jeg er Guds gave til menneskeheten raste sammen og er redusert til denne enkle setningen jeg kunne lese mellom linjene av min lille papirbit av en billett : Geir, du er og blir en idiot!
Ja, det er sant, og det er ikke noe jeg klarer å holde skjult fra allmennheten om jeg så skulle ha gjort et tappert forsøk på det. I dag skal jeg på min tredje landskamp etter at jeg flyttet til Oslo!! Lås meg inne, vis meg frem (hmm...er ikke jeg låst inne?), jeg ba ikke om å bli bragt til denne verden, men til verden og Norge ble jeg sendt (riktignok via Sør-Korea). Kom og se raremannen, 20 øre inngangspenger, pek og le, spytt og spott!

Pung og baller
Henke Larsson har i et intervju fortalt hvordan det var å være spiss i Skottland. Henke avslører at han er en slem liten kille på planet. Svensken forteller blant annet at han drar forsvarerne i shortsen, og drar enda hardere om han tilfeldigvis skulle finne familiejuvelene...Om de skulle finne på å dra han i trøyen tar han igjen med å slå de hardt i magen når dommeren ikke ser på! Praten med medspillerne er heller ikke veldig sofistikert. -Du sier for eksempel "Jeg traff din kone i helgen, det var jævlig trivelig", forteller Larsson.

Herlig type denne Larsson. Jaja, puben og Ullevaal venter.

Tuesday, September 06, 2005

Ops, I did it again

Frode Skjevlan heter mannen som overtok jobben som fysio i Brann etter Rune Enehaug. Skjevlan har flere ganger vist manglende kunnskap, noe som har ført til at flere spillere går til Rune Enehaug selv om han er ute av Brannleiren. Hos Enehaug vet de at de får den riktige diagnosen, og at de rette grepene blir tatt. Om de velger å høre på Skjevlan spiller de bingo med helsen sin.

Feil på feil
Mest mediaoppmerksomhet har Skjevlan fått tidligere p.g.a han er mannen som delvis har skyld i landslagskaptein Martin Andresens lange skadeavbrekk. Nå ruller nye feilgrep opp, og sist ut er Trond Fredrik Ludvigsen. Det er sterkt beklagelig at det medisinske apparatet rundt Bran tydeligvis vaser rundt i ørsken akkurat som deres kollegaer i saftbygden, Sogndal. At flere spillere bruker Enehaug på fast basis burde være signal nok om at det medisinske apparatet rundt Brann ikke holder den standarden som bør kunne forlanges. Dermed er det både naturlig og fornuftig at det kommer forandringer etter sesongslutt.

Norge
I morgen er det landskamp mot Skottland, og det er Martin Andresen som skal lede vikingene til seier. Klagogsyt håper heller at hjernen til landslagskapteinen leder han til benken. Men i og med at Åge Hareide er en av favorittrenerne til Andresen (han hadde Hareide som trener på u-landslaget også), skal det mye til før han sier "nei" til Åge. Bra for Norge, men jævla dumt for Brann!!

Monday, September 05, 2005

13 september

Fotballmagasiner som "When saturday comes" og "Offside" er allerede viden kjent for knallgode artikler som holder mye høyere standard enn tabloidavisene som først og fremst fokuserer på hvem John Arne Riise dater.

VG forsøker seg
Norges mest kjøpte avis, VG, prøver seg dermed med en fotballmagasin som skal være på høyde med de to nevnte magasinene over. Magasinet vil komme ut for første gang, 13 september, som er neste tirsdag. Første nummer inneholder saker om norsk fotball, engelsk fotball (...), italiensk fotball og visstnok en sak fra årets supportercup i St. Pauli. VG lover 132 sider 6 ganger i året, og prisen blir på 69 kroner, noe dte absolutt vil være verdt om det er i nærheten av standarden til sine to forbilder. Kjente navn som Erik Thorstvedt, Nisse Semb, Lars Tjernås og Henning Berg skal bidra med den faglige biten i bladet. Klagogsyt gleder seg til neste tirsdag, og skal lese det fra perm til perm.

Våkn opp!
For en gangs skyld er det ikke klagogsyt som roper dette, men Monsemannen. I dagens utgave av Nettavisen prøver Ostringen å snakke Charlie Miller og Robbie Winters inn på det Skotske landslaget. Klagogsyt har ikke så mange preferanser verken den ene eller den andre veien, men klagogsyt syns det er på tide at Miller setter signaturen sin på en fornyet kontrakt med rødtrøyene. Men klagogsyt syns egentlig det hadde vært interessant å se Martin Andresen versus Miller og Winters.

Sunday, September 04, 2005

Supporterne

Media, klubbene og NFF jubler over stemningen og det stadig økende publikumssnittet på norske fotballarenaer. Men ikke mye gjøres for å belønne de trofaste som "alltid" er der.

1988
Jeg var 6 år i 1988, og skulle på min første Brannkamp. Motstanderen var Rosenborg. Bergen mot Trondheim. På grunn av motstanderen var "selveste" Rosenborg sang Store Stå en anelse høyere enn vanlig, og stemningen og atmosfæren rundt dette tradisjonsrike oppgjøret gjorde at jeg boblet over av nervøsitet og spenning. Det var et klokt valg av min gamle far å velge Brann-RBK som min stadiondebut. Jeg ble hektet! (kampen endte forøvrig med 0-4 tap for Brann...)

Det var 10-12.000 innenfor portene på Brann Stadion, og alt virket utrolig stort og mektig. At jeg noen år senere skulle komme til å følge med Brann på bortebane og legge opp feriene etter terminlisten virket som en utenkelig tanke denne høstdagen i 1988.

Religiøs opplevelse
I mange land i Europa har klubbene store supportergrupperinger som følger sitt favorittlag. For 2-3 år siden, før UEFA-cupfinalen, innavderte Celtic sine supportere Sevilla med en hærskare som talte hele 50.000. 15.000 av disse hadde ikke billett til selve kampen, men ville være tilstede bare for å oppleve stemningen og alt sirkuset rundt kampen. Når det er en slik galskap må det være på grensen til å kvalfiseres som en religiøs opplevelse. Her i Norge hadde vi, som holder med Brann, en religiøs opplevelse på Ullevaal i fjor når 20.000 av 25.000 på tribunen var Bergensere. Det ferkeste eksempelet her til lands er Klanen sitt forsøk på å kuppe nesten alle billettene til bortekampen mot Odd. Men en slik utvikling kommer ikke av seg selv.

Utvikling
Supporterkulturen sin utvikling de siste 10-15 årene er noe av det heftigste som har skjedd Norsk fotball de siste årene, og denne interessen er den viktigste faktoren for å holde interessen ved like. Brann har i år organisert en relasjonstur med sponsorene til Geilo, og en golfturnering for sponsorene. Det er vel og bra, men det er synd at supporterklubbene blir mer eller mindre neglisjert når det kommer til relasjonsbygging. Det er ikke urettferdig å si at klubbledelsen og spillerne burde truffet supporterne for å informere om utviklingen i klubbene. Supporterne burde få bedre innblikk i klubben enn journalister, og selvfølgelig den vanlige mannen i gaten!

Rekruttering
Klubbene burde også ta en titt opp på tribunen når de skal rekruttere folk til for eksempel souvenirslag og informasjon. Ingen har større engasjement, kunnskap eller kontaktnett enn supporterne. Supporterklubbene har ofte vist at de er i stand til å organisere større arrangement, lage hjemmesider og kommunisere med media etc...Det er en tabbe å ha et styre uten minst 1 fra klubbens supporterklubb. Klanen og Kanari-fansen har representanter i klubbens styret, mens Brann nå har neglisjert dette. De, som RBK, velger heller å ha representanter for sponsorene i styret. Dermed er det ikke rart at sponsoravtalene blir såpass svake som nå. Snakk om dobbeltrolle...

Media
Media skriker høyt og stygt hver gang noen såkalte supporterne (les : casuals) skaper negativ av en hel gruppering. Men hvor er media de gangene de gangene f.eks FFK mobliserer og reiser med hele 4-5.000 til Ullevaal mot VIF, eller når en supportergruppering synger bedre og høyere enn noen gang for å hjelpe sitt lag til seier. Mange flotte personer innenfor Klanen, Kjernen, Kanari-Fansen etc arbeider utrolig hardt for at "vårt" arbeidsmiljø skal bli på topp hver eneste søndag. Men det er de samme personene som må ta i mot all dritten som kommer når noe skjer på kampene som de ikke har hatt mulighet til å forhindre.

Intet nytt
Problemet handler som vanlig om tillit og gjensidig resepekt. Den vanlige supporteren blir naturligvis mer lojal og mer engasjert om han eller hun skjønner at klubben faktisk bryr seg, og setter pris på støtten fra tribunen. Med bedre støtte fra NFF, klubbene og spillerne kan supporterne fortsette å bygge opp og forbedre seg. Både forbundet (via NSA) og klubbene er på rett vei, men det er fortsatt en lang vei å gå. Utviklingen må gå mye kjappere, ellers går ildsjelene lei.

Sponsorer
Sponsorene er en viktig del av klubbenes virksomhet, men hvilket firma vil legge penger i en klubb uten mediaoppmerksomhet og på en tom arena (God dag, Morgan) ? Stemning skaper interesse både i media og hos sponsorer. Stemningen og oppmerksomheten skapes av de som lider når det går dårlig, og de som føler at at de kan flytte fjell når det går bra.

Supporterne er klubbenes største ressurs - utnytt og bruk den!

Denne greien er basert på en artikkel i "offside"

Friday, September 02, 2005

Grab that cash with both hands and make a stash

Det er bare 2 måneder igjen av årets sesong, og Rosenborg har igjen greid å nå CL. Allerede før en eneste kamp er spilt er det klart at Trønderklubben allerede er sikret 60-70 millioner, selv om de skulle tape alle kampene. Dermed vil Trønderne få et enda større økonomisk forsprang. Men det er ikke bare på grunn av CL-deltakelse at RBK nok en gang stikker i fra konkurrentene.

75 millioner over over 8 år
Rosenborg har i dag Adidas som draktsponsor, og den nåværende avtalen med utstyrsgiganten går ut etter årets sesong. Allerede rett fjorårets sesongslutt var flere av Adias sine konkurrenter i kontakt med Rosenborg, og ga tilbud. Adidas var ikke interessert i å miste RBK som sponsorpartner, og har dermed strukket seg veldig langt. Den nye avtalen med Adias ble klar såpass tidlig som i januar, og Adidas punger med 75 millioner kroner for et åtteårsavtale med Rosenborg. Det vil si at klubben får drøye 9 millioner (9.375) pr. år. I følge rbkweb lå den gamle avtalen på rundt 2.5 millioner pr. år. Adidas har som Umbro (som sponsor Brann) fått en tribune på henholdsvis Lerkendal og Brann Stadion som heter Adidas- og Umbrotribunen.

Brann
Klagogsyt blir nesten flau når vi skal skrive om Brann på dette området. Sponsoravtalen med Umbro er verdt et sted mellom 1.5 og 2 mill....Dermed er det et "lite" stykke opp til suverene Rosenborg og etterhvert VIF som passerte Brann i fjor. I år er også Viking i ferd med å passere rødtrøyene på inntektssiden. For en liten stund f ansatte Brann Vibeke Johannesen for å forsterke markedsavdelingen. Hun kommer fra markedsavdelingen hos Scandic Bergen City, og har dermed forhåpentligvis mye kompetanse og innsikt som vår kjære sjefsklovn Kristian Jæger mangler. Hvor god Brann sin markedsavdeling er vil vi få se om 3 år når nye Brann Stadion står ferdig. I mens er det bare å krysse fingrene å håpe...

No news is good news

Overskriften sier det meste. P.g.a landslagskamper er det stille og rolig i Brannleiren, og alle hjerter gleder seg. Dermed slipper vi overskrifter om enda flere skader, og om Mjelde som har funnet ut at det er en lur tanke å ha en spillestil.

E-cup minner
Brann skal snart ut i e-cup mot Lokomotiv Moskva, og klagogsyt husker fremdeles sin debut i e-cupen. Det var trenerår nr 2 for Teitur og LSK vant daværende 1. divisjon. Året vil dog mest bli husket for Berlinmurens fall. Året vi skal frem til er selvsagt 1989. Noen måneder før muren falt møtte Brann det italienske laget Sampdoria på Brann Stadion. På den tiden var Sampdoria et storlag med legender som Vialli, Manchini, Lombardo etc. I dagene før storkampen begynte ryktene om et utsolgt stadion å svirre. På selve kampdagen var ryktet at det bare var 50 ståplassbilletter igjen. De fleste rykter pleier å være usanne, og det var dette også. Tilskuertallet ble til slutt på 16.000. Kapasiteten på Brann Stadion i 1989 var på rundt 23-24.000. Klagogsyt satt på rad 1 på Felt-G. På den tiden bugnet det heller ikke av sitteplasser på stadion. Kapasiteten var på ca 5500, og disse var naturligvis fylt opp. Brann tapte kun 0-2, 0g var absolutt på linje med de Italienske stjernene. I returkampen i vant Sampdoria 1-0 etter at Drici greide det kunststykket å lage selvmål. Som en kuriositet kan det nevnes at RBK tapte 1-5 i Genova året etter....

Norge
I morgen er det landskamp mot Slovenia, og Martin Andresen har heldigvis utelukket seg selv. Beklagevis er det store sjanser for at å se han i den norske drakten på Ullevaal førstkommende onsdag. Til BT sier Martin Andresen at fotballspillere bare bør trene med ball. Dette må få Teitur til å vri seg i smerte. Som kjent hadde han en slags fetish for å sende de overbetalte drittungene rundt på en aldri så liten diabolsk runde rundt Tveitevannet. Landslagskapteinen mener at spillerne bør ta kondisjons- og styrkeøktene på egen hånd. Beklagevis overvurderer Martin Andresen mange her. Fotballspillere flest vil ikke trene, men de vil bare ha det gøyt...Ikke sant Daniel Bråthen?

Klagogsyt tar seg dermed en velfortjent pause til søndag, og ønsker alle en god helg!

Thursday, September 01, 2005

Haben Sie viele geld?

Klagogsyt er på nett litt senere enn vanlig, og forsinkelsen skyldes svinene i Handelsbanken! Vel, service og kundebehandling kan de i alle fall...

Kundebehandling
Kundehandling og service er noen også noen av stikkordene i min bransje. Det burde det også være i Brann. Hos oss får trofaste kunder rabatterte priser på noen konferanser. Brann gjør det stikk motsatte. De belønner sine trofaste kunder med å skru prisene opp på uinteressante e-cupkamper. Det siste er at Brann vil ha hele 250,- for å se Brann bli grisebanket av Lokomotiv Moskva. I disse valgkamptider messer AP om valgfrihet, og klagogsyt benytter seg av den, og velger å være i Oslo p.g.a mangel på tid og økonomi.

Norwegian
Flyselskapet Norwegian har i dag gått i gang med sin høstkampanje hvor du kan sikre deg billetter til 300,- pr. vei fra forskjellige destinasjoner. Klagogsyt var selvfølgelig på nett allerede 00.01.00 i natt, og sikret seg flybillett hjem til Bergen 4 nov med retur 6 nov. Det er nemlig cupfinalehelgen, og siden Brann er slått ut, så kommer det ikke på tale å bli igjen i Oslo!

Norge
Ellers er media-Norge mest opptatt av de to forestående landskampene. Klagogsyt skal på Norge-Skottland, lover å brøle til Martin Andresen at han bør hvile for å være klar til krigskampen mot LSK. Etter en gamle Martins brant ned er ikke turene til Lillestrøm det samme lenger Gamle Martins var kanskje Norges beste fotballpub. Nye Martins er derimot kjedelig og og traust skue.

...akkurat som klagogsyt!